INFO angående tredjepartsutveckling

TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: API:er

Post by TBIT »

knegge wrote:Jag efterfrågar härmed korrekt UTF8 i XML (eller normaliserad/strippad), det blir helt katastrof när man requestar Arias user med hjälp av hans mail. XML parsern (simplexml_load_string()) skriker rakt ut typ.
Vilken URL är det?
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: API:er

Post by SunYour »

http://api.turfgame.com/user.php/din@epostadres.se

Peta in ett specialtecken i ditt alias, så kan du mecka runt själv sedan :)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
jagduvi
Posts: 174
Joined: 13 Jun 2012 14:20
Country: Sweden

Sv: API:er

Post by jagduvi »

knegge wrote:Jag efterfrågar härmed korrekt UTF8 i XML (eller normaliserad/strippad), det blir helt katastrof när man requestar Arias user med hjälp av hans mail. XML parsern (simplexml_load_string()) skriker rakt ut typ.

edit:
Verkar som det var lite random, har fått den att svälja den infon nu, men det går fortfarande inte att uppdatera info på Arias via user API.

Jag har inga problem när jag kör samma api med Turf Notify. Iaf vad jag har hört, så för mig är det inte några problem.

Ser att du har lyckats i bland, så troligtvis är det något fel hos dig med codepagen, gör du på samma sätt när du hämtar till de olika ställerna, det som fungerar och det som ej fungerar?

/J

/j

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
Turf Divisions - Spela Turf i seriespel. http://turfdivisions.se/
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: API:er

Post by knegge »

Problemet existerar främst om man inte kan använda epost som identifierare, men det blir ju samma problem om man ska länka till deras profil på turfgame.com/user/xxx.
Men, lite nu och då ser jag i loggarna att xml-datan verkar trasig och ett block om 10 users blev inte uppdaterade. Har inte loggat innehållet på de failade än, men det kanske är dags.
Image
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: API:er

Post by GuteLappen »

Jag önskar, förutom det som redan står i första posten på denna tråd:
  1. Statistik information, både aktuell runda och historiskt (föregående rundor) på Zoner och Users
  2. ID på alla poster på ALLA ställen (Users, Zones) både i frågor och i svar till/från API
Exempel för punkt 1; T.ex. kunna visa hur aktiviteten ändrar sig för användare och zoner per tidpunkt. Man skulle kunna få ut mycket roligt här, får man bara tillgång till datat så är det bara fantasin som sätter stopp på vad man skulle kunna visa och jämföra.
Håller på att planerar statistik med historisktväderdata kontra turfande, då skulle man kunna visa och jämföra hur vädret påverkar aktiviteten av Turfande. Den enda statistik som jag kan plocka nu historiskt är från RSS flödet som till att börja med inte känns stabilt, sedan vet jag inte hur långt tillbaka man kan gå där?

Angående punkt 2 så är det väl ganska självklart varför man vill ha ett ID i hela kedjan, då användare och zoner kan byta namn vilket ställer till det då man skall lagra data själv samt fråga på ett objekt som bytt namn.
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: API:er

Post by GuteLappen »

Jo ett par saker till:

Regions:
ID: Unikt ID för regionen
Name: Namnet på regionen
Country_Name: Vilket land det tillhör, namnet
Country_ID: Unikt ID för landet som regionen tillhör
Polygondata: Om nu Regionen har en polygon så skulle det vara trevligt att få ut punktern som bygger den

Medals:
ID: Har man nog när man frågar, men skadar inte
Name: Namnet på medaljen.
LongDesc: Den förklarande texten på medaljen
Holders: Antal som innehar denna medalj

Således behöver några APIer kompletteras

User:
Country_ID
HomeRegion_ID
HomeRegion_Name

Zone:
Country_ID
Region_ID
Country_Name
Region_Name

Country:
Country_ID
Country_Name
Polygondata: Om nu landet har en polygon så skulle det vara trevligt att få ut punktern som bygger den

Rank:
ID
Name
Level: Nivån som ranken har
Holders: Hur många som har denna rank

Userkomplement:
Rank_ID
Rank_Name
jagduvi
Posts: 174
Joined: 13 Jun 2012 14:20
Country: Sweden

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by jagduvi »

Arias wrote: * Android Notification
  • En minimalistisk och resurssnål app/service som kollar mot servern med jämna intervall och meddelar via notification bar om man förlorat en zon.
Dags att uppdatera tråden, nu finns ju ovan app. Turf Notify. Fast appen tittar inte med jämna intervall om man blir av med en zone, utan server pushar ut när man blir av med en zone eller när en kompis tar en zone. Detta gör att den blir väldigt resurssnål :)

/J
Turf Divisions - Spela Turf i seriespel. http://turfdivisions.se/
User avatar
sallda
Posts: 12
Joined: 15 Sep 2012 22:58
Country: Sweden
Location: Sveg
Contact:

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by sallda »

Pinky wrote:FYI: Jag och drassen hade ett samtal och han la in lite prylar till ;)

nu får man även "id" som är en unik nuffra för varje användare när man ställer en fråga. Man kan söka på bode e-post och id också.

Exempel: "user.php/user@gmail.com/Pinky/id:1" ger tre användare identifierade på helt olika sätt :)
Nu kommer jag gnälla lite. Men jag vill också först poängtera att det också är ett fantasktiskt spel som ni skapare har gjort riktigt bra!

Det känns som det är lite dålig koll från forum-administrativa över vad som ändras/läggs till vad det gäller API.

Jag har länge väntat på att kunna söka på userid i API'et, men det kommer aldrig upp på första inlägget i denna tråd. Så jag har levt i villfarelsen att det inte har lagts in. Nu plötsligt ser jag mitt i tråden att det redan är fixat. För drygt ett år sedan. :roll:

Super att det är fixat! Men som sagt, det måste nog jobbas lite på att uppdatera relevant information.

Dessutom står det på första inlägget att API'n är http://turfgame.com/thirdparty/user/användare/användare
Men det är väl också ändrat för ett bra tag sedan till http://api.turfgame.com/user/användare/användare

Men, lägg nu också till att det går med http://api.turfgame.com/user/användarnamn/epost/id:x

Sedan önskas det, iaf från min sida, att det också jobbas lite på det som saknas i API'n i denna tråd Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!
Image
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Sv: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by GuteLappen »

@sallda håller med dig till 100%

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
Edit ändrat från sallad till sallda, sorry
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Post by knegge »

alltså whaaaat ? jag gormade ju om ID för lagturf i det nya API't men fick inte alls nån respons. så finns det med en ny syntax... snacka om facepalm.
Image
Post Reply

Return to “Tredje Part”