[REQ] Seriespel

User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: [REQ] Seriespel

Post by Velocipedryttaren »

Jag skulle kunna tänka mig att göra dom röda markerade platserna till jokerplatser, dom röda faller ju ur seriespelet och man skulle kunna ge dom platserna till dom poäng bästa i kvalserien. Det gör att placering i kvalserien blir viktig och några får lite kortare väg uppåt.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Jättekul med diskussioner och förslag!
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: [REQ] Seriespel

Post by Velocipedryttaren »

Rank i varje division, visa vad förra omgångens poäng skulle räcka till för placering i den nuvarande serien man spelar. Lite sporre också ser man vad det är för klass på dom nya spelarna man möter.
jagduvi
Posts: 174
Joined: 13 Jun 2012 14:20
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by jagduvi »

Velocipedryttaren wrote:
jagduvi wrote:
Jimo wrote:Isengrim: De som kör hårt varje omgång når också Eliten förr eller senare. Ett stjärnskott når Div3, sen är det över.

Det jag funderar på är att de på upplyttningsplats ska ha högre poäng än de som flyttas ned från divisionen över. Om så inte är fallet sker ingen förflyttning. Det ger turfare på blått en liten möjlighet att klara sig kvar i en stentuff serie. Men som sagt, bara funderingar ännu.
Det är där man vill ha en kvalrunda till, en som är det sista dygnet. Man låser serien 24 h innan turfomgången tar slut. Därifrån flyttar man upp de två första och ner de två sista. Den som kommer tredje best och tredje sist flyttas till en kvalgrupp. Där alla som är nr tre i divisionen tex 5 kommer möta alla de som är tredje sämst i division 4. Och de x antal bästa i kvalgruppen flyttas till div 5, eller stannar kvar i div 5, och de som är sämst flyttas ner till division 4 eller stannar kvar där.

På så sätt kan man om man kämpar lite extra sista dygnet flyttas upp även om man är trea i serien, då blir det lite mera om flyttningar i serierna men man kan försvara sin plats, alt kämpa sig upp i serien genom att kämpa i 24 h.

Detta gör att det går lättare att ta sig upp eller ligga kvar i en serie om sin serie är tuffare än en annan parallell serie.

Mitt egna seriespel ligger just nu på is, efter testomgången, har fått mycket att göra men det börjar att avta nu...
Låter omständligt och gynnar bara dom som kan köra hårt under sista dygnet, låter för min del inte det minsta roligt. Den som inte kan lägga sista dygnet på 24h turf kan hälsa hem.
Den som vinner serien går ju alltid upp. Den personen behöver ju inte kvala. Kvalet är för den som ligger precis bakom uppflyttnignsplatserna och den som ligger precis framför de som åker ut. De får kvala under 24 timmar. Detta gör ju att även om mina poäng hade räckt för att flyttas upp om jag hade legat i någon av de andra serierna på samma nivå, så får jag en changs att möta de andra under 24 timmar.

Om jag inte har tid att turfa just de 24 timmarna så är det ju ingen skillnad mot hur det var nu. Det är bara att avgöra hur många som ska flyttas upp direkt och hur många som ska kvala för varje division.
Turf Divisions - Spela Turf i seriespel. http://turfdivisions.se/
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: [REQ] Seriespel

Post by Velocipedryttaren »

Kvalspel håller man bara på med i sporter som vill få fler matcher och mer pengar från publiken, det är vi förskonade från i turf och behöver inte kopiera andra sporters misslyckande.
jagduvi
Posts: 174
Joined: 13 Jun 2012 14:20
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by jagduvi »

Velocipedryttaren wrote:Kvalspel håller man bara på med i sporter som vill få fler matcher och mer pengar från publiken, det är vi förskonade från i turf och behöver inte kopiera andra sporters misslyckande.
Det är ju inte sant. Att man har ett kval är oftast för att man har flera som slås om samma platser från olika divisioner och att man vill få upp de "bästa" tvåorna.

Tex vi har en div 1 och två divisioner 2.

Tänk att det är 10 i varje division

Div 1
plats 8 Lag X - 1000p
plats 9 Lag Y - 670p
plats 10 Lag Z - 450p

Div2 nr1
plats 1 Lag A - 1500p
plats 2 Lag B - 1450p

Div2 nr2
plats 1 Lag C - 900p
plats 2 Lag D - 400p


Den bästa i varje division två går upp och de två sämsta i division 1 åker ner. Detta sker direkt när serien är avslutad. Sedan så låter man det lag som kom tredje sist i division åka till kvalet. Man låter även de två tvåorna gå till kvalet. Dessa slås sedan om en plats i division 1.

