Tagga zoner

Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Tagga zoner

Post by Byggaren »

Funderat lite på "Ordinary" känns rätt onödig att ha. Om en zon inte förtjänar ett särskit attribut så varför inte bara lämna det blankt ? Stör mig även på alla zoner där en del har lagt till ordinary tillsammans med andra attribut. Samma sak då; skippa attributet.

Angående diskussionen kring grässlänten så kan ju en gräsyta knappast överhuvudet ha attributet accessible om det inte är plant och extremt kort gräs där.

Ingen bra ide att tagga för inaccessible då det blir så många zoner och accessible gör det onödigt överhuvudtaget
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Tagga zoner

Post by Isengrim »

UrbanGeeks wrote:
Isengrim wrote:Fast när det gäller busshållsplatser så är det väl inga mängder med zoner på dom. Tunnelbanan har ju det, en del ligger ju tom på stationer och jag antar att det gäller ju iaf några av de få spårvagnshållplatserna som finns i den här stan oxå.

Sen kan jag tycka att accessible skulle vara tvärtom dvs att man kan tagga zoner som inte är tillgängliga för de med fysiska hinder, sen är ju frågan vad fysiska hinder är. Träffade på en tjej igår som är helt döv och hon hade iaf inga problem med att turfa, FreezemanWalk är ju halvblind och är väl den som tagit flest unika i Sthlm.. så jag antar att det är typ rullstolsbundna som avses. Sen är jag lite undrande till gräsmattezoner med lite slänt, skall man tagga dessa som mulle, är de inaccessible..

Skulle gärna ha en taggning som är betecknar farliga zoner. Rough terrain är det ju inte riktigt, men zoner som ligger på mossbeväxta klipphällar och som är riktigt branta ser jag iaf som farliga.

Stor kudos till taggningarna iaf! Får man det bara att visas i appen sen så :D
Jag lade till en "Public transport - Zone is located next to a public transport location". Inte helt klockren beskrivningstext, men det är tänkt för busshållplatser, tunnelbana, spårvagn osv..

Jag förtydligade också att Accessible som Zone is "Zone is accessible by wheelchair". Bristande snöröjning kan göra vilken som helst zone inaccessible, men man får försöka göra en bra bedömnng här. Halvblinda verkar med utgångspunkt från ditt presenterade statistikunderlag inte ha några problem att ta zoner, så det bör vara lugnt att inte inkludera dessa ;)

Gräsmattezoner med lite slänt, personligen tänker jag mig det som "rough terrain" och icke "accessible" om det är ordentligt brant.

Lite fundersam på om man borde ha en tagg "Dangerous", för zoner där man tycker att inte "rough terrain" räcker till för att beskriva farorna, eller om inte dessa borde flyttas om dom utgör en uppenbar risk för liv och lem?
Public transportation blir bra :D

Det där med farliga har ju tagits upp i forumet och kommentaren från vår zon general var "Man har dessutom alltid valet att lämna en zon otagen, inte hela världen... "
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=91&t=2551

Nu har jag satt zoner som kräver lite mer avancerad klättring som rough terrain men sen finns det zoner som är snäppet värre än så som tex http://turfgame.com/map/H%C3%B6ken http://binged.it/1cytx7Y den ser jag iaf som farlig.

När det gäller zonen som jag tänker på http://turfgame.com/map/BigShift angående gräsmatta och slänt så är jag tveksam till att den ens är mulle i min värld. Däremot är den inaccessible. Det står ju dessutom "zone is in hiking terrain" det är lite mer än att kliva ut 5m med eller utan slänt på en gräsmatta imho.
Byggaren wrote:Funderat lite på "Ordinary" känns rätt onödig att ha. Om en zon inte förtjänar ett särskit attribut så varför inte bara lämna det blankt ? Stör mig även på alla zoner där en del har lagt till ordinary tillsammans med andra attribut. Samma sak då; skippa attributet.

Angående diskussionen kring grässlänten så kan ju en gräsyta knappast överhuvudet ha attributet accessible om det inte är plant och extremt kort gräs där.

