Sessioner på landsbygden med färre en fem tagna zoner borde få räknas

Post Reply
Bebisfoten
Posts: 2
Joined: 25 Oct 2018 10:53
Country: Sweden

Sessioner på landsbygden med färre en fem tagna zoner borde få räknas

Post by Bebisfoten »

Igår upptäckte jag att min runda på över tre mil då jag tog tre zoner inte räknas som en session i Warded.

Jag tycker att det är orättvist att en session med tre tagna zoner tagna, där zonerna ligger mer än en mil från varandra, och där det inte finns några zoner emellan inte räknas som en session. Jag cyklade ca 3.5 mil på två timmar och under den tiden och sträckan fanns det bara tre zoner att ta och tycker därför att den borde räknas som en session. Det är ju annat där zonerna ligger tätt, som i en större stad, annat på landsbygden.

Den första zonen var det ca 15 km till om jag undvek att cykla på 90-väg, om jag hade cyklat på riksvägen bland alla bilar hade det varit ca 10 km. Till den vid Sjöbron var det ca 1 mil, och sen till den sista nära mitt hem ca en mil. Om jag hade orkat hade jag ju kunnat cykla sju kilometer till för att ta nästa zon, och i det området finns det kanske fem-sex att ta totalt. Men efter två timmars cykling för tre zoner orkade jag inte mer.

Så jag förordar två saker att fler zoner läggs ut på landsbygden, som i mitt fall kring Bruzaholm i Eksjö kommun, Jönköpings län och att sessioner som körs på landsbygden där det är långt mellan zonerna får räknas trots att det blir färre än fem tagna zoner och att cykeltiden mellan zonerna kanske tar mer än en timme, just pga av att det är långt mellan dem.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Sessioner på landsbygden med färre en fem tagna zoner borde få räknas

Post by embeoo »

Det är svårt att göra alla nöjda här, tanken med sessions är att skilja de riktiga rundorna från några spontantakes. Gränsen 5 sattes i en tid när det i princip bara fanns zoner i de största städerna och då mycket glesare än idag, imho skulle gränsen snarare skruvas uppåt för att fullgöra sitt syfte.

Därmed vore det en väldigt dålig ide att skruva *ner* antalet takes som gäller, eftersom det skulle gälla för alla, även i städerna. Tekniskt skulle det väl gå att samköra med avstånd till närmaste zon, och om det är långt tillåta längre glapp i sessionen/färre totala takes.

Men Warded görs precis som turf på fritiden, tycker du att det är det mest prioriterade att Eddy lägger in detta, så du kan få en karta med tre punkter, raka streck emellan och en medelhastighet och tid som inte räknar med tiden dit och hem? Eller är det +1 på antalet sessioner som gäller, en siffra som ingen annan kan se eller jämföra?

Mitt förslag är att du istället kör strava eller något och får en fullständig logg. Eller bara skriver upp din runda vid sidan om.
Post Reply

Return to “Tredje Part”