Turfplates beta (Web widgets)

User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Turfplates beta (Web widgets)

Post by Blabert »

GuteLappen wrote:
Blabert wrote:Tror jag föredrar medaljerna innanför faktiskt. Kanske om MSN gör text + medaljer lite mindre och tar bort turfikonen?
Blir den inte för blaffig om man har en större platta? (Även om man förmiskar allt)
Ett tekniskt problem med att förminska är de typsnitt jag använder, de bli oläsbara om de bli mindre (överskrifterna).
En lösning kan vara att köra typ Arial eller någon annat supertöntigt typsnitt för att få det mindre. Då skulle nog hela min idé om att det skall vara lite extra snyggt och genomtänkt vara som bortblåst.
Det är klart, storleken på namn och övrigt variabelt data går nog att få ner i storlek. Det man måste tänka på är att det måste finnas tillräckligt med utrymme för extra långa namn och höga tal, därav det relativt stora avståndet mellan namn och poäng.
När jag ändå är på problem, om man gör medaljerna mindre så går det inte att se vad de föreställer, men det kanske inte är så viktigt? (seriös fråga, inte ironiskt)
Mjo,det kanske blir lite blaffigt men i mitt tycke mycket snyggare med medaljerna på insidan. Kanske något för blogg/hemsidevarianten då? Lite mindre kanske medaljerna kan bli, men jag tycker nog man ska kunna se vilka det är.

Egentligen petitesser, jag tycker att den är snygg nu också. Viktiga är ju att den är tydlig och funkar :-)
Image
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Turfplates beta (Web widgets)

Post by GuteLappen »

Blabert wrote: Mjo,det kanske blir lite blaffigt men i mitt tycke mycket snyggare med medaljerna på insidan. Kanske något för blogg/hemsidevarianten då? Lite mindre kanske medaljerna kan bli, men jag tycker nog man ska kunna se vilka det är.

Egentligen petitesser, jag tycker att den är snygg nu också. Viktiga är ju att den är tydlig och funkar :-)
Trevligt med feedback, tack.
För blogg skall det vara mindre än någon av dessa ovan.
Min tanke var att telefonen skulle vara för bloggar och hemsidor, men efter praktiskt användande så är den fö stor.
Gjorde den nästan 200 pixlar eftersom den förfrågan kom i en annan tråd.
Planer finns på en mindre blockaktig variant, skall den då innehålla medaljer (tar en del plats).
Vilka Max dimensioner skall den då vara?
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Turfplates beta (Web widgets)

Post by tomtebloss »

Jag har 18 medaljer i dagsläget och fler lär det väl blir framöver. Försvinner ditt "gutelappen 2013" i hörnet då?
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Turfplates beta (Web widgets)

Post by GuteLappen »

tomtebloss wrote:Jag har 18 medaljer i dagsläget och fler lär det väl blir framöver. Försvinner ditt "gutelappen 2013" i hörnet då?
Medaljerna överlappar varandra, som i telefonen i första inlägget. Skulle vilja ha en spelare med mest medaljer för att se hur det blir, vem har mest medaljer i Turf?
Edit: lagt till referens till första inlägget
Edit 2: Svaret på frågan är nej ;)
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Turfplates beta (Web widgets)

Post by GuteLappen »

wanwa wrote:Sen kanske det i och för sig inte vore omöjligt eller för jobbigt för dig att göra två olika versioner av den slutgiltiga widgeten.
Finns 3 fungerande idag (se första inlägget, de uppdateras var 5:e minut med untantag för backupfönster på natten)
wanwa wrote:- En precis likadan (utan medaljer) - men med medaljer som tillval i ytterligare en helt "plain" grön-ruta-widget att lägga under den vanliga (din vanliga utan-medaljer-versionen) widgeten.
Menar du att det skall vara en separat bild med bara medaljerna eller att det är samma bild fast med 2 separata ramar runt?
wanwa wrote:Jag bara spånar idéer och ger feedback.
Mycket tacksamt!
Jag har uppdaterat 1:a posten med namn på de olika TurfPlatesen så att det skall vara mindre rörigt att referera till dem.
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Turfplates beta (Web widgets)

