Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

heer
Posts: 22
Joined: 05 Oct 2015 21:49
Country: Sweden

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by heer »

Är det någon som är ansvarig för API't och dessa servrar som läser detta eller är det helt meningslöst att posta några inlägg här?
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by Maqqan »

Om det är något som inte funkar som det skall som jag förstod ditt första inlägg idag som så skulle jag skriva in detta på http://issues.turfgame.com/report/7
heer
Posts: 22
Joined: 05 Oct 2015 21:49
Country: Sweden

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by heer »

Maqqan wrote:Om det är något som inte funkar som det skall som jag förstod ditt första inlägg idag som så skulle jag skriva in detta på http://issues.turfgame.com/report/7
Det gick ju sådär :)

Authentication failure
"No Turf Game account connected to xxxxxxxxxxx@gmail.com, or we failed to connect to the Turf API."

Jag får prova vid senare tillfälle...
heer
Posts: 22
Joined: 05 Oct 2015 21:49
Country: Sweden

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by heer »

heer wrote:Om en användare inte har tagit någon zon än i en omgång så får jag tillbaka felkod 500 Internal Server Error när jag använder API v4 och försöker få fram information om denna användare.
Detta borde inte generera ett felmeddelande utan man ska få all data som finns ändå.
Hoppsan, då fungerar det visst helt plötsligt igen!
User avatar
Chrille80
Donator
Posts: 56
Joined: 13 Aug 2011 02:13
Country: Sweden
Location: Gävle

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by Chrille80 »

Jag misstänker att detta inte beror på något fel i API:et, men jag tyckte denna tråd passade bäst för min fundering ändå.

Har börjat plocka lite med API:et, (v4, ej unstable-versionen), och det har funkat bra att hämta data när det enbart ska göras en GET.
Men jag får problem med POST när jag t.ex. använder v4/users/top.
Felet hör ihop med användning av våra kära tecken å, ä och ö.
Om jag t.ex. skickar denna sträng i POST: {"region": "gävleborg", "from": 1, "to": 20} så får jag tillbaka Dalarnas top 20 användare.
Det blir samma resultat om jag ersätter region i förfrågan med t.ex. Västmanland, Örebro, Skåne. Har också testat med stor och liten bokstav i regionsnamnet.

Säkert har detta att göra med teckenkodningen, och jag har provat att manuellt koda strängen jag skickar till UTF8, men ingen skillnad.

Tar tacksamt emot information/tips om hur man löser detta. Utgå gärna ifrån att jag är nybörjare på JSON, befattade mig med det för första gången i onsdags.

//Christian
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by Maqqan »

Chrille80 wrote:Jag misstänker att detta inte beror på något fel i API:et, men jag tyckte denna tråd passade bäst för min fundering ändå.

Har börjat plocka lite med API:et, (v4, ej unstable-versionen), och det har funkat bra att hämta data när det enbart ska göras en GET.
Men jag får problem med POST när jag t.ex. använder v4/users/top.
Felet hör ihop med användning av våra kära tecken å, ä och ö.
Om jag t.ex. skickar denna sträng i POST: {"region": "gävleborg", "from": 1, "to": 20} så får jag tillbaka Dalarnas top 20 användare.
Det blir samma resultat om jag ersätter region i förfrågan med t.ex. Västmanland, Örebro, Skåne. Har också testat med stor och liten bokstav i regionsnamnet.

Säkert har detta att göra med teckenkodningen, och jag har provat att manuellt koda strängen jag skickar till UTF8, men ingen skillnad.

Tar tacksamt emot information/tips om hur man löser detta. Utgå gärna ifrån att jag är nybörjare på JSON, befattade mig med det för första gången i onsdags.

//Christian
Finns ett mer aktivt hjälpforum för tredjepartsutveckling på facebook där du också kan fråga: https://www.facebook.com/groups/TurfThi ... velopment/
User avatar
Chrille80
Donator
Posts: 56
Joined: 13 Aug 2011 02:13
Country: Sweden
Location: Gävle

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by Chrille80 »

Maqqan wrote:
Chrille80 wrote:Jag misstänker att detta inte beror på något fel i API:et, men jag tyckte denna tråd passade bäst för min fundering ändå.

Har börjat plocka lite med API:et, (v4, ej unstable-versionen), och det har funkat bra att hämta data när det enbart ska göras en GET.
Men jag får problem med POST när jag t.ex. använder v4/users/top.
Felet hör ihop med användning av våra kära tecken å, ä och ö.
Om jag t.ex. skickar denna sträng i POST: {"region": "gävleborg", "from": 1, "to": 20} så får jag tillbaka Dalarnas top 20 användare.
Det blir samma resultat om jag ersätter region i förfrågan med t.ex. Västmanland, Örebro, Skåne. Har också testat med stor och liten bokstav i regionsnamnet.

Säkert har detta att göra med teckenkodningen, och jag har provat att manuellt koda strängen jag skickar till UTF8, men ingen skillnad.

Tar tacksamt emot information/tips om hur man löser detta. Utgå gärna ifrån att jag är nybörjare på JSON, befattade mig med det för första gången i onsdags.

//Christian
Finns ett mer aktivt hjälpforum för tredjepartsutveckling på facebook där du också kan fråga: https://www.facebook.com/groups/TurfThi ... velopment/
Tack! Hade missat den.
AnnikaB
Posts: 5
Joined: 13 May 2016 00:04
Country: Sweden

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by AnnikaB »

Maqqan wrote:Finns ett mer aktivt hjälpforum för tredjepartsutveckling på facebook där du också kan fråga: https://www.facebook.com/groups/TurfThi ... velopment/
Tack för länken! bra grupp :)
tremorbalk
Posts: 8
Joined: 26 Feb 2013 18:07
Country: Sweden

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by tremorbalk »

Hej! Jag hittade en sida på internet där man kan skriva in sitt turfnick och så får man en lista över unika turfare i närheten, d.v.s. turfare som man inte tagit zoner från tidigare.
Hur får man ut denna information från API:et?
Jag trodde man behövde logga in på warded för att få tillgång till TvT-informationen. Jag har gjort en sida där jag plottar ut unika turfare på en karta, men jag måste uppdatera listan med unika turfare manuellt just nu. Det hade underlättat för mig om man kunde få ut detta från API:et på något vis. Jag hade då kunna dela med mig av denna kartan till andra turfare.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by hazzard »

@tremorbalk skulle tro det där inte ok att dra ut från API jag hoppas verkligen då inte. Vad ska du ens med sånt till? finns ändå ingen medalj för x turfare man tagit zoner ifrån. Lite stalker varning på dig alltså..
Post Reply

Return to “Tredje Part”