Ingen bra ide att tagga för inaccessible då det blir så många zoner och accessible gör det onödigt överhuvudtaget
Ordinary har jag satt zoner som ligger på asfalt och som verkligen inte är nått speciellt alla dessa är ju accessible vilket blir lite kaka på kaka imho, dessutom så tycker jag en zon som ligger på en gräsplätt men där det är lite slänt och dessutom kantsten är tämligen ordinary men den är ju inte accessible, där skulle jag vilja ha med inaccessible och samtidigt ordinary. Att lämna taggning blank gör att folk som inte varit där vet hur den är, därför är ordinary bra öht.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Tagga zoner

Post by Isengrim »

Ser att Skansberget http://turfgame.com/map/Skansberget fått taggen "Architecture" hårdkodad. Om den nu skall ha nått så är det väl ändå "Ancient monument - Early historical structure or monument worthy of preservation and study due to archaeological or heritage interest"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skansberget_i_Segeltorp
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... t_2007.jpg
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Tagga zoner

Post by UrbanGeeks »

Isengrim wrote:Ser att Skansberget http://turfgame.com/map/Skansberget fått taggen "Architecture" hårdkodad. Om den nu skall ha nått så är det väl ändå "Ancient monument - Early historical structure or monument worthy of preservation and study due to archaeological or heritage interest"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skansberget_i_Segeltorp
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... t_2007.jpg
Tack för felrapporten, taggningen är uppdaterad enligt ditt förslag
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Tagga zoner

Post by UrbanGeeks »

Isengrim wrote:
UrbanGeeks wrote:
Isengrim wrote:Fast när det gäller busshållsplatser så är det väl inga mängder med zoner på dom. Tunnelbanan har ju det, en del ligger ju tom på stationer och jag antar att det gäller ju iaf några av de få spårvagnshållplatserna som finns i den här stan oxå.

Sen kan jag tycka att accessible skulle vara tvärtom dvs att man kan tagga zoner som inte är tillgängliga för de med fysiska hinder, sen är ju frågan vad fysiska hinder är. Träffade på en tjej igår som är helt döv och hon hade iaf inga problem med att turfa, FreezemanWalk är ju halvblind och är väl den som tagit flest unika i Sthlm.. så jag antar att det är typ rullstolsbundna som avses. Sen är jag lite undrande till gräsmattezoner med lite slänt, skall man tagga dessa som mulle, är de inaccessible..

Skulle gärna ha en taggning som är betecknar farliga zoner. Rough terrain är det ju inte riktigt, men zoner som ligger på mossbeväxta klipphällar och som är riktigt branta ser jag iaf som farliga.

Stor kudos till taggningarna iaf! Får man det bara att visas i appen sen så :D
Jag lade till en "Public transport - Zone is located next to a public transport location". Inte helt klockren beskrivningstext, men det är tänkt för busshållplatser, tunnelbana, spårvagn osv..

Jag förtydligade också att Accessible som Zone is "Zone is accessible by wheelchair". Bristande snöröjning kan göra vilken som helst zone inaccessible, men man får försöka göra en bra bedömnng här. Halvblinda verkar med utgångspunkt från ditt presenterade statistikunderlag inte ha några problem att ta zoner, så det bör vara lugnt att inte inkludera dessa ;)

Gräsmattezoner med lite slänt, personligen tänker jag mig det som "rough terrain" och icke "accessible" om det är ordentligt brant.

