Tagga zoner

User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Tagga zoner

Post by UrbanGeeks »

Har du någon gång funderat på hur många finska turfzoner som ligger vid en kyrka, var på kartan alla vinnarzoner ligger, eller vilka Stockholmszoner som ligger vid ett vattentorn?

Dom två första frågorna är lätt att besvara, den tredje skulle vi kunna ge ett svar på genom att hjälpas åt!

Jag har startat upp ett projekt för att tagga upp turfzoner. Genom att begära åtkomst till taggningen kan vilken turfare som helst få åtkomst till zontaggningsfunktionen. Idén är att det i likhet med turfwikin ska vara helt användardrivet av intresserade turfare.

Förutom den möjlighet som Turf Map Tool (http://turf.urbangeeks.org) idag ger att använda taggar för att filtrera zonsökningar, så är tanken att framöver erbjuda dessa taggar via ett API så att vem som helst ska kunna ladda hem dessa och bygga egna funktioner.

Alla som använder funktionen är fria att tagga zonerna efter eget tycke. Det kommer med största sannolikhet finnas olika åsikter om hur vissa zoner skall vara taggade, men förhoppningen är att om de som taggar funderar en extra vända på varför någon har taggat annorlunda så kommer det att lösa sig på ett bra sätt.

Komma igång
Vill prova att tagga zoner, gå till http://turf.urbangeeks.org och klicka på en zon. Om zonen inte har några taggar än, klickar du "Tag this zone" för att få åtkomst till taggningen. Har zonen redan taggar så klickar du på tagg-bilden efter taggarna.

För den som vill tagga zoner i mobilen under zontagningen, så finns det ett lättviktigt gränssnitt på http://turftags.urbangeeks.org


/UrbanGeeks

PS. Det finns 33 turfzoner i Finland som ligger vid en kyrka
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Tagga zoner

Post by Velocipedryttaren »

Saknar fronminne/historisk plats i taggarna
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Tagga zoner

Post by UrbanGeeks »

Velocipedryttaren wrote:Saknar fronminne/historisk plats i taggarna
Har lagt till taggen "Ancient monument"
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Tagga zoner

Post by Isengrim »

Saknar ett par taggar än så länge:

Subway station.
Tram station.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Tagga zoner

Post by Byggaren »

UrbanGeeks wrote:
Velocipedryttaren wrote:Saknar fronminne/historisk plats i taggarna
Har lagt till taggen "Ancient monument"
Det finns redan en officiell tagg om.heter "Fort/Castle/Ruins"den bör inkludera den ni avser här.
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Tagga zoner

Post by UrbanGeeks »

Byggaren wrote:
UrbanGeeks wrote:
Velocipedryttaren wrote:Saknar fronminne/historisk plats i taggarna
Har lagt till taggen "Ancient monument"
Det finns redan en officiell tagg om.heter "Fort/Castle/Ruins"den bör inkludera den ni avser här.
"Fort/Castle/Ruins" är lite smalare, och för att slippa ha separata taggar för gravhögar, runstenar, formborgar osv så infördes nu "Ancient monument". Slott och liknande får kategoriseras som "architecture", som är ett försök att göra en gemensam tagg för många typer av intressanta byggnader, där t.ex. även moderna konserthus och annat får plats...

Men tycker de som taggar att det finns ett behov av att också ha den mer specifika taggen "Fort/Castle/Ruins" så är jag inte helt främmande för att införa den.
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Tagga zoner

Post by UrbanGeeks »

Isengrim wrote:Saknar ett par taggar än så länge:

Subway station.
Tram station.

Det är en intressant synpunkt. Jag har funderat lite på hur mycket infrastruktur-taggar man skall ha med. Det är ju bara 3 städer i Sverige där dessa taggar skulle komma till användning, så det naturliga vore ju att även utöka med bussar. Problemet då är väl att det bli otroligt stora mängder. En snabb googling visade att det finns ungefär 4560 hållplatser med regnskydd och ungefär lika många utan regnskydd bara i Stockholms län.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Tagga zoner

Post by Isengrim »

Fast när det gäller busshållsplatser så är det väl inga mängder med zoner på dom. Tunnelbanan har ju det, en del ligger ju tom på stationer och jag antar att det gäller ju iaf några av de få spårvagnshållplatserna som finns i den här stan oxå.

Sen kan jag tycka att accessible skulle vara tvärtom dvs att man kan tagga zoner som inte är tillgängliga för de med fysiska hinder, sen är ju frågan vad fysiska hinder är. Träffade på en tjej igår som är helt döv och hon hade iaf inga problem med att turfa, FreezemanWalk är ju halvblind och är väl den som tagit flest unika i Sthlm.. så jag antar att det är typ rullstolsbundna som avses. Sen är jag lite undrande till gräsmattezoner med lite slänt, skall man tagga dessa som mulle, är de inaccessible..

Skulle gärna ha en taggning som är betecknar farliga zoner. Rough terrain är det ju inte riktigt, men zoner som ligger på mossbeväxta klipphällar och som är riktigt branta ser jag iaf som farliga.

Stor kudos till taggningarna iaf! Får man det bara att visas i appen sen så :D
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Tagga zoner

Post by LeiLar »

Isengrim wrote: Stor kudos till taggningarna iaf! Får man det bara att visas i appen sen så :D
+1
+1
:D
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Tagga zoner

Post by UrbanGeeks »

Isengrim wrote:Fast när det gäller busshållsplatser så är det väl inga mängder med zoner på dom. Tunnelbanan har ju det, en del ligger ju tom på stationer och jag antar att det gäller ju iaf några av de få spårvagnshållplatserna som finns i den här stan oxå.

Sen kan jag tycka att accessible skulle vara tvärtom dvs att man kan tagga zoner som inte är tillgängliga för de med fysiska hinder, sen är ju frågan vad fysiska hinder är. Träffade på en tjej igår som är helt döv och hon hade iaf inga problem med att turfa, FreezemanWalk är ju halvblind och är väl den som tagit flest unika i Sthlm.. så jag antar att det är typ rullstolsbundna som avses. Sen är jag lite undrande till gräsmattezoner med lite slänt, skall man tagga dessa som mulle, är de inaccessible..

Skulle gärna ha en taggning som är betecknar farliga zoner. Rough terrain är det ju inte riktigt, men zoner som ligger på mossbeväxta klipphällar och som är riktigt branta ser jag iaf som farliga.

Stor kudos till taggningarna iaf! Får man det bara att visas i appen sen så :D
Jag lade till en "Public transport - Zone is located next to a public transport location". Inte helt klockren beskrivningstext, men det är tänkt för busshållplatser, tunnelbana, spårvagn osv..

Jag förtydligade också att Accessible som Zone is "Zone is accessible by wheelchair". Bristande snöröjning kan göra vilken som helst zone inaccessible, men man får försöka göra en bra bedömnng här. Halvblinda verkar med utgångspunkt från ditt presenterade statistikunderlag inte ha några problem att ta zoner, så det bör vara lugnt att inte inkludera dessa ;)

Gräsmattezoner med lite slänt, personligen tänker jag mig det som "rough terrain" och icke "accessible" om det är ordentligt brant.

Lite fundersam på om man borde ha en tagg "Dangerous", för zoner där man tycker att inte "rough terrain" räcker till för att beskriva farorna, eller om inte dessa borde flyttas om dom utgör en uppenbar risk för liv och lem?
Post Reply

Return to “Tredje Part”