Android 8, gps stänger ner

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Lillkvadden
Posts: 70
Joined: 04 Jun 2014 06:52
Country: Sweden

Android 8, gps stänger ner

Post by Lillkvadden »

Gjorde misstaget att uppgradera till Android 8 idag på min Nexus 5x.
När jag har skärmen igång o turf framme så fungerar gps normalt, MEN om jag släcker skärmen så deaktiveras gps efter c:a 1 minut. Den deaktiveras även om jag blippar med nåt annat o turf körs i bakgrunden, detta också efter c:a nån minut.

Detta är grymt störande då jag ofta kör med släckt skärm för att spara batteri, och inget som hänt innan jag upp(ner)graderade till android 8.

Har rotat runt i varenda inställning jag kan hitta, för att se om det går o stänga av denna deaktivering av gps, men inte hittat nåt som funkar.

Nån som har nåt tips om vad jag ska ta mig till??
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Dacop »

Gå till Inställningar > Batteri > Menyn (tre prickar) > Batterioptimering och lägg till ett undantag för Turf.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Lillkvadden
Posts: 70
Joined: 04 Jun 2014 06:52
Country: Sweden

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Lillkvadden »

Dacop wrote: 14 Sep 2017 20:50 Gå till Inställningar > Batteri > Menyn (tre prickar) > Batterioptimering och lägg till ett undantag för Turf.
Var det första jag testade, hjälpte inte
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Maqqan »

Har liknande problem med min S7 och Android 7.1. Men det tar väl runt 5 minuter innan anslutningen försvinner och den röda symbolen blinkar.

Tapatalking with my Samsung S7

VilleErövraren
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2017 19:09
Country: Sweden

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by VilleErövraren »

Samma här, också Nexus 5x med Android 8. Otroligt irriterande att behöva slå igång gpsen manuellt, och det konstiga är att gps i bakgrunden funkar bra för vissa appar men inte andra. Batterioptimeringsmenyn verkar inte göra någon skillnad alls. Om någon hittar en lösning, hojta gärna till här.
Lillkvadden
Posts: 70
Joined: 04 Jun 2014 06:52
Country: Sweden

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Lillkvadden »

VilleErövraren wrote: 03 Nov 2017 19:57 Samma här, också Nexus 5x med Android 8. Otroligt irriterande att behöva slå igång gpsen manuellt, och det konstiga är att gps i bakgrunden funkar bra för vissa appar men inte andra. Batterioptimeringsmenyn verkar inte göra någon skillnad alls. Om någon hittar en lösning, hojta gärna till här.
Inte hittat nån lösning på problemet, men om jag har en annan app som använder gps, tex runkeeper, igång samtidigt, då stänger den ej av gps i turf.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Dacop »

Det här fungerar enligt vissa användare, jag själv har inte prövat:

https://www.xda-developers.com/android- ... whitelist/
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
User avatar
Chrille80
Donator
Posts: 56
Joined: 13 Aug 2011 02:13
Country: Sweden
Location: Gävle

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Chrille80 »

Lider också av detta, har en 5X.
Det måste ju vara en bugg om det inte går att lösa med inställningarna på normalt sett. Hoppas det fixas snart i någon säkerhetsuppdatering.
User avatar
Chrille80
Donator
Posts: 56
Joined: 13 Aug 2011 02:13
Country: Sweden
Location: Gävle

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Chrille80 »

Lillkvadden wrote: 14 Sep 2017 20:32 Gjorde misstaget att uppgradera till Android 8 idag på min Nexus 5x.
När jag har skärmen igång o turf framme så fungerar gps normalt, MEN om jag släcker skärmen så deaktiveras gps efter c:a 1 minut. Den deaktiveras även om jag blippar med nåt annat o turf körs i bakgrunden, detta också efter c:a nån minut.

Detta är grymt störande då jag ofta kör med släckt skärm för att spara batteri, och inget som hänt innan jag upp(ner)graderade till android 8.

Har rotat runt i varenda inställning jag kan hitta, för att se om det går o stänga av denna deaktivering av gps, men inte hittat nåt som funkar.

Nån som har nåt tips om vad jag ska ta mig till??

Det verkar vara upp till Turfs utvecklare att fixa detta. Det behövs tydligen en foreground service för att hålla gpsen "vid liv".
Antar att utvecklarna kommer få fler och fler signaler om att det behöver åtgärdas ju fler som får Oreo.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Android 8, gps stänger ner

Post by Maqqan »

Chrille80 wrote:
Lillkvadden wrote: 14 Sep 2017 20:32 Gjorde misstaget att uppgradera till Android 8 idag på min Nexus 5x.
När jag har skärmen igång o turf framme så fungerar gps normalt, MEN om jag släcker skärmen så deaktiveras gps efter c:a 1 minut. Den deaktiveras även om jag blippar med nåt annat o turf körs i bakgrunden, detta också efter c:a nån minut.

Detta är grymt störande då jag ofta kör med släckt skärm för att spara batteri, och inget som hänt innan jag upp(ner)graderade till android 8.

Har rotat runt i varenda inställning jag kan hitta, för att se om det går o stänga av denna deaktivering av gps, men inte hittat nåt som funkar.

Nån som har nåt tips om vad jag ska ta mig till??

Det verkar vara upp till Turfs utvecklare att fixa detta. Det behövs tydligen en foreground service för att hålla gpsen "vid liv".
Antar att utvecklarna kommer få fler och fler signaler om att det behöver åtgärdas ju fler som får Oreo.
Jag har förstått det som att de är medvetna om det men har valt att inte lägga tid på att fixa nuvarande version utan lägga allt krut på versionen med den nya designen.

Tapatalking with Samsung S8

Post Reply

Return to “Spelrelaterat”