[REQ] Seriespel

Post Reply
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

[REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Lagturfen har funnits ett tag och det verkar stabilt och här för att stanna. Nästa "stora grej" är seriespelande. Knegge är troligen den rätte att isf få igång det, eller? Låt mig dryfta mina tankegångar :-)

Med hjälp av Turf API skapas det serietabeller med 15 spelare i varje. Antalet serier bestäms till en början utifrån rådande intresse, men sedan regleras det genom att den lägsta serien antingen läggs till eller tas bort. De nya som vill deltaga ställs i kö och läggs antingen till genom skapandet av en ny serie eller att hela den lägsta serien ersätts med nya spelare från kön och de andra får köa till nästa omgång. Topp3 i varje serie, efter avslutad omgång, stiger upp en serie och bott3 åker ned. De spelare som nollar en omgång plockas bort och får börja om i kön. Spelaren ersätts underifrån genom att topp4 går upp tills platsen är tagen. Under sommaren varje år körs ett slutspel mellan de 10 som under året haft den högsta totalpoängen. Vinnaren av de 10 under den omgången blir Sverigemästare i Turf. Upp och nedgradering i seriesystemet sker efter varje omgång för att det ska gå att avancera fort (kul för blåbären) och för att det ska krävas jämn hög aktivitet för att ligga i toppen.

Edit: I denna tråd förs numera diskussioner om och kring seriespelet. Det är inte motiverat att lägga tid på att läsa hela tråden då mycket troligen är inaktuellt. Seriespelets hem är turf.kng.se/serie
Last edited by Jimo on 13 Mar 2013 18:01, edited 2 times in total.
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Seriespel

Post by affanicaffan »

Något för tredjepartsutvecklare kanske? Om TS håller med kanske Arias eller SaLa kan flytta dit den. Kan för övrigt "pinga" Knegge om tråden så att han ser vad du skriver.

Min personliga åsikt är att det är ett intressant förslag, +100000 på denna! :D
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Seriespel

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 16:59, edited 1 time in total.
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: Seriespel

Post by knegge »

Då jag ursprungligen inte är spel/idrottsmänniska och vet hur seriespel ska funka, så lär jag ju få plugga en del grundläggande innan jag befattar mig med något liknande (:

Men, vad jag ser är ju direkt önskemål som nuvarande API inte stödjer. Round TP eller liknande detaljer finns icket, att norpa dessa via webpoller är inte aktuellt.

I övrigt så verkar det ju helt genomförbart, utan att ha läst på om strukturen med serier :P
Image
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Seriespel

Post by affanicaffan »

Hmm, seriespelet TROR JAG ska fungera såhär: (Om jimarild eller ngn annan har något att invända/ tillägga, så säg gärna till)


Såhär kommer det se ut när första rundan är färdigspelad:
Division 1.

1. Blabert 487 043 poäng (Vinnare)
2. MadMajk 386 755 poäng (Silvermedaljör)
3. Arias 251 284 poäng (Bronsmedaljör)
4. Wanwa 246 766 poäng
5. AceIsAngry 203 000 poäng
6. SunYour 175 483 poäng
7. TBIT 156 348 poäng
8. Thunell 125 434 poäng
9. bill 89 347 poäng
10. Bullmannen 85 348 poäng
11. Mazarin 63 467 poäng
12. Kingenin 20 456 poäng
__________ De som hamnar under nedflyttningsstrecket turfar nästa omgång i divison 2
13. Zontjuven 18 475 poäng
14. Snusmumriken 8 934 poäng
15. bUs 5 200 poäng



Division 2:

1. Westeras 365 242 poäng
2. Eddyueue 301 123 poäng
3. Stonecape 285 123 poäng
________De som hamnar ovanför uppflyttningsstrecket spelar nästa omgång i divison 1
4. jimarild 192 478 poäng
5. knegge orkar inte skriva en summa för alla, hoppas ni fattar ;)
6. järven
7. FiskeLasse
8. Brod
9. Jojje
10. Fredrick
11. Fidde 28 300 poäng
12. MrDinco 15 442 poäng
_________ De som hamnar under nedflyttningsstrecket spelar nästa omgång i division 3
13. Morgam 11 346 poäng
14. SaLa 895 poäng
15. Dacop 0 poäng

Eftersom Dacop inte turfade alls denna rundan så blir han nedflyttad till lägsta divisionen, mitt förslag är att han måste anmäla sig på nytt, och då börja om längst ned i stegen (kanske division 4). Detta för att man inte ska ha en massa f.d turfare som tar upp hela de låga divisionerna. Platsen som blir över i division 3 (där Dacop egentligen skulle ha spelat) övertas av den som placerade sig 4:a i division 4, då hen var näst på tur att få kliva upp en division

Sedan tycker jag att anmälan ska ske senast 5 dagar innan omgångsstart, de som anmäler sig fyller på de lägsta divisionerna.

