Tagga zoner

User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Tagga zoner

Post by GuteLappen »

Mycket bra initiativ!
Har taggat alla i Visby och några andra ställen på ön.
Något som jag saknar och själv vill veta är Badhus/badplats.
Några av flaggorna skulle jag också vilja ha en subflagga "Partial" (delvis/ibland). Det finns zoner som delvis (partial) kan vara farliga m.m. Vi har T.ex en zon som beroende på tidvattnet antingen är en pir eller liten ö. Denna zon kan även vara farlig då det ibland bor en svan där som ruvar och kan attackera.
En fråga, dom som är gröna och inte går att ändra är det andras taggningar?
Om någon modifierar taggningarna på en zon som jag själv har taggat borde man få ett mail om det, så blir det lite mer som en wiki än att någon kan göra om, kanske av misstag, korrekta taggningar.
Man borde kunna se vem som skapat en tag och maila denne, för diskussioner.

Som sagt, bra initiativ!
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Tagga zoner

Post by LeiLar »

De som är gröna är väl de som är hårdkodade av UrbanGeeks himself.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Tagga zoner

Post by Byggaren »

LeiLar wrote:De som är gröna är väl de som är hårdkodade av UrbanGeeks himself.
Dom gröna taggarna är officiella taggar som satts av ZM när zonen skapades i ZCT. Dom har imoprterats vid ett tillfälle hittills varför nyare zoner saknar officiella taggar på geekens sida. Men dom officiella är färre och delas inte ut så ofta, så alla får inte särskild officiel tag heller.
Övriga taggar är geekens egna.
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Tagga zoner

Post by LeiLar »

Tack för klargörandet, Byggaren!
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Tagga zoner

Post by UrbanGeeks »

GuteLappen wrote:Mycket bra initiativ!
Har taggat alla i Visby och några andra ställen på ön.
Något som jag saknar och själv vill veta är Badhus/badplats.
Några av flaggorna skulle jag också vilja ha en subflagga "Partial" (delvis/ibland). Det finns zoner som delvis (partial) kan vara farliga m.m. Vi har T.ex en zon som beroende på tidvattnet antingen är en pir eller liten ö. Denna zon kan även vara farlig då det ibland bor en svan där som ruvar och kan attackera.
En fråga, dom som är gröna och inte går att ändra är det andras taggningar?
Om någon modifierar taggningarna på en zon som jag själv har taggat borde man få ett mail om det, så blir det lite mer som en wiki än att någon kan göra om, kanske av misstag, korrekta taggningar.
Man borde kunna se vem som skapat en tag och maila denne, för diskussioner.

Som sagt, bra initiativ!

Jag lade till följande tagg som du kan använda för baden:
"Bathing - Zone is located by a public pool or another site suitable for bathing"

Att få till detta med att attribut tidvis kan gälla tidvis tycker jag är svårt att göra på något bra sätt utan att det blir för plottrigt. Om man tycker att det finns anledning att varna för faror vid en zon som finns där en icke försumbar del av tiden så kanske man förutom att tagga kan skriva något om zonen i wikin? Det känns ju som en naturlig plats att beskriva zoner på lite mer detaljerat, inklusive tips från lokala turfarna hur man bör bete sig.

Gällande gröna taggar så beskrev ju mycket riktigt Byggaren detta.

Vad det gäller historik av taggar så är det något jag har funderat på, men det krävs en del jobb bakom för att få till det och att visa taggnings-historik för zonerna, så det har inte varit högsta prio. Man vill ju gärna se att någon använder det man har kokat ihop innan man implementerar allt man kan komma på. Jag har inte funderat kring att skicka mail, isf måste det dessutom till lite admingränssnitt för att slippa få mail och så. Kanske vill man samla ihop ett antal ändringar som sker inom en viss tid också så man slipper överflödas av mail, då ökar komplexiteten. Men att se vem som har taggat vad historiskt vore bra, så det ligger högt upp på förbättringslistan.
GreyCat
Posts: 7
Joined: 02 May 2017 21:15
Country: Sweden

Re: Tagga zoner

Post by GreyCat »

Jag saknar en tagg för naturreservat. Även om naturreservat kan ha iordningställda stigar och picnickplatser så är de ju inte parker. Exempel på zoner som ligger i naturreservat är Tångahed i Vårgårda och Safjällsborg i Mölndal. Skulle vara bra att ha en tagg för naturreservat.
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Tagga zoner

Post by UrbanGeeks »

GreyCat wrote: 02 May 2017 21:22 Jag saknar en tagg för naturreservat. Även om naturreservat kan ha iordningställda stigar och picnickplatser så är de ju inte parker. Exempel på zoner som ligger i naturreservat är Tångahed i Vårgårda och Safjällsborg i Mölndal. Skulle vara bra att ha en tagg för naturreservat.
Bra idé!

Nu finns "Nature reserve"
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Tagga zoner

Post by Velocipedryttaren »

UrbanGeeks wrote: 02 May 2017 21:43
GreyCat wrote: 02 May 2017 21:22 Jag saknar en tagg för naturreservat. Även om naturreservat kan ha iordningställda stigar och picnickplatser så är de ju inte parker. Exempel på zoner som ligger i naturreservat är Tångahed i Vårgårda och Safjällsborg i Mölndal. Skulle vara bra att ha en tagg för naturreservat.
Bra idé!

Nu finns "Nature reserve"
Jaha... då finns det jobb att göra :lol:
GreyCat
Posts: 7
Joined: 02 May 2017 21:15
Country: Sweden

Re: Tagga zoner

Post by GreyCat »

Toppen! Tack! Då ska jag börja tagga naturreservatzoner. :D
Post Reply

Return to “Tredje Part”