Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post Reply
User avatar
Bast
Posts: 93
Joined: 19 Nov 2012 17:56
Country: Sweden
Location: Jönköping
Contact:

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by Bast »

SaLa wrote:är som sagt väldigt kul att Turf blivit så populärt. Dock lite tråkigt att dev , Simon och drassen, har så lite tid, att mycket går åt till utveckling planering underhåll och saker som inte märks (förrän de går sönder). Vi i crew försöker hjälpa de och hojtar till de när det behövs.

/SaLa på telefonen
Kanske dags att få lite mer hjälp då.
Om de behövs fler som sköter om forumet så bara att hojta till, när de kommer till kodning av diverse appar är jag hjälplös om inte script i mirc räknas haha ;)

Men som sagt borde finnas gott om folk som är/kan vara villiga att hjälpa till på ena eller andra sättet. Nu vart ja väldigt OT. Men iaf. :)
Image Image Image Image Image Image Image
Image
Mobil: iPhone 5 Färdsätt: Cykel Stad: Jönköping
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Sv: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by SunYour »

Det funderas en del kring tredjepartsutveckling, så ingen är helt lämnad i sticket, faktiskt. Saker tar bara lite tid när man är få som drar ett jättelass i ett stort utvecklingsprojekt...

All trafik kostar ju pengar dessurom, så det finns väl åtm. ett litet egenvärde i att hålla nere på funktionaliteten..

Den som lever får se...

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
sallda
Posts: 12
Joined: 15 Sep 2012 22:58
Country: Sweden
Location: Sveg
Contact:

Re: Sv: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by sallda »

SunYour wrote:... All trafik kostar ju pengar dessurom, så det finns väl åtm. ett litet egenvärde i att hålla nere på funktionaliteten.. ...
Om man nu vill hålla nere funktionaliteten på API'et så ska man väl inte heller efterfråga vidareutveckling av det, låter ju motsägelsefullt. Då måste ju utvecklaren styra det helt själv. Eller inte ha någon API alls.

Och nu när bollen av API och tredjepartutveckling är i rullning så vore det ju ypperligt att jobba mer på att utöka API'et för tredjepartsutveckling för att spara på trafik?
I nuläget t.ex. parsar jag hemsidan för att få fram saker som totalpoints, turfdistance, zonestotal, zonesunique på användare. Samt parsar hemsida för zoner för att få nuvarande ägaren, takeover-poäng, pph och totalt antal takeovers. Och där går det väl då åt gigantiska mängder mer trafik än att ge det via XML.
Och dessa saker är väl vad jag också sett är bland de vanligaste sakerna som efterfrågas i forumet.
Image
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Sv: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by GuteLappen »

sallda wrote:
SunYour wrote:... All trafik kostar ju pengar dessurom, så det finns väl åtm. ett litet egenvärde i att hålla nere på funktionaliteten.. ...
Om man nu vill hålla nere funktionaliteten på API'et så ska man väl inte heller efterfråga vidareutveckling av det, låter ju motsägelsefullt. Då måste ju utvecklaren styra det helt själv. Eller inte ha någon API alls.

Och nu när bollen av API och tredjepartutveckling är i rullning så vore det ju ypperligt att jobba mer på att utöka API'et för tredjepartsutveckling för att spara på trafik?
I nuläget t.ex. parsar jag hemsidan för att få fram saker som totalpoints, turfdistance, zonestotal, zonesunique på användare. Samt parsar hemsida för zoner för att få nuvarande ägaren, takeover-poäng, pph och totalt antal takeovers. Och där går det väl då åt gigantiska mängder mer trafik än att ge det via XML.
Och dessa saker är väl vad jag också sett är bland de vanligaste sakerna som efterfrågas i forumet.
Bullseye!
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by Drassen »

Okej govänner!

Till att börja med så får vi ta och be om ursäkt för trögheten. Jag tror att ni alla vet vilka bidragande orsaker som finns. Ex. serverflytt, prioritering av viktigare saker, faktumet att turf är ett ideellt projekt osvosvosv.

Men nu släpper vi det och blickar framåt.
Vi har infört några av era förslag och kommer att fortsätta göra det i mån av tid.
Vi kommer även att lägga in förklaring av apierna i den nya wikin.

apierna versionshanteras nu.
api.turfgame.com fungerar tills vidare. kommer dock att tas bort eller pekas dynamiskt till senaste.
api.turfgame.com/v1/ är samma sak fast versionshanterat. nästa version kommer heta v2 osv.
api.turfgame.com/unstable/ är den senaste. denna innehåller saker som kan fungera dåligt/tas bort/osv.

se senaste förändringarna här:
view-source:http://api.turfgame.com/unstable/user/eddyueue
eller
view-source:http://api.turfgame.com/unstable/zones/plattan

För att göra det lite smidigt i framtiden:
-Diskutera fram nya idéer tillsammans i forumet. (tänk på att våra servrar ska palla trycket också, rimliga idéer.)
-Kom med konkreta förslag i EN tråd som hålls ren.
-Se till att tråd-ägaren uppdaterar översta posten med en lista över önskemål.
-Vi bedömer om förslaget är bra(mht. serverkrav/integritet/osv. Alla önskemål kan inte uppfyllas.)
-Vi inför förslaget i lämplig API

Slutligen vill jag även säga att tredjepart är en viktig del av turf. Om vi hade mer tid så skulle vi inte låta er falla mellan stolarna. Hoppas ni har överseende och att det blir smidigare framöver.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by GuteLappen »

@drassen Underbara nyheter, skall genast kolla in unstable versionen :)
Edit: har nu testat, skit bra jobbat grabbar.
Var postar man fel?
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by TBIT »

GuteLappen wrote:@drassen Underbara nyheter, skall genast kolla in unstable versionen :)
Edit: har nu testat, skit bra jobbat grabbar.
Var postar man fel?
Rapportera fel under "Turf Server" på http://issues.turfgame.com/
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by GuteLappen »

TBIT wrote:
GuteLappen wrote:@drassen Underbara nyheter, skall genast kolla in unstable versionen :)
Edit: har nu testat, skit bra jobbat grabbar.
Var postar man fel?
Rapportera fel under "Turf Server" på http://issues.turfgame.com/
Bra idé, men vad skall man välja, finns inget som heter API.

Har även några frågor på unstable API, tar dom här:

Nu när man frågar på en user så är attribute "zones" är omgjort från Integer till String som ger, vad jag antar är ID på zonerna usern äger. Men det verkar inte gå att fråga zones API:et med ID:et från user attribute "zones"?
Om jag missuppfattat något så berätta gärna, om inte så vore det bra, som sagts många gånger tidigare att man kan fråga på ID i alla API:er.
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by TBIT »

GuteLappen wrote:
TBIT wrote:
GuteLappen wrote:@drassen Underbara nyheter, skall genast kolla in unstable versionen :)
Edit: har nu testat, skit bra jobbat grabbar.
Var postar man fel?
Rapportera fel under "Turf Server" på http://issues.turfgame.com/
Bra idé, men vad skall man välja, finns inget som heter API.
Läs mitt inlägg igen! ;)
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Saknar du API'er? Är någon API trasig? Skriv här!

Post by GuteLappen »

TBIT wrote:Läs mitt inlägg igen! ;)
Sorry, sitter och kodar för fullt med unstable, så jag ber om ursäkt att jag läste slarvigt. Vad är det mer än API som är tänkt under "server" ?
Post Reply

Return to “Tredje Part”