Min rekommendation är att inför första rundan så kan man ju inte veta vem som förtjänar att spela i division 1, och vem som förtjänar att spela i division 3, därför föreslår jag att man rangordnar de anmälda spelarna efter deras placering i "Totalpoints toplist" och därmed bestämmer att de 15 mest meriterade turfarna börjar i division 1, nr. 16- 30 spelar i division 2 osv.

Detta är ju tyvärr orättvist mot nya ivriga turfare som kommer att få börja från botten, därför föreslår jag att de 5 bästa/sämsta ska flyttas upp/ ned, (istället för 3 st) på så sätt får man lite rotation mellan divisionerna, så att man måste jobba hårt varje omgång för att få spela kvar högt upp i divisionerna.

Medan jag skrev detta kom jag på en snilleblixt, om knegge skulle lyckas skapa ca 4 nya avdelningar (en för varje division) av lagturfsidan där varje lag bara har en medlem, och att lagen heter samma sak som spelaren. Då slipper du skapa ett helt nytt system, och kan återanvända det gamla.


Hoppas du fattar knegge, speciellt det sista! :D Nu kände jag mig smart :lol:

*Edit* fixade några taskiga radbrytningar
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
User avatar
Bast
Posts: 93
Joined: 19 Nov 2012 17:56
Country: Sweden
Location: Jönköping
Contact:

Re: Seriespel

Post by Bast »

Låter ju som en asbra ide. :)
Image Image Image Image Image Image Image
Image
Mobil: iPhone 5 Färdsätt: Cykel Stad: Jönköping
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Seriespel

Post by kaninmage »

Håller med om att detta verkar vara en bra och kul grej (inget för mig själv dock, som turfar väldigt ojämt). :D

Jag tycker emellertid att divisionerna bör utökas till fler spelare, kanske uppemot 30/division, så att fler turfare har en chans att slå sig in och vara med. Utbytet upp/ned fungerar med 5 i denna skala också (ev. att 3 går upp/ned direkt och 2 "kvalar" m.h.a. sina poäng).

Ökar "kön" med anmälningar till över 40 så kanske en ny lägstadivision är på sin plats med 30 nya platser. Försvinner kön helt någon omgång (och lägstadivisonen kanske inte blir fylld till mer än 10/30) så kanske det är ok att ta bort lägstadivisionen och låta dessa spelare hamna i kön igen?

/Kaninmage
davetheone
Posts: 7
Joined: 19 Sep 2012 01:09
Country: Sweden
Contact:

Re: Seriespel

Post by davetheone »

Den här idén får ett fett 1+ av mig !
davetheone's äventyr på http://davidturfare.blogg.se/
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage
User avatar
MadMajk
Posts: 168
Joined: 08 Jul 2012 22:28
Country: Sweden
Location: Jönköping

Re: Seriespel

Post by MadMajk »

Mycket intressant! Ser fram emot att se idén blomma ut i verkligheten!!

/MM
MadMajk SJTD
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Seriespel

Post by Jimo »

+1 Vilken kanonidé! ;-)

Hursom...Knegge (eller TSV) kan förhoppningsvis sätta ihop något. Även om det kan kräva lite "manuellt" stöd och uppmärksamhet tycker jag det är värt att försöka sig på detta.

kaninmage: Genom att ha "många små" divisioner så blir det mer rörlighet mellan divisionerna (vilket är kul?). Det blir svårare att som blåbär göra kometkarriär över semestern men samtidigt hindrar det rävarna från att helt ramla ur seriesystemet om de har några månaders uppehåll (som du?). Att lättare kunna se resultat av sin turfning är, enligt mig, roligare än att traska på i samma serie i all oändlighet, vilket är risken med mellanskiktet i stora divisionsgrupper.

I framtiden skulle det säkert bli kul att lägga till kvalspel, cuper, turneringar osv...men låt oss börja med det enkla, eller vad säger du Knegge? :-)
Post Reply

Return to “Tredje Part”