Bilturfare

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bilturfare

Post by Moskeroll »

Tack för redovisningen, men du kör fortfarande diselbil som har dom farligaste utsläppen privat ser jag.
Som tidigare nämnt så är båda våra privata vardagsbilar miljöbilar, en elhybrid och en alkolist (etanol), elcykel och cyklar, köper aldrig annat än A+ eller bättre vid nyinköp av vitvaror, värmer ej upp alla rum i huset under vinterperioden och håller temperaturen så låg som möjligt, använder luftvärmepump för uppvärmning. provar handla närproduserat mat när det går, handlar på väg hem från arbete, slutat att köpa köksredskap mm i plast, väljer bort teflonbelägg (som är en plast) i kokkärl. Återvinner papper, plast, metall, glas, möbler mm. Köper lika gärna begagnad som nytt om det är i fint skick. Gillar inte bruk och släng samhället. Så du ser vi har tänkt på miljön i alla nyinköp vi gjort i flera år, inget som kommit över en natt som en aha-upplevelse, men det ger inte vare sig mig eller dig rätten att tvinga andra att tänka och handla likadant, men jag förstår att det är ditt dåliga samvete över ditt tidigare bilturfande (miljöpåverkan) som talar, det har inte jag då det är sällan jag har varit ute och kört i enda syfte att turfa.
Vill du komma åt problemet med användandet av fosila bränslen så är det nog den politiska vägen du skall gå och inte genom en app som dom flesta spelare använder för motion (turf är inte en motionsapp)
Vidare kan jag berätta att dom som ligger högst på topplistan är spelare som dagligen cyklar runt 10 mil, kanske mera, det är vad som krävs för att ligga i topp, skulle aldrig fungera med bilturf då det är för tidskrävande att hela tiden parkera kliva ur bilen och gå till zonen och tillbaka.

Vidare så kommer aldrig turfs regler att ändras efter dina önskemål, det är dom som skapade turf som bestämmer reglerna, inte ens crew får vara med och bestämma regler, och dina förslag strider mot det fundementala i turf.
RxhLL wrote:Vi halverar vår el var 10:e år. Basår 2000. Då ca. 24 000 kWh, nu ca. 9 000 kWh. Grön el.
Delmålet 6 000 kWh år 2020 löses med råge medelst 6 vindkraftandelar (beställda).
Villa med treglasfönster, luft-/luft-värmepump, frånlufts-varmvattenberedare, solluftvärmare för garaget, A++ för kyl/frys och tvätt/tork, mm.
Konstruerat datasystem för kontinuerlig online-uppföljning av el och temperaturer: Nätansluten Raspberry Pi 3 med 1-wire system.
Och VIKTIGT: Investeringarna har betalat sej själva.

Vi halverar våra fossil-CO2-utsläpp enl. samma mönster. Ca. 260 g/km år 2000, nu under 65 g/km, dvs. 2020-målet klart. Bilar: VW Ecofuel går på gas med 50-100% biogas, Volvo S60 eDdrive går på Evolution diesel med 30-50% biodiesel. Vi räknar fossil-CO2-utsläpp per summa körd sträcka.

Cykel och elcykel. Tog lite över 600 turfzoner i maj varav ca. 300 revisits.
Tagit zoner nära bilfärdvägen vid långfärder - några få undantag (avlägsna zoner).
Cykel på dragkulan och cykelturf då jag besöker grannkommuner för annat än turfning.
Har tidigare kört bil till grannkommuner enkom för att turfa - det är slut med detta.

Denna period: Ska se om det går att vara kvar i grupp 5 helt utan bilturfning.

Moskeroll, din tur!
Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by RxhLL »

Moskeroll:
Bra inställning! Du får ett emoji-hjärta!
Den politiska vägen pågår, men den verkar tyvärr ta för lång tid.
User avatar
PaltN
Posts: 52
Joined: 06 May 2018 10:36
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by PaltN »

RxhLL wrote: 05 Jun 2018 08:55 Moskeroll:
Bra inställning! Du får ett emoji-hjärta!
Den politiska vägen pågår, men den verkar tyvärr ta för lång tid.
RxhLL, jag tror att en god väg att tillgå i denna fråga är att inspirera människor att förändras, inte tvinga dem. Detta har sina naturliga, till synes självklara orsaker, som bland annat rör vid hur vi tycks fungera som varelser.

Off-topic, men Turf-gemenskapen är en relativt liten målgrupp och du spenderar därmed dina resurser mer effektivt genom att påverka genom lokala politiker, skriva insändare i tidningen, namninsamling eller varför inte starta en egen blogg? Ordna demonstrationer är också ett sätt att påverka omgivningen på. Detta gör att en större grupp påverkas som kan leda till att förändringarna snabbas på.

Bilturfare som försvinner genom påtvingande åtgärder i form av regeländringar eller rentav straff utgör en ytterst liten andel av den totala andelen bilister som är i omlopp just nu.

