Förbjudet område/zoner vid event

This is only for suggestions, NOT bugs.
Please report bugs in the issue-system.
matsturfen
Posts: 10
Joined: 19 Oct 2015 19:35
Country: Sweden

Förbjudet område/zoner vid event

Post by matsturfen »

Skulle man kunna få till att man kan skapa förbjudna områden/zoner under ett event?
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: RE: Förbjudet område/zoner vid event

Post by Maqqan »

matsturfen wrote:Skulle man kunna få till att man kan skapa förbjudna områden/zoner under ett event?
Hur menar du? Zoner man inte får ta eller spärra av områden?

Tapatalking with Z2
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Förbjudet område/zoner vid event

Post by hazzard »

Vad jag vet kan man skapa privata event med zoner som bara dom som är anmälda som kan se och ta.
matsturfen
Posts: 10
Joined: 19 Oct 2015 19:35
Country: Sweden

Re: RE: Förbjudet område/zoner vid event

Post by matsturfen »

Maqqan wrote:
matsturfen wrote:Skulle man kunna få till att man kan skapa förbjudna områden/zoner under ett event?
Hur menar du? Zoner man inte får ta eller spärra av områden?

Tapatalking with Z2
Spärra av zoner. Att skapa en bestämd spelplan som man inte får gå utanför. Vi jobbar en del med skolturf och skulle vilja begränsa spelplanen/styra till vissa passager för att undvika platser med mycket trafik, vatten eller annat som kan vara en risk.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: RE: Förbjudet område/zoner vid event

Post by Maqqan »

matsturfen wrote:
Maqqan wrote:
matsturfen wrote:Skulle man kunna få till att man kan skapa förbjudna områden/zoner under ett event?
Hur menar du? Zoner man inte får ta eller spärra av områden?

Tapatalking with Z2
Spärra av zoner. Att skapa en bestämd spelplan som man inte får gå utanför. Vi jobbar en del med skolturf och skulle vilja begränsa spelplanen/styra till vissa passager för att undvika platser med mycket trafik, vatten eller annat som kan vara en risk.
Okej, förstår vad du menar men inte hur det skulle gå till. De event som jag lagt zoner för så brukar jag lägga många zoner intill de passager som jag vill att deltagarna ska använda för att locka dem att ta den rutten.

Skulle du vilja att det kom upp en ruta i appen när du lämnade spelområdet eller att turfgubben inaktiverades för att på så vis tvinga in dem?
matsturfen
Posts: 10
Joined: 19 Oct 2015 19:35
Country: Sweden

Re: Förbjudet område/zoner vid event

Post by matsturfen »

Vi har också försökt lägga "säkra" banor men det är inte helt hundra. Barns vägval är inte alltid så rationella och de skulle tydligare behöva se var de inte får vara, gärna med en konsekvens.

Vore jättebra om det kom upp i rutan om de var utanför banan. Kanske minuspoäng med, sm en slags "negativa zoner". Det är nog bra dock om turfgubben ses av arrangören i alla fall så vi vet var de är.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Förbjudet område/zoner vid event

Post by Maqqan »

Intressant tanke, skulle ju verkligen vara ett sätt att nischa skolturfen. Jag är ingen programmerare så har ingen koll på hur svårt det är att lösa tyvärr.
matsturfen
Posts: 10
Joined: 19 Oct 2015 19:35
Country: Sweden

Re: Förbjudet område/zoner vid event

Post by matsturfen »

Jo, vi tänkte ha kommun-skolmästerskap i Örebro i slutet av maj så det vore kul/bra om funktionen fanns.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Förbjudet område/zoner vid event

Post by hazzard »

Alltså om ni gör ett privat event då behövs det inte nåt spelområde, man kan tror jag markera för själva eventet när man lägger zoner väl så det kommer man ju se på kartan vart man ska, inte kommer man gå till ett område där det inte finns några zoner.
matsturfen
Posts: 10
Joined: 19 Oct 2015 19:35
Country: Sweden

Re: Förbjudet område/zoner vid event

Post by matsturfen »

hazzard wrote:Alltså om ni gör ett privat event då behövs det inte nåt spelområde, man kan tror jag markera för själva eventet när man lägger zoner väl så det kommer man ju se på kartan vart man ska, inte kommer man gå till ett område där det inte finns några zoner.
Nej, men i ett område kan det finnas farligare vägar, vattendrag och godiskiosker. Skolturf används ju även för att lära sig kartan. Man kanske inte alltid förstår hur fel ute man är.
Post Reply

Return to “Suggestion Box”