INFO angående tredjepartsutveckling

User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: API:er

Post by knegge »

Det uppenbara jag ser är ju begränsning på zones för viss region.
I dagsläget är den bara en dryg megg, men det lär ju inte bli mindre i framtiden (:
Samt information om specifik zon, på den kanske mer info som redan finns på er sida, typ hur länge det var sen den tagits sist ?
Jag tycker nog att det är dumt om vissa kanske gör egna parsers som käkar mycket mer data genom att accessa den vanliga sidan och plocka ut viss info.
Image
jagduvi
Posts: 174
Joined: 13 Jun 2012 14:20
Country: Sweden

Sv: API:er

Post by jagduvi »

knegge wrote:Det uppenbara jag ser är ju begränsning på zones för viss region.
I dagsläget är den bara en dryg megg, men det lär ju inte bli mindre i framtiden (:
Samt information om specifik zon, på den kanske mer info som redan finns på er sida, typ hur länge det var sen den tagits sist ?
Jag tycker nog att det är dumt om vissa kanske gör egna parsers som käkar mycket mer data genom att accessa den vanliga sidan och plocka ut viss info.
Förstår vad du menar. Kan du formulera vad du vill ha i några korta meningar så lägger jag till det som önskemål i första inlägget.

Jag har löst problemet att det är ganska många zoner i zone:apiet genom att skit i det och läsa av rrs-feeden och sedan lagra i egen databasen för min app Turf Notify.

Skulle vilja ha ett api där man kan ta ut vilka som tagit zoner och vilka zoner under de senaste 5, 10 eller 30 min. Skulle behöva det till turfquest. Just nu får jag spara undan zoner från rss-feeden.

/j

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
Turf Divisions - Spela Turf i seriespel. http://turfdivisions.se/
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: API:er

Post by knegge »

Önskemål på zones:
parameter region=vasterbotten, precis som rss'en.
specifik zon, returnerar lite mer info som t.ex http://turfgame.com/map/BroUndret

Grundläggande handlar det väl om att tillgängliggöra information som man redan kan få ut via den vanliga sidan, bara så det inte blir en nödlösning att man plockar data därifrån ist för trafiksnålt api.

Sen finns det väl inga riktlinjer på hur mycket man får hamra servrarna ? Eller är det inbyggt tidstraff på allt och man behöver inte bry sig för det reglerar sig själv ?
Image
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: API:er

Post by knegge »

Kom på en till grej som inte finns, på user-api så kan man ju ange username eller epost, men inte ID-nummer.
http://turfgame.com/user/23255 funkar ju, men inte http://api.turfgame.com/user/23255
Blir ju lite svårt att hålla reda på users i t.ex lagturf om man bara har username att gå efter, om dom nu byter namn.
Image
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: API:er

Post by knegge »

finns det nån plan på när detta implementeras och feedback om det är gjort ?
Image
jagduvi
Posts: 174
Joined: 13 Jun 2012 14:20
Country: Sweden

Sv: API:er

Post by jagduvi »

knegge wrote:finns det nån plan på när detta implementeras och feedback om det är gjort ?
Av tidigare erfarenhet så kan jag säga att ibland går det snabbt och ibland tar det längre tid. Tror det beror lite på hur mycket annat de har att göra.

Men använd användarnas mail som id, det är både unikt och går ej att byta. Om du sedan loggar in med Google så har du även löst inloggningen till din sida.

Annars så är det bara att vänta och hoppas :)

/j

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
Turf Divisions - Spela Turf i seriespel. http://turfdivisions.se/
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: Sv: API:er

Post by knegge »

jagduvi wrote: Men använd användarnas mail som id, det är både unikt och går ej att byta. Om du sedan loggar in med Google så har du även löst inloggningen till din sida.
Jag använder OpenID för inloggning och administrering, men alla users kommer inte att ha mail registrerad iom att dom bli tillagda av lag-admins och inte behöver göra nått. Så det är i nuläget omöjligt att hålla rätt på de som byter namn.
Image
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: API:er

Post by knegge »

Har stött på patrull igen. Denna gång är det åäö som ställer till det.
Detta gäller faktiskt på turfgame.com också, om man går in på toplistan och väljer nån user med åäö så är det åäö i länken på den, men man får inte fram den usern utan ens egen sida. Redigerar man url'en till aao ist så verkar det funka. Detta gäller även api.turfgame.com. Jag är mest fundersam på vilken encodning man ska köra i formulär och databas, kan ju lätt bli kaos annars.
Frågan som sen uppstår är ju vilken översättningstabell man ska använda, lär ju inte bara vara åäö ?!

t.ex Uffeärextrem
http://api.turfgame.com/user/Uffearextrem
http://www.turfgame.com/user/Uffearextrem

samt en ganska konstig, kolla resultatet noga:
http://api.turfgame.com/user/simon
Image
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: API:er

Post by Drassen »

Ska se över det.

Vi gjorde en miss i början av turf för några år sedan vilket skapat en del huvudvärk, men nu eftersträvar vi UTF8-general i alla lägen.

tycktes vara en dubbelsimon dessutom ja, åtgärdat.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: API:er

Post by knegge »

Jag efterfrågar härmed korrekt UTF8 i XML (eller normaliserad/strippad), det blir helt katastrof när man requestar Arias user med hjälp av hans mail. XML parsern (simplexml_load_string()) skriker rakt ut typ.

edit:
Verkar som det var lite random, har fått den att svälja den infon nu, men det går fortfarande inte att uppdatera info på Arias via user API.
Last edited by knegge on 22 Oct 2012 22:54, edited 1 time in total.
Image
Post Reply

Return to “Tredje Part”