Här kan man ju se att Lag B har mycket mera poäng än lag C. Lag C går direkt upp för att de har vunnit sin serie, medans lag B inte går upp men de har mera poäng än Lag C. Här kan man lösa det orättvisa med olika svåra divisioner, detta genom att ha ett kval mellan Lag D, Lag B och Lag X. Plus att man enligt min mening får lite mera aktion sista dagen. Och om man inte kan då, ja då blir man en förlorande två och ligger kvar i divisionen. Och om man är nr 8 i den högre divisionen och inte är hemma när kvalet är så borde man kanske se till så att man hade mera poäng innan kvalet började så att man inte kom på kvalplats :)
Turf Divisions - Spela Turf i seriespel. http://turfdivisions.se/
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: [REQ] Seriespel

Post by NewBrigdeKing »

Alternativt så slopar man själva "kvalmatchen" och låter omgångspoängen avgöra. Dvs den 3e sista i Div 1 riskerar att få byta plats med den bästa 2:an i Div 2 om denne har högre poäng. Då får man samma effekt men utan "aktion" sista dagen. Främst lättare att programmera tänker jag mig. Annars har jag personligen inget emot om de som har möjlighet/lust att göra punktinsatser sista dagen gynnas i form av en kvalmatch. De som inte kan/vill köra ett race sista dagen får se även kvalplatserna som ned/icke-uppflyttningsplatser.
jagduvi
Posts: 174
Joined: 13 Jun 2012 14:20
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by jagduvi »

NewBrigdeKing wrote:Alternativt så slopar man själva "kvalmatchen" och låter omgångspoängen avgöra. Dvs den 3e sista i Div 1 riskerar att få byta plats med den bästa 2:an i Div 2 om denne har högre poäng. Då får man samma effekt men utan "aktion" sista dagen. Främst lättare att programmera tänker jag mig. Annars har jag personligen inget emot om de som har möjlighet/lust att göra punktinsatser sista dagen gynnas i form av en kvalmatch. De som inte kan/vill köra ett race sista dagen får se även kvalplatserna som ned/icke-uppflyttningsplatser.

Så var min tanke också, förutom att jag inte tog hänsyn till att det skulle vara jobbigt att programmera :)
Turf Divisions - Spela Turf i seriespel. http://turfdivisions.se/
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: [REQ] Seriespel

Post by Velocipedryttaren »

Jag skulle kunna tänka mig att utöka till 16lag i divisionerna och att man låter fem lag åka ut så att alla 1or, 2or och dom bästa 3orna går upp, då får man en kamp mellan divisionerna och fortfarande är det hela omgången som är intressant. Vill man vara säker på uppflyttning är det 1a och 2a plats som gäller, ligger man under så är det den bättre hälften av 3orna som går upp.
Låta det stanna vid 16 parallella serie i divisionerna som det är i 4an nu, div5 blir alltså också 16 parallella så att vägen uppåt inte ska ta allt för många omgångar. Platser som blir lediga när någon slutar eller inte tagit 1000p blir jokerplatser och fylls med dom bästa spelarna i kvalserien. Det är inte så ofta någon spelare försvinner i dom högsta divisionerna men kan ge en ny bra spelare lite kortare väg mot toppen.
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by knegge »

Vet knappt ens vart jag ska börja... det finns några fundamentala prylar som knappast lär ändras på i första taget.

För det första, ingen historik sparas, enbart aktuell data, så att jämföra hur fort nån går uppåt över en dag eller hur det gick förra omgången är inte möjligt att implementera utan att lägga till mer pyssel i databasen osv. Vissa av dessa önskemål är lättare än andra att implementera, men man återkommer fort till frågan hur det skall presenteras på ett bra sätt.

Den andra är att det borde lösas logiskt/matematiskt, ingen handpåläggning skall behövas. Bara som ett exempel på hur detta _inte_ fungerat så bra är att algoritmen för hur spelarna skall flyttas är cirka 230 rader kod. Det är pga att ingen formel använts för att generera svaret, utan en lång rackarns matchning av varenda möjlig fråga/svar. Detta medför också en stor risk att en enda rad är fel och allt kollapsar, samt att det är omständigt att "justera lite".

Det förslag som jag tidigare hört och även själv funderat på är att man jämför de som är påväg ned med de som är påväg upp och låter poängen avgöra om de verkligen ska flyttas eller ej. Denna funktion lider dock precis som aktuell förflyttning av brist på rationell implementering (vad jag sett, kan ha fel). Detta då näst sista och sista platsen är påväg till olika divisioner osv. Det finns även en stor risk att det blir svårt att "se" hur förflyttningarna kommer att ske och då verifiera att allt gått rätt till.
Image
Post Reply

Return to “Tredje Part”