Bilturfare

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
captHaddock
Posts: 203
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by captHaddock »

Har aldrig stött på någon som turfar regelbundet med bil ännu, håller dock till i södra Stockholm och där är det nog inte så vanligt.

Ett BETYDLIGT större problem enligt mig är zoner som är placerade så de kan tas när man sitter på buss, tunnelbana och pendeltåg. När dessa tas görs detta genom att "armhåla" eller liknande vilket innebär att man förvränger sin gps position, vilket tydligen inte anses som fusk?? Turfare som håller på med detta kan dock tycka att det är fusk att armhåla för att exempelvis ta en beaver vilket för mig är motsägelsefullt.

Zonläggare FORTSÄTTER att placera ut zoner på spår. En lades nyligen till i Stockholm som jag har sett nu gör det möjligt att ta 2 zoner inom 30 sekunder från pendeltåget.
Varför klagar jag då? Är väl inte mitt problem kan tyckas? Men det är det delvis. Inte så kul att vara påväg att ta en ny unikzon för att helt plötsligt se den bli snodd genom armhålning från pendeln.

Skulle vara mycket intressant med en omröstning om turfare vill ha zoner på spår eller inte?
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by hazzard »

zoner på spår är bara korkat, men vad jag läst tidigare så tycker zonmakarna att dom är helt ok..
bleargh
Posts: 2
Joined: 13 Jan 2017 20:27
Country: Finland

Re: Bilturfare

Post by bleargh »

Offender wrote: 09 Jan 2017 16:31 Finns det någon därute som Bilturfar på heltid i tävlingsyfte och kan motivera varför?
Den finske deltagaren som för tillfället är top 10 i världen är stor bilturfare. Kanske vi kan få en kommentar från honom om han läser detta?
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Vintentina »

Jag skulle vilja börja med en motfråga: Hur definierar DU bilturfare?

Personligen turfar jag ofta när jag är ute och åker bil, men jag anser mig inte vara en bilturfare, då den huvudsakliga turfningen sker med cykel eller till fots, och då jag använder bilen stannar jag på lagligt och går sista biten till zonen. Personligen anser jag att bilturfning innbär antingen att man tar bilturer enbart i syfte att turfa och ta medaljer/mycket poäng, eller att man kör bil in i zonerna, även om det innebär olaglig körning. Men vissa kallar det bilturfning även när man tagit bilen till jobbet och tar ett par zoner innan man går in på jobbet, eller om man tar zonen vid ICA när man tagit bilen för att handla.

Jag har 7 mil till jobbet, första halvan är stor väg med belysning, då kör jag på, och dricker under tiden en kopp te. Halvvägs är det en stad, där jag stannar och turfar en halvtimme och får lite frisk luft, innan krokvägar utan belysning och med massor med vilt tar vid. Vissa kallar detta bilturf, andra inte. Vissa kallar det fusk, andra inte. Har även hört folk påstå att jag vid dessa tillfällen kör bil på cykelbanorna och att de sett mig, vilket är en ren lögn.

Ovanstående besvara väl delvis flera av dina frågor, men jag drar dem ändå:
1. För att de som frågar anser att bilturfning ska vara förbjudet, och för att man har olika definitioner av bilturfning. Den som frågar är ALLTID anklagande. Precis som du.
2. Det är det nog ingen som tror. Däremot har ibland de som anklagar fel. Som jag skrev har jag tex blivit anklagad för att ha kört bil på cykelbanor, trots att det aldrig har inträffat. Stället där det skulle ha skett har riktigt rejäla vägbommar som jag aldrig sett öppna, så hen vet inte vad hen pratar om. Vilket leder till nästa fråga:
3. Att stänga av emellan handlar nog för de flesta om att spara data och batteri, då det ju oftast är långt mellan zonerna när man åker bil.
4. Det finns väl ingen som BARA bilturfar? Jag tar som sagt en halvtimmes paus varje morgon på vägen till jobbet, vilket av många kallas som bilturf och av vissa inte uppskattas. Turfarna på orterna ifråga är dock glada att bli av med sina zoner. Har dock aldrig tagit någon medalj med bil, däremot en del avlägsna unika zoner som jag (och fe flesta andra) annars inte hade tagit alls. Jag tror att takes utan bil till Prästboll, GamlaTjugan mfl glest utströdda zoner i Värmland och på många andra platser är ganska exakt noll.
Har en kompis som turfar med elskooter ibland när hon inte orkar ta rullstolen, jag antar att du tycker lika illa om det? Hon var iallafall väldigt stolt över sin ekorr-medalj härom dagen.
5. Den frågan är bara otrevlig.
6. pga påståenden som det i fråga 5.
7. Om du definierar mig som bilturfare (vet ju inte, eftersom du nite definierat vad du menar med bilturfare) så säger jag helt säkert NEJ på den frågan. Jag registrerade 390 mil motion förra året och då är det många promenader som inte är inräknande. Körde bland annat cykelvasan i somras, så jag räknar mig definitivt som elitmotionär. Konditionstesterna på företagshälsovården har sedan många år landat på elitnivå.
8. Inte på det sättet som du framstället det. för som sagt, det är ingen som bilturfar till 100%, istället handlar det för majoriteten om att ta några zoner när man ändå är på väg någonstans.

