Bilturfare

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Bilturfare

Post by Offender »

Jag har Turfat sedan 2012 med avbrott något år. Under denna tid har jag konstant blivit fascinerad och irriterad av bilturfare. Jag har några funderingar angående detta och jag hoppas någon bilturfare därute kan ge mig svaren jag så innerligt längtar efter.

Först vill jag bara säga att alla får turfa precis hur de vill och detta inlägg handlar inte om någon uthängning eller dyl. Bara nyfikenhet.

Mina frågor:

1. Varför kan ingen erkänna att de bilturfar när man frågar dem?
2. Tror bilturfare att andra inte inser att ni bilturfar?
3. Varför stänger ni av eran gps mellan zonerna om ni inte vill dölja det faktum att ni bilturfar?
4. Vad får ni ut av själva bilturfandet? för i min värld så är medaljer något man får pga av en ansträngning man tränat och kämpat för.
5. Känner bilturfare sig på riktigt stolt över sina insamlade poäng och medaljer? om så är fallet beskriv gärna då, för jag begriper inte hur man kan vara stolt över att man har tankat bilen och kört runt runt och runt utan minsta ansträngning.

6. Eftersom att man får bilturfa, varför smyger de flesta med det?
7. Kan det vara så att ni som bilturfar helt enkelt är lata människor som vill framstå som elitmotionärer som har klättrat i rang pga hårt jobb? och hoppas ingen ska syna eran bluff?
8. Finns det någon bilturfare därute som står för det?

Avslutningsvis vill jag bara förtydliga att med bilturfande menar jag personer som systematiskt tar bilen och kör runt i staden där de bor och plockar zoner.

Jag säger inget om man åker till en annan stad med bilen för att turfa eller om man tar några zoner där i mellan. Det har nog de flesta gjort. Bilturf är de som tar större majoriteten av sina zoner med bil.

Hoppas någon kan svara på någon fråga iaf. Skulle vara intressant att få höra hur ni resonerar.



//Offender.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by hazzard »

Diskussionen har varit uppe många gånger genom åren, många tycker det är ok, många inkl jag tycker inte om det, oftast blir det dålig stämning så det du upplever är inget nytt direkt.

Dom flesta smyger väl med det för man är lite av en latmask som sitter i en bil o spottar ut bensin för att ta zoner tycker inte alls det borde vara tillåtet men alla får spela som dom vill bara dom inte bryter mot regler visst. Det borde inte finns zoner som man ens kan ta med bil, tanken är att man ska röra på sig i detta spel men som sagt har funnits en del som uttnyttjat detta till max och även tagit guld o silver medaljer flertal gånger.

Jag har då inget till övers för en bilturfare verkligen inte, patetiska människor som håller på med sånt.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Bilturfare

Post by StarDust »

Jag bilturfar ibland, det var mer förr när jag var aktivare. Man tjänar inte direkt något på att bilturfa utan för mig var det för att jag gillar att köra bil och man kan kombinera det med en annan sysselsättning, Turf. Man får liksom anledning till att ta bilen, likt många får en anledning till att motionera. Jag har aldrig dolt för någon att jag bilturfar så fråga ett kvalar jag nog inte in på. Om någon inser eller inte att någon bilturfar är irrelevant då det är tillåtet. Stänga GPSen gör nog en större andel som inte bilturfar än de som gör det, jag tycker fråga tre också är irrelevant.

Fråga fyra besvarade jag på i inledningen.

5. Jag känner mig lika stolt när jag bilturfar som när jag går eller cyklar.

Fråga sex kanske kan besvaras av att en del, till exempel du ställer dig kritisk mot bilturfare. Hazzards slutkommentar är är ett väldigt bra exempel på hur det kan låta, då vill man ju kanske inte stiga fram. Hade man inte varit kritisk hade sådana inlägg kanske inte funnits. Diskriminering kommer i många former och kan gälla för många saker.

7. Absolut inte. Man tjänar dessutom inte något på att bilturfa, det tar mycket längre tid att ta zoner med bil än med cykel.

Fråga åtta, tycker jag står för mitt bilturfande.