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 17:20, edited 1 time in total.
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Turfplates beta (Web widgets)

Post by Snusmumriken »

En liten fundering bara.... Det där med fonten som används i Turf verkar ju var lite småhelig... Bra/dåligt eller rätt/fel då att använda en annan (i mitt tycke mer läsbar) font för något som representerar Turf? Fonten gör ändå att man känner igen sig - tror att det är Turf och inte något plagiat....
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Turfplates beta (Web widgets)

Post by GuteLappen »

Snusmumriken wrote:En liten fundering bara.... Det där med fonten som används i Turf verkar ju var lite småhelig... Bra/dåligt eller rätt/fel då att använda en annan (i mitt tycke mer läsbar) font för något som representerar Turf? Fonten gör ändå att man känner igen sig - tror att det är Turf och inte något plagiat....
Fontproblemet består av att de fronter, som inte är inbyggda fonter sällan har mindre storlek än 12 punkter (blir större än 12 pixlar). Oavsett om jag använder dom i Photpshop eller i kod så blir de inte läsbara/snygga då systemet själv skalar ner dem under sin minsta storlek.
Om någon hittar en font som har mindre storlekar OCH kan leverera dem gratis till mig så kan jag givetvis testa dem, inget heligt förutom att det skall vara snyggt och läsbart.
Det var tyvärr pga detta som jag var tvungen att använda Arial fronten i koden, för den Insane-Hours2 font jag hittade blev oläslig, i alla fall då man använder .NET System.Drawing biblioteket.

Efterlyser härmed fonter och ev. ett bättre .NET bibliotek/implementerande för att rita fonter på grafik.

Tack för feedback.

Edit: glömde ordet Inte på ett ställe, lite viktigt...
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Turfplates beta (Web widgets)

Post by Isengrim »

Kan tycka att dom är lite för stora. Det är mycket döyta i dom. Ramen är dessutom väldigt grov. Det räcker med en pixel bred ljus linje vänster/uppe och en mörk nere/höger för att få effekten av att den är förhöjd. Sen gillar jag dom rundande hörnen på den gamla.
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Turfplates beta (Web widgets)

Post by GuteLappen »

Isengrim wrote:Kan tycka att dom är lite för stora. Det är mycket döyta i dom. Ramen är dessutom väldigt grov. Det räcker med en pixel bred ljus linje vänster/uppe och en mörk nere/höger för att få effekten av att den är förhöjd. Sen gillar jag dom rundande hörnen på den gamla.
Tack för din feedback, alltid uppskattat.
Rundade hörn har jag också funderat på, likaså bordern som jag nog skall göra en annan teknik på.
Döytan kan jag nog inte hålla med om, för t.ex. om en spelare med ett väldigt långt namn och hög poäng använder widgeten så kommer dom två fältet att överlappa varandra om man har det lite mindre.
Tyvärr så vet jag inte hur man beräknar hur bred en grafisk mening blir, för då hade man kunnat använda mindre typsnitt på dessa extremer.
Jag kommer nog inte att göra enfärgad platta med en pixels ram med samma färg, det blir för platt. Vill man ha den stilen så finns alltid den gamla (som tyvärr innehåller den gamla web-adressen).
Jag vill ha lite attityd på widgetarna, inte bara ren information, utan något extra, hoppas det märks.
Jag tar till mig all feedback och begrunnar den, tack, tack.

Om sanningen skall fram gjorde jag den första betan första veckan jag började Turfa, eftersom "den gamla" inte fungerade då och jag ville också ha en signatur, även därför jag tryckte in uppdaterings tiden till höger på plattorna och uppe i telefonens status rad (som en riktig telefon)
Post Reply

Return to “Tredje Part”