Men som sagt, på det sätt du ställt frågorna ser jag mig inte som bilturfare, då en majoritet av turfandet ändå sker utan bil.
bleargh
Posts: 2
Joined: 13 Jan 2017 20:27
Country: Finland

Re: Bilturfare

Post by bleargh »

Vintentina wrote: 16 Jan 2017 14:16 det är ingen som bilturfar till 100%,
Det där stämmer inte, det finns de som gör det. Det finns även de som tycker att det är en bra ide att köra på cykelvägar, trottoarer och gräsmattor etc om det sparar några extra steg utanför deras bekväma fordon. Om 'de' är samma person kan jag varken bekräfta eller dementera. :?
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Offender »

En bilturfare är en person som tar majoriteten av sina zoner med bil. Det anser jag iaf. Jag har ju tagit zoner med bil flera gånger i små byar när man är på genomresa etc. Men då är det ju bara för unika och se något nytt.

Det jag ifrågasätter är de som dagligen turfar med bil uteslutande....och ja det finns sådana, det lovar jag dig.
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Offender »

Och om man stänger av gps i bilen för att spara batteri, då finns det en fantastisk uppfinning som alla bilturfare missat, 12v batteriladdare. Finns att köpa överallt, man stoppar in den i cigarett uttaget. 💪😁
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by hazzard »

Offender wrote: 19 Jan 2017 21:53 Och om man stänger av gps i bilen för att spara batteri, då finns det en fantastisk uppfinning som alla bilturfare missat, 12v batteriladdare. Finns att köpa överallt, man stoppar in den i cigarett uttaget. 💪😁
haha dom är för snåla då alla pengar går till bensinen..
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Vintentina »

Tasse74 har bett mig bevisa här att jag inte kör bil på cykelbanor. Tyvärr är beviset troligen borta, då det består i att kontrollera att det inte är några bilspår på cykelbanan, vilket det inte var då.

Hur som helst påstår han sig ha sett mig köra bil in på cykelbanan för att ta zonen Knappstad. Det har han givetvis inte sett eftersom händelsen inte har inträffat.

Jag har tidigare blivit anklagad för att köra bil på cykelbanor i Kil. Inte heller den gången framkom någon bevisning, eftersom inte heller den händelsen hade inträffat.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Vintentina »

PM från nämnde Tasse74:

"Först.håll dig till mig i chatten. varför slänga iväg skit till andra nya turfare om redan befintliga, låt dem skapa sin egen uppfattning. Detta är ju minst lika lågt som du vill få mitt påstående att vara. Sedan måste vi ju reda ut vilken zon nu detta gäller som du tycker att jag anklagar dig för att ha tagit utanför regler och lagens ramar. "Knappstad" Har ju bara tagit nämnda zon 2 ggr så har svårt att säga om jag sett någon infotavla där. Men då det är en liten infart till relativt liten enskild väg som delas med cykelbanan där så kan det vara möjligt att det finns någon form av info där. Bortsett från det så såg jag din avatar vid nämnda zon, och samtidigt tidigare nämnda bil. Då jag läst dit långa inlägg om just Bilturf så blir jag mäkta förvånad av att se det jag se och skriver då en liten vink "ajabaja". Blir sedan fundersam när du frågar om jag menade något annat. Jag vet ju vad jag såg. Och det tänker jag ju inte be om ursäkt för det. Jag har inte uttalat att du har fuskat utan bara att jag så din avatar och en mörk passat kombi stå på cykelbanan vid knappstad. Sedan vad som räknas som cykelbana i detta fallet då den delas med väg är osäkert.
Jag förövrigt brukar starta Turf för att se vilka som är morgonpigga och brukar inte bilturfa till jobbet då det är tidsödande. Bortsett då från Borgmästarbro och Hammaröleden om jag får med mig dom då jag har dålig skill på armhålsturf. Nog om det."

Tasse74 har alltså sett min bil stå på en grusväg, en bilväg, där jag klivit ur bilen för att gå på den avsfalterade cykelvägen till zonen. En bilväg. Att det inte finns någon cykelbana just där pga privat tomtmark, utan cyklarna hänvisas till grusvägen som går in till husen där gör ju inte vägen förbjuden för övrig bildtrafik, bilvägen är inte på något sätt en enskild väg.

Jag förväntar mig fortfarande en offentlig ursäkt och jag ber Tasse74 att kontrollera vägförhållandena där bättre. Och inte kasta ur sig fler anklagelser i fortsättningen.

Tasse74 vet vad han såg och han såg alldeles rätt, men tror att man inte får köra bil på just den bilvägen. På cykelbanor, dvs på den asfalterade cykelbanan i det här fallet kör jag givetvis ALDRIG bil. Men Tasse vet vad han såg. Min bil på grusvägen, som han tror är en cykelbana.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”