Request: Turf-challenges

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Request: Turf-challenges

Post by Drassen »

Bakgrund/problem:
Flertalet spelare har efterfrågat en funktion i turf där man kan blanda in zontagandet i någon form av utmaningar/uppdrag. Vi på Turf Development har dock inte haft tid att utforska detta men också tyckt att detta KANSKE är något annat än Turf. (läs: ett annat spel)

Förslag till lösning:
Om ni kan göra denna typ av "spel i spelet" som en tredjepartsprodukt till att börja med så kan vi se hur det faller ut för att eventuellt i framtiden införa det i turf/turfa.se på något vis. (Det kan också vara så att detta är en produkt som för alltid gör sig bäst som tredjepart.)

Request:
En websida(med egen app i framtiden?) där man kan lägga upp egna "challenges", vem som helst kan skapa, vem som helst kan utföra uppdragen och den som lyckas får någon form av erkännande (pokal, medalj, badge etc.).
Vi vill inte ge alltför mycket idéer om hur det ska gå till eftersom ett då finns risk att vi stryper era egna visioner.

Men ett exempel kan vara:
-Jojje lägger upp challengen "sundsvallskampen" som går ut på att man ska ta södrabergetzonen, norrabergetzonen, centrumzonen och skogszonen i ordning på 2 timmar.
-Arias ser att denna challenge finns och går helt enkelt och tar zonerna i ordning under två timmar på helt vanligt vis i Turf. (det kan även vara så att zonerna inte presenteras rakt av i utmaningen utan istället presenteras som rebus "gå till zonen som inte ligger på ett berg norr om stan, utan tvärt om")
-Arias får automagiskt erkännande på websidan att han klarat challengen och tilldelas lämplig pokal el. dyl.
-Arias klättrar på ngt vis i rankings osv, jojje får även ngn form av erkännande(arias kanske kan ranka challengen?)

Vilken hjälp fås av Turf Development?
Eftersom hela idén bygger på spelet turf så kommer vi att tillhandahålla den information som krävs om tagna zoner osv. via lämpligt API.
Vi har en bra tanke men vill inte säga mer än så för att inte låsa era egna idéer som kanske är bättre:)
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Request: Turf-challenges

Post by Drassen »

Man kan även tänka sig "fleradagarschallenges" som är uppdelade i steg.

Eller live-challenges.

Eller julkalender challenges.

Osv... extremt stor potential i detta. hoppas någon är sugen.

Eller ännu bättre vore om flera av er ville gå ihop och driva detta projekt!!!
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: Request: Turf-challenges

Post by Pinky »

Jag är gärna med i ett projekt även om jag inte orkar driva det själv. Jag kan erbjuda en virtuell maskin med php o databas och vad vi kan tänkas behöva, inklusive en subdomän på *.Andelain.se
Från början av nästa månad ligger den på 100mbit också. Så, idé och projektkamrater sökes!
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
riceri
Posts: 84
Joined: 04 Aug 2011 07:42
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Request: Turf-challenges

Post by riceri »

Jag tycker detta låter mycket bra och kan nog tänka mig ingå i en grupp som gör tredje parts lösning.

Arbetar gärna i Zend Framework, har även jag tillgång till plats för hostning vid behov :)
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Request: Turf-challenges

Post by Drassen »

Skoj med så snabb och positiv respons...kan nog bli bra detta
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Acrux
Posts: 34
Joined: 18 Jan 2011 19:22
Country: Sweden
Contact:

Re: Request: Turf-challenges

Post by Acrux »

Jag skulle för all del också kunna hjälpa till. Men om vi ska komma igång krävs det nog att vi kan strukturera upp det hela med en plan om vad vi faktiskt vill uppnå. Allra minst hur den grundläggande strukturen ska se ut.

Angående "medaljer" så har jag en känsla av att det inte är så bra om man får en för varje utförd utmaning. Jag tror istället att det kan vara bra att ha olika belöningar baserade på antalet lyckade utmaningar tex. en medalj för 5 utmaningar en för 10, 100 osv. Det är bara några tankar från min sida.
Drassenguest

Re: Request: Turf-challenges

Post by Drassenguest »

Ang. medaljer så tänker vi inte att man ska få medaljer i spelet till att börja med.
Risken för inflation är för stor...till en början, sen får vi se framöver.

//Drassen
Acrux
Posts: 34
Joined: 18 Jan 2011 19:22
Country: Sweden
Contact:

Re: Request: Turf-challenges

Post by Acrux »

Om du menar att man inte ska få medaljer i själva Turf så var det inte så jag menade. Jag menade bara det att om vem som helst kan skapa en utmaning och vem som kan utföra den så funkar det nog inte om man ska få en medalj eller liknande för varje utfört uppdrag ens på sidan som det här kommer att röra sig om. Kanske att man kan få medaljer för större uppdrag eller att flera små uppdrag kan grupperas för att generera större utmaningar. Att få någon typ av medalj för varje enskilt uppdrag kommer helt enkelt inte att fungera för då kommer inte medaljerna vara värda något. Givet vis bör man kunna se alla de uppdrag som någon har utfört men jag tror att det är bättre att visa det i någon form av lista.

Edit: kanske missförstod om du menade att man inte skulle ha någon form av medaljer alls i början. Om det var så du menade så kan det vara en idé att man helt enkelt inte får några medaljer utan bara utmanar varandra med olika utmaningar. På sikt vore det nog roligt med någon form av belöningssystem dock.
User avatar
ghost
Donator
Posts: 30
Joined: 31 Aug 2011 18:30
Country: Sweden

Re: Request: Turf-challenges

Post by ghost »

Skulle även jag kunna tänka mig att hjälpa till en del. Hur mycket kan jag inte lova än men något hinner jag alltid med. Ska det användas framework hade jag lagt min röst på CodeIgniter.

Angående medaljer förstod jag det som att det endast skulle vara på utmaningssidan och inte i turf(.se). Man får väl bygga upp något system där man får en typ av medalj om man vinner en utmaning som XX antal personer deltagit i. Är det få som är med så får man bara ett sträck i protokollet för utförd utmaning. Och XX antal sträck genererar i sin tur någon typ av medalj för antalet utförda utmaningar.
Och när det gäller större/längre utmaningar kanske admin ska sätta ihop något. Plocka ett visst antal utmaningar som användarna skapat och kombinera dessa i ett område, eller helt enkelt göra något eget.
riceri
Posts: 84
Joined: 04 Aug 2011 07:42
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Request: Turf-challenges

Post by riceri »

Acrux wrote:Jag skulle för all del också kunna hjälpa till. Men om vi ska komma igång krävs det nog att vi kan strukturera upp det hela med en plan om vad vi faktiskt vill uppnå. Allra minst hur den grundläggande strukturen ska se ut.
Helt klart, de som vill arbeta med detta bör nog börja med ett Gtalk-möte :)
ghost wrote:Skulle även jag kunna tänka mig att hjälpa till en del. Hur mycket kan jag inte lova än men något hinner jag alltid med. Ska det användas framework hade jag lagt min röst på CodeIgniter.
CodeIgniter går säkert bra också, bara vi hittar något som de som vill vara med tycker är ok.
Post Reply

Return to “Tredje Part”