Så kommer mina frågor.
1. Varför känner du sådan negativitet mot folk som tycker om att åka bil? Känner du samma sak för de som väljer att cykla då just det medlet ger mest poäng? Hade det inte varit bättre om alla var till fots?
2. Tycker du att man tjänar något på att bilturfa jämfört med andra fortskaffningsmedel?
3. Du säger att du inte vill hänga ut någon men frågorna är gränsfall till att låta rätt negativa. Till exempel kan någon vara jättestolt över att ha bilturfat till sig den där medaljen medan man pendlar 8 mil till jobbet varje dag. Ett par nypor frisk luft kanske gjorde så att personen undvek en olycka när man precis vaknat och satt sig i bilen. Tycker inte du dina frågor ändå är lite negativa?
4. Har du sett många "proffsturfare" som bilturfar?
5. Tror du det hade varit bättre om en bilturfare körde elbil?

Slutligen vill jag påpeka som du sa även i ditt inlägg att det är fritt fram att turfa hur man vill, bara man fysiskt tar sig till zonen. Turf är inte en motionsapp även om många använder det som det, jag har använt Turf till att hitta kompisar på stan ibland, men det är ju inte heller ett verktyg till att hitta folk. Vidare så har ingen bilturfare vunnit sedan 2012 då Turf faktiskt började få några fler än den lilla skaran av entusiaster som det började med.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by hazzard »

Jag håller inte med alls i dina inlägg stardust och eftersom du inte ens verkar stå för det så kanske du ska fundera på att lägga av? , är man smart kan kan håva in en hel del pph om man tar zoner i flertal regioner det är rätt svårt med cykel avverka flera hundra km på samma sätt , visst det tar längre tid o så men din pph kommer ticka oavsett, o jag kan tänka mig alla stackars cyklister i vintertid som fryser o så sitter det folk i bil o tar zoner,mm jättekul motivation man får att frysa medans andra kan mysa i sin bil åka och ta zoner.. totalt värdelöst system.

Utvecklarna borde motivera folk att INTE använda bil.
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Offender »

Fråga 1
I Lycksele där jag bor, är det relativt långt mellan zonerna och de är utplacerade på ett sätt som gör de väldigt lätta att plocka med bil, därför blir det frustrerande att jag måste cykla i 3 timmar, medan bilturfare kan ta samma antal zoner på 20 minuter och utan ansträngning.

2. Nä tycker alla motordrivna hjälpmedel är dåliga. Men jämför man bilturf och cykel så blir det fördelaktigt att bilturfa i mitt fall, se fråga 1.

3. Ja jag är medveten om att jag låter negativ, men det låter nog värre än vad det är.
Förstår inte stoltheten i att åka bil, vad är man stolt över? Att man kan trycka ner gaspedalen?
Om någon undvikit en olycka pga bilturf så jättebra. Dock tror jag de ögonblicken går att räkna på ett finger. Har nog skett fler olyckor pga av att folk stirrat på telefonen medan de letar zoner och kör bil.

4. Har ingen koll på vilka som bilturfar förutom 1 person. Följer inte "Proffsen"

5. Förstår inte vad du menar, ja bättre för miljön kanske.

Jag turfade i Sundsvall förut och där kom det och gick många bilturfare för i en större stad är det värdelöst att bilturfa, men som sagt i mindre städer är det en bilturfarens dröm.

Det jag stör mig på är att det skall smygas och trixas.
har vi flertalet tillfällen stött på biltufare som påstår sig cykla och gå även fast de sitter i bilen 95% av tiden. Varför? Om man måste ljuga så måste man väl skämmas eller nått??

Jag vet att jag kan låta bitter och tvär, kanske ä det mitt rättvisepatos som ekar.
Och jag har nog retat upp folk i chatten under åren. Men jag är inte arg och otrevlig som person.
Jag har bara blivit frustrerad under åren, då jag aldrig får svar från bilturfare.

Jag begriper inte varför man väljer att köra runt runt dag ut och dag in för att plocka zoner?
Kliver upp på natten och kör etc, det är så fascinerande. Att man tycker det är roligt har jag väldigt svårt att köpa, vem tycker det är roligt att kliva upp kl 1 på natten och åka och ta zoner i utkanten av stan bara för att den som cyklar inte ska orka ta sig dit? Då gör man ju det för att jävlas och för att öka sina chanser att behålla zonerna. Då tävlar man ju, och om man tävlar vill man inte göra det på lika villkor? Ära??
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Bilturfare

Post by StarDust »

