Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post Reply
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post by GuteLappen »

Hejsan.

Har funderat på hur man skall kunna verifiera en användare i våra 3:e-parts produkter.
Nu när vi bara har Android och Googles login går det väl bra...

MEN hur skall vi kunna verifiera en användare/spelare när iOS släpps lös? Känns tråkigt att utesluta iOS användarna från t.ex. Warded och alla andra som använder Google-login idag!

Det kanske skulle kunna finnas en UID el. liknande som Turf skulle kunna generera som ingen annan än användaren själv har åtkomst till?
Då skulle man kunna verifiera en användare med spelarnamn + UID. Sedan kan man spara undan userid från API?

Ett annat alternativ kanske vore om man på något sätt kan använda den mekanism som redan finns i appen med "web-code", när man byter lur, lösenord på webben...

Hur det än är så har inte Turf-API något färdigt idag.

Vad skall vi 3:e-partare önska oss för verifieringsmetod som fungerar på alla planerade och framtida OS?

Hur tänker ni andra?
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Sv: Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post by TBIT »

På issuewebben har jag just nu hårdkodning av iOS-användare (skicka PM om ni vill med), men Drassen har lovat mig en loginlänk från turfgame.com som till Warded. Kanske går det att lösa så för vissa ändamål?
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
tretton
Posts: 352
Joined: 19 Dec 2011 16:08
Country: Sweden
Location: Växjö

Re: Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post by tretton »

Samtidigt undrar jag om man kommer att kunna använda samma konto på både sin android och iPhone (t.ex. folk som kanske vill turfa med sin platta som kör det motsatta OS:et). Hur tänker folket och speciellt dev. kring det?
Google Nexus 5 - Android 4.4.2 - Växjö - Advanced Turfer (39)
Unique Zones: 359 - Visited Regions 12 - Fastest Eager Weasel: 8.31
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Fler än 50 dagar i rad med minst en session om dagen.
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Sv: Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post by GuteLappen »

Detta måste ju lösas i alla fall med inloggningen på turfgame.com, hoppas dev tänker på oss då.
En GUID som är unik (klart en GUID är unik, iaf. Då den skapas från samma maskin ;) ) per spelare bör vara en lösning. Användaren måste kunna se denna identifierare i appen.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post by Drassen »

i dagsläget kör vi ett egenskapat unikt id på iphone. dock är det en viktig tanke att ni tredjepart bör kunna komma med. En lösning är ju som sagt som vi gör med warded(när man är inloggad ändras warded länken på turfgame.com)

Grundtanken är att slippa en registreringsruta första gången man startar spelet...som ni kanske förstått.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post by GuteLappen »

Drassen wrote:i dagsläget kör vi ett egenskapat unikt id på iphone. dock är det en viktig tanke att ni tredjepart bör kunna komma med. En lösning är ju som sagt som vi gör med warded(när man är inloggad ändras warded länken på turfgame.com)

Grundtanken är att slippa en registreringsruta första gången man startar spelet...som ni kanske förstått.
Noterat.

Det som låter bra att man inte behöver ha någon egen inloggningshantering.
Hur fungerar det rent tekniskt?
User avatar
Cee
Posts: 178
Joined: 05 Sep 2010 16:20
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post by Cee »

GuteLappen wrote:
Drassen wrote:i dagsläget kör vi ett egenskapat unikt id på iphone. dock är det en viktig tanke att ni tredjepart bör kunna komma med. En lösning är ju som sagt som vi gör med warded(när man är inloggad ändras warded länken på turfgame.com)

Grundtanken är att slippa en registreringsruta första gången man startar spelet...som ni kanske förstått.
Noterat.

Det som låter bra att man inte behöver ha någon egen inloggningshantering.
Hur fungerar det rent tekniskt?
Tidigare har man kunnat använda telefonens UDID för iOS om man velat binda en användare till något. På Android har du kunnat spara IMEI. Dock så tillåter inte Apple att man använder UDID för användaridentifiering längre men det finns alltid liknande öppna metoder istället.