Lite fundersam på om man borde ha en tagg "Dangerous", för zoner där man tycker att inte "rough terrain" räcker till för att beskriva farorna, eller om inte dessa borde flyttas om dom utgör en uppenbar risk för liv och lem?
Public transportation blir bra :D

Det där med farliga har ju tagits upp i forumet och kommentaren från vår zon general var "Man har dessutom alltid valet att lämna en zon otagen, inte hela världen... "
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=91&t=2551

Nu har jag satt zoner som kräver lite mer avancerad klättring som rough terrain men sen finns det zoner som är snäppet värre än så som tex http://turfgame.com/map/H%C3%B6ken http://binged.it/1cytx7Y den ser jag iaf som farlig.
Lade till attributet "Dangerous - Zone is located in a dangerous terrain", som kan användas om man anser att "rough terrain" inte räcker till.
Isengrim wrote: När det gäller zonen som jag tänker på http://turfgame.com/map/BigShift angående gräsmatta och slänt så är jag tveksam till att den ens är mulle i min värld. Däremot är den inaccessible. Det står ju dessutom "zone is in hiking terrain" det är lite mer än att kliva ut 5m med eller utan slänt på en gräsmatta imho.
I detta specifika fall tycker jag varken att det är mulle eller rouch terrain, det ser ut som en gräsmatta som sluttar en smula (med utgångspunkt från det man kan se på google street view). Jag skulle säga en typsik "ordinary" zon, även om det finns en teoretisk chans att halka i vått gräs om man har finskorna på sig.
Isengrim wrote:
Byggaren wrote:Funderat lite på "Ordinary" känns rätt onödig att ha. Om en zon inte förtjänar ett särskit attribut så varför inte bara lämna det blankt ? Stör mig även på alla zoner där en del har lagt till ordinary tillsammans med andra attribut. Samma sak då; skippa attributet.

Angående diskussionen kring grässlänten så kan ju en gräsyta knappast överhuvudet ha attributet accessible om det inte är plant och extremt kort gräs där.

Ingen bra ide att tagga för inaccessible då det blir så många zoner och accessible gör det onödigt överhuvudtaget
Ordinary har jag satt zoner som ligger på asfalt och som verkligen inte är nått speciellt alla dessa är ju accessible vilket blir lite kaka på kaka imho, dessutom så tycker jag en zon som ligger på en gräsplätt men där det är lite slänt och dessutom kantsten är tämligen ordinary men den är ju inte accessible, där skulle jag vilja ha med inaccessible och samtidigt ordinary. Att lämna taggning blank gör att folk som inte varit där vet hur den är, därför är ordinary bra öht.
Jag lutar också mot att "ordinary" fyller en funktion, någon har tagit ställning till hur vida denna zon uppfyller några speciella attribut, men kommit fram till att så inte är fallet förutom att den eventuellt är enkel att ta fysiskt (accessible).
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Tagga zoner

Post by Isengrim »

UrbanGeeks wrote:Lade till attributet "Dangerous - Zone is located in a dangerous terrain", som kan användas om man anser att "rough terrain" inte räcker till.
Perfekt.
UrbanGeeks wrote:I detta specifika fall tycker jag varken att det är mulle eller rouch terrain, det ser ut som en gräsmatta som sluttar en smula (med utgångspunkt från det man kan se på google street view). Jag skulle säga en typsik "ordinary" zon, även om det finns en teoretisk chans att halka i vått gräs om man har finskorna på sig.
Precis, men samtidigt är det inaccessible, man tar sig inte fram med rullstol där speciellt inte på vintern.
UrbanGeeks wrote:Jag lutar också mot att "ordinary" fyller en funktion, någon har tagit ställning till hur vida denna zon uppfyller några speciella attribut, men kommit fram till att så inte är fallet förutom att den eventuellt är enkel att ta fysiskt (accessible).
Jo, det är väl min syn på det hela också, men som i fallet ovan så är det en tämligen ordinär zon men som inte är accesible, det blir ju mindre jobb att tagga några få ordinary som inaccesible jämfört med att tagga alla ordinary som accessible som ligger på asfalt.

Sen är det frågan hur man skall tagga zoner som ligger på skogsväg, större stigar/gångvägar som inte vinterunderhålls, har några exempel:

MasmoWoods ligger på en skogsväg, inget speciellt med den, cyklingsbar med vilken cykel som helst, förra vintern i princip omöjlig att ta sig till.

[zone]HägerRegeln[/zone] ligger på en gångväg med packat fint grus, hur lätt som helst så länge det inte snöat då den inte heller vinterunderhålls.

