Bilturfare

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Vintentina »

Optimus: Jag tar inte falska anklagelser om olaglig bilkörning privat, sådant avhandlas offentligt. Därför kopierar jag in hans PM här. Jag föreslog själv Facebookgruppen Turf värmland, men det passade inte Tasse74.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Vintentina »

Tasse74 wrote: 20 Jan 2017 22:50 https://www.google.se/maps/@59.3591843, ... 312!8i6656
var stod du? och var går gränsen för cykelvägen?
Inklippt från PM:
har jag skrivit att jag såg dig stå på grusvägen? om vägen är allmän eller enskild har ingen betydelse i sak, alltså behöver vi inte ordmärka?! sedan vet jag liksom du att man får transportera sig med bilen på den grusväg som även agerar "cykelväg". var går gränsen för cykelvägen, tittar på googlemap street view, och var stod du?

vidare skulle jag vilja veta vilken parkering och infotavla du menade.
Det med parkering och infotavla är ju redan avklarat, du påpekade själv i chatten innan vi flyttade hit att du menade zonen Knappstad och inte zonen Knappstaden. (se https://turftuner.urbangeeks.org/ Värmlandschatten om ni är nyfikna, det är lite intressant att följa hur länge jag fick tjata innan tasse74 kunde tala om vad han tror sig ha sett)

Skillnaden på Allmän och Enskild väg är ju rätt väsentlig, eftersom andra regler om vem som får köra där kan gälla på enskild väg. Men det är isåfall skyltat.

Angående vart jag stod så händer det ju då och då att jag svänger in och tar den zonen så jag kan inte minnas exakt var jag stod just den dagen. Men det gör ju uppenbarligen du. Jag brukar ju oftast svänga in nere vid bilverkstaden för att slippa vända och isåfall stod jag inte på cykelbanan, utan på det grusade partiet i hörnet mellan cykelbanan och grusvägen. som du säkert vet ligger det en rutten timmerhög där nu, men man får plats att ställa bilen.
Ibland svänger jag in däruppe och då måste jag vända när jag tagit zonen. Det gör jag onekligen genom att svänga in fronten en bit på cykelbanan, men det är tillåtet och det sker efter zontagningen, som alltså görs till fots, och jag STÅR aldrig på cykelbanan med bilen.

Det finns inga som helst oklarheter om vad som är bilväg och cykelbana där, vilket ju alla kan se på länken du bifogat. Skylten syns rätt tydligt. Det är alltså tillåtet att nyttja början av cykelbanan för att vända bilen så länge man inte passerar skylten, vilket man måste göra om man ska ta zonen med bil, eftersom den ligger längre upp.

Kan du acceptera nu att du hade fel och be om ursäkt. Och sluta skicka PM.
Tasse74
Posts: 10
Joined: 28 Aug 2016 12:37
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Tasse74 »

Svänger in då och då är ju lite i underkant. Så det är skylten alltså som avgör var gränsen för cykelbanan börjar, korrekt? Du mins att du körde in vid bilverkstaden tydligt denna gång, men inte var du stod? Hade du stått där du säger att stod så hade dina billjus inte mött mig så långt upp på krönet som de gjorde utan pekat emot skogen på min sida körbanan. Det gjorde de inte.
Tasse74
Posts: 10
Joined: 28 Aug 2016 12:37
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Tasse74 »

Tiden mellan mina svar i chatten... Har möjligen annat att syssla med än att vänta på ett svar från dig.
Handla diska tvätta leka bada åka skidskor arbeta betala räkningar återvinna, så du kan åka till jobbet, etc. Hade jag prioriterat annorlunda så hade jag just nu suttit med rumpan på sadeln och jagat takes. Men jag hoppas abece ror hem ytterligare en medalj till Värmland
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by hazzard »

Optimus wrote: 20 Jan 2017 23:53 SNÄLLA !!! Tänk på att detta är ett officiellt chatt-forum innan det blir för privat !!! Vill ni vara privata bör ni ta det i en annan form.

Även om frågeställningen från trådskaparen faktiskt var mer negativ än neutral så bör man hålla sig till en generell åsikt och inte peka ut andra spelare som man anser vara mindre värda än sig själv - om man är vid zonen själv så är alla spelare helt enkelt lika mycket värda ! Svara på och diskutera frågorna som ställdes är OK, men håll er där.

