Android 8, gps stänger ner

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Chrille80
Donator
Posts: 56
Joined: 13 Aug 2011 02:13
Country: Sweden
Location: Gävle

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Chrille80 »

Maqqan wrote: 07 Jan 2018 14:19
Chrille80 wrote:
Lillkvadden wrote: 14 Sep 2017 20:32 Gjorde misstaget att uppgradera till Android 8 idag på min Nexus 5x.
När jag har skärmen igång o turf framme så fungerar gps normalt, MEN om jag släcker skärmen så deaktiveras gps efter c:a 1 minut. Den deaktiveras även om jag blippar med nåt annat o turf körs i bakgrunden, detta också efter c:a nån minut.

Detta är grymt störande då jag ofta kör med släckt skärm för att spara batteri, och inget som hänt innan jag upp(ner)graderade till android 8.

Har rotat runt i varenda inställning jag kan hitta, för att se om det går o stänga av denna deaktivering av gps, men inte hittat nåt som funkar.

Nån som har nåt tips om vad jag ska ta mig till??

Det verkar vara upp till Turfs utvecklare att fixa detta. Det behövs tydligen en foreground service för att hålla gpsen "vid liv".
Antar att utvecklarna kommer få fler och fler signaler om att det behöver åtgärdas ju fler som får Oreo.
Jag har förstått det som att de är medvetna om det men har valt att inte lägga tid på att fixa nuvarande version utan lägga allt krut på versionen med den nya designen.

Tapatalking with Samsung S8

Okej, tack för info!
Moff
Posts: 18
Joined: 25 Oct 2015 02:16
Country: Sweden

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Moff »

Uppdaterade min mobil till Android Oreo 8.0 här om dagen jag med, upplevde direkt detta problem... mer irritation än glädje att Turfa nu :(
Får väl ta semester tills de väljer att släppa en uppdatering som fixar detta.

*edit*

Följde guiden i tråden som Dacop länkade ( https://www.xda-developers.com/android- ... whitelist/ ) och ska ut och testa lite senare idag - tror det gick bra så det borde ju därför funka... återkommer :)

*edit*

Jajjamen det funkade ta mig tusan!
Vindturf
Posts: 2
Joined: 14 Feb 2018 10:39
Country: Sweden

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Vindturf »

Maqqan wrote: 14 Sep 2017 22:37 Har liknande problem med min S7 och Android 7.1. Men det tar väl runt 5 minuter innan anslutningen försvinner och den röda symbolen blinkar.

Tapatalking with my Samsung S7
Jag löste detta problem på min S7:a igår, efter att i över ett år ha krånglat med att ta upp mobilen ur fickan varannan minut och starta den för att inte tappa anslutning till Turf.
Köpte en turfmobile med stort batteri på Maxi för någon vecka sedan bara för att turfa med skärmen igång i fickan, eftersom det aldrig verkar komma någon uppdatering som löser problemet.
Gå in på INSTÄLLNINGAR - LÅSSKÄRM OCH SÄKERHET - INSTÄLLNINGAR FÖR SÄKERT LÅS
Inaktivera LÅS NÄTVERK OCH SÄKERHET
Voila!

Som jag har letat under app och energisparinställningar m.m. Även nu hade jag svårt att hitta tillbaka till inställningen, och hittar den inte på turfmobilen som har andra menyer fast samma Androidversion, så nu är den plötsligt sämre att turfa med :)
Ska fortsätta rota bland menyerna och googla runt lite så borde det gå att lösa på den ocskå.. kanske måste aktivera "utvecklarläge" för att få fram alternativet.
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Shitty »

Ska finnas en uppdatering tillgänglig sen i måndags
Lillkvadden
Posts: 70
Joined: 04 Jun 2014 06:52
Country: Sweden

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Lillkvadden »

Shitty wrote: 14 Feb 2018 16:42 Ska finnas en uppdatering tillgänglig sen i måndags
Gjorde susen!
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”