Du har en ytterst värdefull insikt vad kommer till bilutsläpp och klimatpåverkan, och det märks att du brinner för frågan. Därmed anser jag det vara av stor vikt att delge dig alternativa metoder för att påverka din omgivning som skulle gagna samhället i stort i ännu större utsträckning.
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by RxhLL »

Tack för kommentarerna PaltN.
Jag brinner inte för frågan utan anledning - att upphöra med fossil-CO2-utsläpp är en överlevnadsfråga för mänskligheten. Googla på ämnet - det är viktigt!

Vad jag reagerar på i turf-sammanhang är ökande fossil-CO2-utsläpp pga. bilturfning (vi blir allt fler). Även vi turfare bör delta i miljöförbättringsarbetet och det tar lång tid att byta ut de bilar, som går på fossilbränsle.
Som du påpekar, att tvinga fungerar dåligt, så den väg jag ser/föreslår för turfningen är justering av poängsystem och zonplaceringar så att bilturfning lönar sej dåligt.

- Revisit möjlig efter färre än 23 timmar (11?).
- Full poäng för revisit. Det är ju samma arbete varje gång man tar resp. zon.
- Inga extra 50 poäng för gula zoner.
Dessa förslag är dessutom rättvisefrågor för glesbygder med få turfare. Vi tävlar ju!
Det ska inte löna sej poängmässigt att köra runt i grannkommuner efter gula zoner resp. när de
flesta zonerna hemma är gröna.
Jag har just nu ingen åsikt om timpoängen.

- Zoner, som huvudsakligen tas efter lång bilkörning bör tas bort.
Exempel: Storkasberget i Arvika. Onödigt långt att gå och Ingen orkar cykla uppför den långa,
branta backen.

Och Turf bör, såväl som alla andra verksamheter, ha och redovisa en miljöpolicy.

Finns det fler/bättre förslag?
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bilturfare

Post by Moskeroll »

RxhLL wrote:Tack för kommentarerna PaltN.
Jag brinner inte för frågan utan anledning - att upphöra med fossil-CO2-utsläpp är en överlevnadsfråga för mänskligheten. Googla på ämnet - det är viktigt!

Vad jag reagerar på i turf-sammanhang är ökande fossil-CO2-utsläpp pga. bilturfning (vi blir allt fler). Även vi turfare bör delta i miljöförbättringsarbetet och det tar lång tid att byta ut de bilar, som går på fossilbränsle.
Som du påpekar, att tvinga fungerar dåligt, så den väg jag ser/föreslår för turfningen är justering av poängsystem och zonplaceringar så att bilturfning lönar sej dåligt.

- Revisit möjlig efter färre än 23 timmar (11?).
- Full poäng för revisit. Det är ju samma arbete varje gång man tar resp. zon.
- Inga extra 50 poäng för gula zoner.
Dessa förslag är dessutom rättvisefrågor för glesbygder med få turfare. Vi tävlar ju!
Det ska inte löna sej poängmässigt att köra runt i grannkommuner efter gula zoner resp. när de
flesta zonerna hemma är gröna.
Jag har just nu ingen åsikt om timpoängen.

- Zoner, som huvudsakligen tas efter lång bilkörning bör tas bort.
Exempel: Storkasberget i Arvika. Onödigt långt att gå och Ingen orkar cykla uppför den långa,
branta backen.

Och Turf bör, såväl som alla andra verksamheter, ha och redovisa en miljöpolicy.

Finns det fler/bättre förslag?
Känns som att ditt största problem är att du får revisita dina zoner. Att revisit endast ger halva takepoängen och kan göras först efter 23 timmar har en anledning och den är att man skall sträva efter att få med/mot -spelare, det är därfor det även finns olika expandatormedaljer i spelet också.
Föreslår att du provar sprida turf på din hemmaplan för större aktivitet så du i framtiden kan undvika revisit. Om/när du får med flera spelare på din hemmaplan är mitt råd att du "vårdar" dom, om dom direkt blir av med sina zoner kan dom snabbt lessna och överge spelet. Gör en avvägning hur lång tid det bör gå före du tar av dom zonerna för varje ny spelare och tillfälle då det kan vara olika, lämna t ex en zon som dom får behålla lite längre, hitta på olika gemensamma aktiviteter, t ex fika, svansning så dom kan ta staminamedaljer på hemmaplan, om du får med flera spelare, föreslå att ni cyklar tillsammans och turfar, låt då nnybörjaren få ta zonen och få assist (ger full takepoäng men inga pph) själv så du kan följa med nästa spelare på samma sett osv
Lyckas du med spelarvärvningar får zonerna högre aktivitet så vill det generera i flera zoner på sikt.
Gällande zonerna som ligger avsides och otillgänglig finns där utav en anledning, vissa turfare gillar utmaningar utöver det vanliga, zonen kan t.ex ligga på en plats som bjuder på något som är värd en extra lång utflykt t.ex en speciell miljö, en sevärdhet, en utsikt utan dess lika i närheten mm, turf är ju också en möjlighet för turfare att visa allt det fina och unika vi har i vår närhet för andra turfare genom att föreslå zoner på platsen, det är också därför turf ofta används som en liten turistguide för oss turfare.
Lycka till med värvningen av nya turfare och hoppas turf vill ge dig många unika tillfällen där du hamnat i en speciell miljö som du annars aldrig skulle upptäckt bara för att det ligger en zon där.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Vintentina »