Om man blir så upprörd på spelare som färdas mellan zonerna på ett annat sätt än sig själv så är detta inte bra, och eftersom det är ett OK sätt att färdas mellan zonerna på (ospecificerat eftersom både att krypa och flyga helikopter är OK) får man acceptera detta eller kanske söka sig en annan hobby...
Jag tycker att det är jobbigt med alla som cyklar när jag går, men det är bara att acceptera att det är en del av spelet. Detta är ingen motions-app, även om många använder den till det.

Så - läs igenom det ni skriver innan ni trycker på "skicka" och skriv helst inte inte i affekt !

Ingen tvingar dig att läsa, vill du inte så gör nåt annat som att plita ut zoner eller nåt. Detta är ett forum och jag tycker det är bra att frågan lyfts fram även om det rör upp lite känslor så med all rätt, ser inget fel på vad som diskuteras här, du bestämmer inte vad man får prata och inte om här då du är en vanlig zonmakare bara..
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Bilturfare

Post by StarDust »

Om en bil körde in på en cykelbana eller inte har inte med Turf att göra. Vill du göra en polisanmälan kan du ringa 11414.

Var god håll er till trådskaparens ämne.

Sent from my SM-T700 using Tapatalk


Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Vintentina »

StarDust: Precis min poäng. Och jag köer inte bil på cykelbanor, så han har inget att komma med.
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by RxhLL »

Jag föreslår att, såväl de som programmerar Turf som de som bilturfar läser detta inlägg:
http://www.wwf.se/wwfs-arbete/klimat/ko ... ser-klimat

Om Turf ska ha en plats i framtiden krävs att de som turfar inte orsakar utsläpp av fossil koldioxid till atmosfären.

Hur: Fossil-koldioxid-fria fordon och/eller zoner/poängsystem som inte lockar till fossil-koldioxid-fordons-turfning.
Har någon programmerare/turfare andra/bättre förslag?
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Bilturfare

Post by Maqqan »

RxhLL wrote: 23 May 2018 14:40 Jag föreslår att, såväl de som programmerar Turf som de som bilturfar läser detta inlägg:
http://www.wwf.se/wwfs-arbete/klimat/ko ... ser-klimat

Om Turf ska ha en plats i framtiden krävs att de som turfar inte orsakar utsläpp av fossil koldioxid till atmosfären.

Hur: Fossil-koldioxid-fria fordon och/eller zoner/poängsystem som inte lockar till fossil-koldioxid-fordons-turfning.
Har någon programmerare/turfare andra/bättre förslag?
Så du förespråkar elbilsturf?

;)
User avatar
PaltN
Posts: 52
Joined: 06 May 2018 10:36
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by PaltN »

RxhLL wrote: 23 May 2018 14:40 Om Turf ska ha en plats i framtiden krävs att de som turfar inte orsakar utsläpp av fossil koldioxid till atmosfären.
Hur: Fossil-koldioxid-fria fordon och/eller zoner/poängsystem som inte lockar till fossil-koldioxid-fordons-turfning.
Har någon programmerare/turfare andra/bättre förslag?
Bra poäng som ligger rätt i tiden. Tyvärr tror jag att det är svårt att förbjuda bilturfande eftersom det inte är så lätt att hålla koll på alla spelare och vad de pysslar med. Självklart kan det ju införas en "hastighetsgräns" i spelet (genom att beräkna hastighet genom förflyttning via GPS:en) men då tror jag att vi går över ån efter vatten och flera som är "oskyldiga" (i brist på bättre ordalag) riskerar att drabbas.

Det är dock väldigt bra att vi bryr oss om miljön, varför inte plocka upp lite skräp runt zonerna när man ändå har vägarna förbi och ska vänta på att ta över dem? ;)

Angående de som bilturfar runt inne i städerna så finns det nog goda skäl att anta att de tröttnar när det drar så mycket bensin och pengar. Sen undrar jag hur stor andel av spelarna vi talar om egentligen? Det tycks vara rätt ovanligt med bilturfare i städerna ändå... :)

Mellan städer och längre avstånd känns det dock rätt oundvikligt med bilturfande (eller MC-turfande), men det är ju ett helt annat ämne att diskutera...
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”