INFO angående tredjepartsutveckling

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by Drassen »

PhroZen: vänta till efter omgångsskiftet...vi har en del att göra nu;)
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
PhroZen
Posts: 4
Joined: 25 Aug 2011 16:52
Country: Sweden

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by PhroZen »

Drassen wrote:PhroZen: vänta till efter omgångsskiftet...vi har en del att göra nu;)
Oki, det är lugnt. :) Du kan hitta mitt projekt på http://www.mittsvar.com/swecturf/ ifall du är sugen på att se vad jag leker med. :P

Anledningen till varför det tar tid att gruppera efter Home-Region är för att jag laddar det ifrån index.php?page=user&user=*** sidan. :)
Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by Pinky »

PhroZen wrote: 3. Någon update på auth-systemet? Att knalla genom OpenID har sina nackdelar i och med att det kräver att alla användare har ett sånt konto. Detta känns som ett steg för mycket då användarna troligtvis redan har ett konto på turfa.se eller i alla fall ett användarnamn förknippat med sig. Optimalt ur tredjepartspespektiv är väl att ni själva blir en OpenID-provider (för då är man garanterad att alla anslutna är med som openID) men jag inser att det kan bli jobbigt för er att göra om ert inloggningssystem
Alla turfare har redan ett Google konto, det är så användarna identifieras på sina respektive telefoner idag utan att behöva logga in.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
PhroZen
Posts: 4
Joined: 25 Aug 2011 16:52
Country: Sweden

Re: Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by PhroZen »

Pinky wrote:
PhroZen wrote: 3. Någon update på auth-systemet? Att knalla genom OpenID har sina nackdelar i och med att det kräver att alla användare har ett sånt konto. Detta känns som ett steg för mycket då användarna troligtvis redan har ett konto på turfa.se eller i alla fall ett användarnamn förknippat med sig. Optimalt ur tredjepartspespektiv är väl att ni själva blir en OpenID-provider (för då är man garanterad att alla anslutna är med som openID) men jag inser att det kan bli jobbigt för er att göra om ert inloggningssystem
Alla turfare har redan ett Google konto, det är så användarna identifieras på sina respektive telefoner idag utan att behöva logga in.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Visstja, jag använder normalt sett inte Android själv så det hade jag totalt glömt bort. Men då är ju OpenID en riktigt bra lösning. :)
Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by Pinky »

Ytterligare en buggelibugg funnen i systemet:
Vid fråga om vissa specifika användare, i det här fallet riceri får jag ett dubbelt svar varav det sista är väldigt fel :) Finns det två riceri?

Code: Select all

http://www.turfa.se/thirdparty/user.php/riceri:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<turf><user name="riceri" points="12049" zones="23" hour="59" medals="4,10,11,16" place="3"/><user name="riceri" points="0" zones="0" hour="0" place="199"/></turf>
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by Pinky »

Noterade att den där buggen förmodligen orsakar fel i appen också. Sökte på riceri med sökfunktionen, står att han har 0 poäng där också. Hoppla! :)

Nu menar jag inte att jag tror att ni använder tredjeparts-infosystemet till er egen app, men att felet kanske ligger längre upp i näringskedjan så att säga.
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by Pinky »

Jag fortsätter att spamma tråden :P
Jag skulle behöva kunna köra ett request där jag kan få ut användarnamn för e-postadresser, typ:

Code: Select all

http://www.turfa.se/thirdparty/username.php/user1@gmail.com/user2@gmail.com:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<turf><user name="user1" points="12049" zones="23" hour="59" medals="4,10,11,16" place="3"/><user name="user2" points="0" zones="0" hour="0" place="199"/></turf>
Dvs, samma som user.php idag, fast istället för att använda användarnamn kan jag använda e-postadress.

Sedan har jag ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att lösa:
Om någon lägger till en användare i ett lag så läggs den personens smeknamn in i min DB utan någon e-postadress (om han inte redan varit inloggad på lagturf). Om den användaren sedan byter användarnamn så har jag problem då jag inte har något statiskt id (typ e-postadressen) att referera till användaren till. Min första tanke är att göra ett request liknande det ovan, fast omvänt, dvs hämta ut e-postadress för ett användarnamn. Jag inser själv att det inte är realistiskt att den informationen skulle delas ut så enkelt, så jag efterlyser någon annan form av lösning. Ska man införa ett statiskt användar-id (siffra) för varje användare? Antar att ni kanske redan har något liknande i er egen DB? Det skulle man ju kunna dela ut utan att lämna ut personlig data om någon.

PS: tomtebloss, sluta byta användarnamn för bövelen! :roll:
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
User avatar
erikd
Donator
Posts: 166
Joined: 04 Aug 2010 15:11
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by erikd »

Pinky wrote:Jag skulle behöva kunna köra ett request där jag kan få ut användarnamn för e-postadresser
Jag är inte säker på att jag vill att min e-post skall ligga ute på nätet på det sättet :roll:
Eller gör den redan det förresten?
Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by Pinky »

erikd wrote:
Pinky wrote:Jag skulle behöva kunna köra ett request där jag kan få ut användarnamn för e-postadresser
Jag är inte säker på att jag vill att min e-post skall ligga ute på nätet på det sättet :roll:
Eller gör den redan det förresten?
Nejnej, tvärtom! Din e-postadress (för ditt google-konto) finns redan hos turfa.se. (Det är så de har koll på vem du är utan att du behöver logga in i telefonappen.
Om du skulle logga in på lagturfa-sidan så sparas din e-post även där (du informeras av google att lagturf-sidan begär din e-postadress och kan välja att trycka nej.)

Vad jag vill göra är att du ska slippa skriva in ditt användarnamn på lagturfa utan att jag istället ska kunna använda din e-postadress och matcha den mot ditt användarnamn hos turfa.se.
Alltså: lagturfa-sidan frågar turfa.se "Vad har användaren med e-post adressen <dinadress>@gmail.com för användarnamn?"
Vad jag vill undvika är att man ska kunna göra tvärtom, alltså att fråga "Vad har erikd för e-postadress?" Din e-postadress ska INTE ligga ute publikt, men vi (turfa.se och jag med lagturfa, notera att vi är två olika) använder adressen för att hålla reda på dig även om du skulle byta användarnamn och för att förenkla inloggning.
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
User avatar
erikd
Donator
Posts: 166
Joined: 04 Aug 2010 15:11
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by erikd »

Pinky wrote: [text...]
Jadå, det förstår jag. Det jag var lite kritisk mot var ditt exempel med mailadressen direkt i webbadressen.

Code: Select all

http://www.turfa.se/thirdparty/username.php/user1@gmail.com/user2@gmail.com:
Detta betyder väl att vilken bot som helst kan kopiera allas adresser och börja ösa spam till dem? Eller missförstår jag hur det skulle fungera? :)

Jag har som sagt ingen koll på dessa webblösningar, men kan ni inte skapa ett privat konto du och turfa.se där endast du "loggar in" och kan göra mail-adress-förfrågningar?
Post Reply

Return to “Tredje Part”