Tjata på hur mycket du vill, ingen kommer att lyssna på dig, eftersom ditt enda konkreta förslag är att lägga ner turf. Det finns inget sätt att programmera systemet så att det utesluter turfare som slösar koldioxid, det är bara ett angiverisystem som skulle fungera och sådant vill vi inte ha. Till skillnad från dig (förutsätter jag, baserat på vad du skriver) är jag nämligen systemutvecklare och programmerare.

Turf är för övrigt ingen verksamhet i det avseende du menar.
wsnurr
Zonemaker
Posts: 121
Joined: 31 Jan 2013 19:25
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by wsnurr »

RxhLL wrote: 06 Jun 2018 01:44 - Revisit möjlig efter färre än 23 timmar (11?).
- Full poäng för revisit. Det är ju samma arbete varje gång man tar resp. zon.
- Inga extra 50 poäng för gula zoner.

- Zoner, som huvudsakligen tas efter lång bilkörning bör tas bort.
Exempel: Storkasberget i Arvika. Onödigt långt att gå och Ingen orkar cykla uppför den långa,
branta backen.
På vilket sätt förhindrar/minskar de tre första förslagen bilturfning? Det innebär ju att man som bilturfare kan köra sina rundor dubbelt så ofta och få dubbelt så mycket poäng på rundan förutom den rundan när zonerna är gula, eller?

Jag har aldrig varit på Storkasberget, men antar att det var den vackra utsikten mer än zonen som lockade dig till att åka dit och ta zonen?
En effektiv bilturfare boendes i Arvika hade väl hellre tagit någon av zonerna Oringen2017, WhereAmI eller Solviksvägen istället för att åka ända upp på berget?
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by captHaddock »

Ninetail wrote: 05 Jun 2018 00:12 Återigen, ingen av er som ifrågasätter bilturf är intresserade av att läsa svaren ni får. Varför är man i behov av psykolog om man tycker att det är kul att köra bil? Hur vet ni att folk är ute på turfrunda utan annat mål än att ta pph? Varför skulle det vara tråkigt att ta samma zon upprepade gånger med bil medan det är skitskoj att ta dem med cykel? Saknar ni inlevelseförmåga och fantasi eller har ni bara en riktigt tråkig bil?

Den pph man får genom att ta avlägsna zoner med bil är försumbar jämfört med den man får genom att ta centrala zoner med cykel. Att argumentera kring vilka som är värdiga att få ta över ens pph känns ärligt talat mest som bitterhet över att man kanske inte tycker att det är 100 % roligt att vare sig cykla eller motionera. Ett tips kan ju vara att fundera över om det verkligen är cykling man ska ägna sig åt om man känner så. Är det så kul som man ger sken av borde det ju vara välkommet med någon som rensar banan emellanåt.
Finns mycket att kommentera men jag nöjer mig med en. De bilturfare jag har sett/ser som åker och turfar järnet med bilen vid omgångsstart gör sedan aldrig revisits utan kanske tar en ny runda med bilen om deras zoner skulle bli tagna. Om det är som du säger, att bilturfare inte gör det för att ta poäng / hålla zoner utan för att det är kul att köra bil, varför gör dessa bilturfare då inte revisits? Varför gör dessa bilturfare sin bilrundor gärna precis vid omgångsstart? Osv...
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by RxhLL »

temp trend.png
temp trend.png (500.28 KiB) Viewed 9242 times
co2_trend_mlo.png
co2_trend_mlo.png (85.31 KiB) Viewed 9242 times
För mänsklighetens bästa:
Var snäll och minimera dina utsläpp av fossil koldioxid även när du turfar!
Fundera själv ut hur!

Jag kan inte uttrycka mej tydligare.
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by RxhLL »

RxhLL wrote: 06 Jun 2018 19:33 temp trend.pngco2_trend_mlo.png

För mänsklighetens bästa:
Var snäll och minimera dina utsläpp av fossil koldioxid även när du turfar!
Fundera själv ut hur!

Jag kan inte uttrycka mej tydligare.

Jag är på nedflyttningsplats i Grupp 5.
Om jag tar alla zoner jag kan komma åt med cykel/gång utan bilturfning, röda såväl som gröna, alla dagar som är kvar denna period, kommer jag ändå att bli nedflyttad till Grupp 6.
Jag ämnar INTE bilturfa trots att vi har Grön100-avtal (0,0 % netto fossil-koldioxid) för vår VW Passat Ecofuel.
Tävling - pyttsan!
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”