Sen när det gäller ordinary så kan ju en sån zon ligga vid tex offentlig konst, OrangesSticks har ju en del utsmyckning som viss tid på dygnet blir riktigt grym medans en solig dag blir ganska platt. När det är mörkt är belysningen riktigt läcker och dom oranga pinnarna är i olika nyanser varav en blir nästan självlysande i skymmningen, men oftast är det bara en zon där folk hastar igenom på väg till och från jobbet när dom byter från tunnelbana till buss.

Nattbild
Image
Dagbild
Image
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Tagga zoner

Post by Byggaren »

Men ok inser att Ordinary behövs när det inte finns någon annan vettig tagg att välja på för att visa att den har blivit bedömd. Men jag tycker att ordinary i sånna fall ALLTID skal användas ensamt, är zonen accessible så har den ju ett attribut för det. Jag tolkar i alla fall Geekens definition ""there is nothing special about this zone" som att Ordinary ska användas ensamt.

Isengrim skrev:
Ordinary har jag satt zoner som ligger på asfalt och som verkligen inte är nått speciellt alla dessa är ju accessible vilket blir lite kaka på kaka imho, dessutom så tycker jag en zon som ligger på en gräsplätt men där det är lite slänt och dessutom kantsten är tämligen ordinary men den är ju inte accessible, där skulle jag vilja ha med inaccessible och samtidigt ordinary. Att lämna taggning blank gör att folk som inte varit där vet hur den är, därför är ordinary bra öht.
Men det är ju just såna zoner med asfalt som kan komma ifråga för det attributet...
Det kan ju vara bra att veta att det går att ta den för en rullstolsburen som planerar sin turfrunda, för på kartan kan det vara svårt eller tom omöjligt att se om det finns en trappa till zonen eller om vägen är för brant, vidare så stämmer ju inte kartan alltid så bra, det kan tex vara en stig där istället för asfalterad gc-väg.
Kaka på kaka jo, det blir det om du taggar Ordinary med andra attribut, så i fallet med asfaltzon ge den bara "accessible"
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Tagga zoner

Post by Isengrim »

Byggaren wrote:Men ok inser att Ordinary behövs när det inte finns någon annan vettig tagg att välja på för att visa att den har blivit bedömd. Men jag tycker att ordinary i sånna fall ALLTID skal användas ensamt, är zonen accessible så har den ju ett attribut för det. Jag tolkar i alla fall Geekens definition ""there is nothing special about this zone" som att Ordinary ska användas ensamt.
Att den är accessible skall väl ändå vara normen, det är ju först om det är nått som stökar till det för de rullstolsbundna som det är intressant att veta.

Kan ju tycka att taggarna beskriver olika saker.

Var dom ligger underlagsmässigt. Mulle, Ordinary, Water.

Om det finns nått speciellt där. Architecture, Church, Water tower.

Om den är svår att nå: Rough terrain, Mountain, Islet.

Övrigt: Entrance fee, Winner zone.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Tagga zoner

Post by Byggaren »

Det är ju bara det att så få zoner verkligen är accessible, det är i princip bara längs asfalterade vägar som det gäller. Dom flesta zoner i Turf ligger inte lämpligt till för en rullstolsburen, det räcker med en liten avsats, hög trottoarkant, gräsplätt, trappa mm så är den det inte. Dom KAN i många fall tas med rullstol ändå, men då får dom kämpa rejält, jag ser attributet som där det är någorlunda lätt att ta den med rullstol. Står ifs inte så i definitionen, men borde ändras till det...
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Tagga zoner

Post by Isengrim »

Få? De må bli långa avstånd ibland men de flesta är ju tillgängliga. Det är ju meningen att finns det en gångväg så skall zonen ligga där och inte på en gräsmatta bredvid även om alla zoner inte är fixade än. Norra Botkyrka är det tre av 25 zoner som inte är tillgängliga. En av dom borde flyttas, det är BigShift som borde ligga på gångvägen närmare T-korset så hade den också varit fullt tillgänglig.
Post Reply

Return to “Tredje Part”