Seriespel-takes

User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Seriespel-takes

Post by Velocipedryttaren »

Skulle vara skoj med ett till seriespel som går på takes istället för poäng.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Seriespel-takes

Post by DIProgan »

Västerås egna seriespel?
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Seriespel-takes

Post by Nattkryp »

Alltid kul med fler saker att kika på. Borde ju vara relativt lätt att copy-paste:a befintligt seriespel och lägga ett nytt helt parallellt, där man kikar på takes istället. Förutsatt att upp/nedflyttningar inte är något som någon sitter och knackar in för hand.
User avatar
popeye
Posts: 79
Joined: 16 Jul 2012 19:30
Country: Sweden

Re: Seriespel-takes

Post by popeye »

Velocipedryttaren wrote:Skulle vara skoj med ett till seriespel som går på takes istället för poäng.

Jag vill gärna ha detta, åker nu ur Turfettan trots att jag tagit 1,6 ggr fler zoner och i dag 14k poäng efter :(
Ja DIProgan: den bistra sanningen i Västerås ;)
Image
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Seriespel-takes

Post by DIProgan »

Gnäll League ;)
Running the third-party project https://turfbridge.com
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Seriespel-takes

Post by Jimo »

Popeye: Inte så konstigt då du bor i ett väldigt zontätt område
User avatar
popeye
Posts: 79
Joined: 16 Jul 2012 19:30
Country: Sweden

Re: Seriespel-takes

Post by popeye »

Jag vill gärna ha en parallell take-serie speciellt för oss som INTE turfar på kvällar och nätter och därför inte får pph.
Roade mig med att omfördela dessa tabeller med takes (08:55 i dag 1 mars)
(tyvärr är inte formateringen som den är i exel)
Denna tabell skulle visa aktiva turfare (utan pph) 8-)

Eliten
Name takes
1. sune 2 229
2. Loaf 1 924
6. kingenin 1 444
3. TriggerHappy 1 370
8. KingOfTheSlope 1 298
9. Westeras 1 279
4. Tturf 1 268
11. Kalmariten 1 178
7. ubbe4 993
5. aspe 941
10. AlirDruid 614
12. WikkeOWL 343

Turfettan
Name takes
1. Bullmannen 1 958
2. Maqqan 1 252
3. PelleS 1 248
10. popeye 1 185
4. KarinAlfrida 1 175
6. lejonet 1 025
8. MadMajk 1 009
7. NewBridgeKing 898
5. Wheelstream 846
11. kato 822
9. GoSt 678
12. shewolf 0

Div 1-1
Name takes
1. WOHOoooo 1 474
3. Svisse 1 154
2. Bäckby 1 103
4. Marrrs 854
9. UrbanGeeks 618
6. KPD 593
8. Dacop 474
10. plizken 420
7. HaraldTH 416
5. Caisesiume 359
11. Rango 294
12. LaserLudde 230

Div 1-2
Name takes
1. Mazarin 1 938
2. Wikflow 1 389
4. Turfsmurfen50 1 163
6. Chairman 1 013
3. DerVerMer 964
7. bubblan 828
5. l84work 706
11. speedmaster100 667
8. crown 635
9. Twiggy 482
10. nicke1 266
12. Hoover 224
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Seriespel-takes

Post by Isengrim »

Varför inte en serie där distanserna avgör istället...

Eller för den delen vem som har flest höjdmeter...

Flest mullezoner...

Var nöjd med att ni får lätta takemedaljer... tänk på alla dom som gör revisits och de räknas inte ens...
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: Seriespel-takes

Post by NewBrigdeKing »

Jag är en av de som klarade sig kvar i Turfettan med fler poäng men färre takes än popeye, dock ser det ut som att jag hade klarat mig kvar även om man räknat takes. Jag har inga invändningar på om Västeråsfolket vill starta upp ett parallellt seriesystem baserat på takes, varsågoda... men jag uppfattar helt klart poäng som mer sammanvägt "rättvist" än takes.

Helt rättvist blir det dock aldrig. Var och får Turfa utifrån sina förutsättningar och förhoppningsvis hittar man olika sätt inom Turfs all statistik, medaljer och topplistor som känns stimulerande, roligt och utmanande för just sig själv. Jaga takes kan säkert vara skoj i Västerås där ~300 zoner finns inpackade inom cykelavstånd och man kan ta varje zon åtskilliga gånger om dagen, medan det inte blir lika kul här i Nybro där jag bor med 32 zoner som inte Turfas närmelsevis lika hårt som V-ås. Stan blir snabbt helgrön och sen kan man inte göra mer utan får åka hem och vänta... Således får jag en del poäng både på PPH och revisits.

För att poängmässigt ha en chans mot popeye var jag tvungen att köra in till Kalmar (3mil) flera ggr. Oftast med bil, men jag har även cyklat ganska många längre rundor på 6-15mil till Emmaboda, Vissefjärda, Torsås och Högsby för enstaka zonplock. Trevliga utflykter, men knappast något man tjänar mycket poäng på. För ett halvår sedan hade vi bara 5 zoner här i Nybro och då tävlade jag inte alls mot andra, Turfade bara för motionens och skojs skull.

Det faktumet att jag och många andra på mer eller mindre landsbygd är hopplöst handikappade på hemmaplan och inte har möjlighet att hårdköra i Turf gör att det känns tråkigt att regelbundet höra gnäll från Västerås över "orättvisa poäng" när Västerås i själva verket är en fantastisk Turf-stad. Titta er lite omkring, de flesta har faktiskt sämre turf-möjligheter än er, inte bättre. Angående poängen är min bedömning är att mindre aktiva Turfstäder som t.ex. Nybro är poängmässigt gynsamma på motionsnivå men hopplösa för de som vill satsa, medan Västerås är poäng-snål på motionsnivå men utmärkt för de som vill elitköra. Jag delar således inte uppfattningen att Västerås skulle vara en dålig stad för de som vill köra hårt, snarare tvärt om.

Man kan även notera att min "Turf distance" är 4,1km per take och jag har fått 59,5p för varje Turf-km, att jämföras med popeye som har 1,2km i turf-distance per take och har fått 98,2p per turf-km. Förutsättningarna är olika. Rättvist? Njaäe, men Turf är ganska skoj ändå tycker jag.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Seriespel-takes

Post by SunYour »

ja, det går att vrida och vända på alla stats, men faktum är att visst är Västerås en fantastisk turfstad på alla sätt och vis, men att hänga med i eliten har man inte en chans till utan att göra merparten av rundorna i andra städer när det krävs en bit över 500k för att hänga med.

Detta för att zonerna omsätts för ofta och ger för dåligt med poäng.
Att skapa en serie som bara baseras på takes blir ju ungefär lika snett som att göra en på poäng, fast åt andra hållet. Ganska ointressant.

Städer med måttlig aktivitet och många zoner är väl de ställen som har bäst förutsättningar för elitsatsningar, dvs inte Västerås, snarare Örebro, Karlstad, Kalmar, Malmö...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Post Reply

Return to “Tredje Part”