Om någon inte tyckte det var roligt att ta zoner mitt i natten hade personen väl inte gjort det? Man kan dra exakt samma resonemang med vilken turfare som helst. Vad är det roliga med att dag ut och dag in ta dessa zoner när man tappar dem hela tiden eller kanske än värre, man tappar dem inte och man gör bara återbesök. Jo, nånstans måste det roliga finnas eftersom så många gör det. Vissa kanske inte gillar att cykla utan föredrar att ta bilen för tjusningen finns kanske i att ta zonen av någon annan. Det kan vara jäv, men jag är tveksam, en större drivkraft finns nog i görningen, nämligen ägande. Jag tror det är den där känslan att göra zonen grön som kan vara grejen, för mig är det det i alla fall.

Det är ingen som tvingar dig att ta bilen och turfa, likväl är det ingen som tvingar dig att cykla ut mitt i natten och ta zonerna. Hade det stört dig mindre om du visste att personen cyklade mitt i natten? Jag tror att du hade klagat mindre men det hade nog gnagt dig som tusan att vakna upp till zonförlusterna.

Om man utgår från Hazzards senaste inlägg vill jag påstå att det inte handlar om att något är rätt eller fel, det handlar om att man inte gör det själv och man innerst inne är avundsjuk att någon har mage att göra det när man själv inte gör det. Men inget fel begås, det är bara ett stort missförstånd. Turf är inte en träningsapp och kommer aldrig att vara det. Det är ett spel som går ut på att man är utomhus (Outdoor Addiction) och tar sig till platser. Det fanns en kille, i Västerås tror jag, som försökte turfa med flygplan en gång men misslyckades då svängradien blev alldeles för stor. Hade det gått tror jag den personen hade gjort det så ofta han kunde. Inget fel att turfa med flygplan heller, ganska häftigt tycker jag. Vissa gillar att flyga, andra att köra bil. Många har en cykel och finner spänning i det. Hade jag en moped så hade jag nog turfat med den, tänk vad många zoner man kan ta med en moped gentemot en bil! Det viktiga är att man inte bryter mot några trafiklagar, det gäller bilister såväl som cyklister och jag tror att trafiklagar bryts fler gånger när man turfar med cykel än när man turfar med bil!

Du avslutar med att säga att man ska turfa på lika villkor, vad hade du gjort om någon började klaga i din hemstad över att du cyklar och det tar 6-7 timmar att promenera till de där zonerna, det blir ju omöjligt att hänga med. Hade du börjat promenera istället? Tveksamt. Det är som sagt ett spel där reglerna är enkla, du måste på riktigt ta dig till zonerna och alla fortskaffningsmedel är tillåtna.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Bilturfare

Post by StarDust »

Hazzard, vad är det jag inte står för?
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Offender »

Vi har nog helt enkelt olika synsätt och kommer aldrig att förstå varandra. Men tack för svar, det uppskattas.

Finns det någon därute som Bilturfar på heltid i tävlingsyfte och kan motivera varför?
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by hazzard »

jag har sagt min åsikt det räcker, tänker inte ödsla mer tid i detta ämne eller mot fåniga bilturfare.
Last edited by hazzard on 10 Jan 2017 13:03, edited 1 time in total.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Bilturfare

Post by Maqqan »

Jag turfar ibland med bil, ibland med cykel, ibland till fots. Har läst igenom era inlägg hittills och StarDust har skrivit allt jag tänkte säga efter att ha läst ditt första inlägg så har inte så mycket att tillägga.

Men jag får väl erkänna att jag också är en sådan som "spökturfar" mellan zonerna när jag bilturfar. Anledningen till detta är helt enkelt det utbredda hat som finns mot bilturfare och som hazzard har visat i denna forumtråd, jag är inte rädd för att möta kritiken men man tröttnar på att besvara den efter att fått hat kastat i ansiktet för sjuttioelfte gången. Jag brukar också ta upp liknelsen som StarDust nämner att många gåturfare säkert känner liknande frustration mot cykelturfare ibland men det tas aldrig upp pga att cykelturf är så vedertaget medan bilturf inte är det.

På spelets hemsida turfgame.com finns denna video som visas för besökare innan man loggar in. Tycker den är ganska intressant eftersom det är spelets skapare som står bakom den, där används ett par olika sätt att besöka zonerna men inte en enda gång i videon ser man en cykel ....
https://youtu.be/Dr6RZePKpQ4
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”