Registrering är problematiskt. Det är i sig en sak som får folk att avbryta användandet av appen de precis startat. Varje steg i en registrering kan eventuellt skapa ett bortfall det med.
Jag har suttit med den frågan flera gånger i mitt arbete, det kan tyckas som en enkel sak men när man blandar in flera plattformar så kan det skapa lite huvudvärk.
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Sv: Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post by GuteLappen »

Cee wrote:
GuteLappen wrote:
Drassen wrote:i dagsläget kör vi ett egenskapat unikt id på iphone. dock är det en viktig tanke att ni tredjepart bör kunna komma med. En lösning är ju som sagt som vi gör med warded(när man är inloggad ändras warded länken på turfgame.com)

Grundtanken är att slippa en registreringsruta första gången man startar spelet...som ni kanske förstått.
Noterat.

Det som låter bra att man inte behöver ha någon egen inloggningshantering.
Hur fungerar det rent tekniskt?
Tidigare har man kunnat använda telefonens UDID för iOS om man velat binda en användare till något. På Android har du kunnat spara IMEI. Dock så tillåter inte Apple att man använder UDID för användaridentifiering längre men det finns alltid liknande öppna metoder istället.

Registrering är problematiskt. Det är i sig en sak som får folk att avbryta användandet av appen de precis startat. Varje steg i en registrering kan eventuellt skapa ett bortfall det med.
Jag har suttit med den frågan flera gånger i mitt arbete, det kan tyckas som en enkel sak men när man blandar in flera plattformar så kan det skapa lite huvudvärk.
Det jag tänker mest på är hur vi skall kuna identifiera användare, IMEI blir ju hw bundet, det är Turfanvändaren jag vill verifiera.
Detta är efter användaren har satt sitt Turfnamn.
Det ska vara enkelt för användaren.
Då blir det krångligare för devs...
Jag gör och planerar web och windows oxh använder API från Turf.
Problemet är identifieringen av spelarna.
Jag kommer nog att ha egen login men jag måste veta att Turfanvändaren är den som hen säger att hen är.
Efter detta har Turfanvändaren eget login i mina produkter.
Jag skull vilja kunna skicka en apifråga med användarnamnet som sedan genererar en webcode i användarens telefon/padda.
Sedan när användaren har knappat in webcode så skickar jag en fråga tillbaka till turfapi och får ACC eller NAC.

"Eller, jag vet inte, så blev allting svart" ;)

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
wederbrand
Posts: 1
Joined: 21 Apr 2013 08:46
Country: Sweden

Re: Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post by wederbrand »

Det är väldigt vanligt att användare tvingas logga in via facebook eller google eller något annat. Eftersom alla med andriod redan loggar in med sitt google id tycker jag det är rimligt för iOS också. Det finns idag ingen som saknar ett google-konto.

Sen är det såklart listigt om man kan börja köra anonymt men det gör man då på ett tillfälligt konto hårt knutet till just den telefonen och när man väl assosierar sin app med google slås den tillfälliga profilen ihop med den äkta och tas sen bort.

Enklare än så blir det inte.
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Sv: Användarverifiering iOS (iPhone) hur tänker ni?

Post by GuteLappen »

wederbrand wrote:Det är väldigt vanligt att användare tvingas logga in via facebook eller google eller något annat. Eftersom alla med andriod redan loggar in med sitt google id tycker jag det är rimligt för iOS också. Det finns idag ingen som saknar ett google-konto.

Sen är det såklart listigt om man kan börja köra anonymt men det gör man då på ett tillfälligt konto hårt knutet till just den telefonen och när man väl assosierar sin app med google slås den tillfälliga profilen ihop med den äkta och tas sen bort.

Enklare än så blir det inte.
Tror inte alla har google (särskilt inte äppelfolket) eller FB.
Du menar att det blir enkelt ur användarens synpunkt?

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
Post Reply

Return to “Tredje Part”