Förbättra poängsystemet

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Superelak
Country: Sweden

Förbättra poängsystemet

Postby Superelak » 09 Sep 2020, 08:39

Jag tycker poängsystemet är väldigt konstigt men det finns stor utvecklingspotential. Under de år jag varit aktiv har systemet fungerat på samma sätt med att zoner som tas ofta får låg takepoint och hög pph. Jag kan förstå hur tanken bakom detta är men det blir ju helt fel. Jag bor och turfar i Umeå som är en extremt aktiv turfstad. Just nu är nästan alla zoner 65 eller 80 poäng. Problemet är att det är så många turfare att du får väldigt lite nytta av din pph. Varför ska det vara olika förutsättningar när man bor i olika städer? Jag tycker att alla zoner i stora städer borde ha samma poäng, en zon ger tex 100 poäng. Sen kanske zoner i mindre samhällen där det bara finns 10-20 zoner kan ge 125-150 poäng. Och viktigast av allt - ta bort betydelsen av pph!!! Som det är nu kan vissa turfare ta stora områden med zoner som ger 185 poäng och 1 pph men dessa zoner behålls under lång tid och genererar stora poäng... varför? Är det inte bättre att uppmana turfare att vara aktiva och ta många zoner om och om igen? Då föreslår jag att efter någon eller några dagar så blir man av med zonerna. Exempelvis så tappar man zonen efter 2-3 dagar så den blir neutral (men röd och utan +50 bonus såklart) så kan man ta den igen.

Egentligen är jag nästan för att helt avskaffa pph men om man ska ha kvar det så tror jag på att minska antalet dagar man kan hålla zon samt att minska på den poäng man får av pph. Zoner som ger 155/3 kan i vissa fall behållas i flera dagar och inbringa orimligt stora poäng bara för att aktiviteten i den staden är förhållandevis låg medan en zon som ger 65/9 behålls i någon timme och generar usel poäng. Det vore då bättre att zoner som ger 170-185 poäng har 0 pph, zoner som ger 140-155 poäng har 1 pph, zoner som ger 110-125 poäng ger 2 pph osv.

Helst ser jag att man både jämnar ut poängen för hur mycket varje zon ger som jag skrev ovan samt att zoner i städer alltid ger samma poäng (tex 100 poäng) och något högre i mindre samhällen där det finns färre zoner och att det kombineras med att man sänker betydelsen av pph, antingen genom att man tappar zonen efter någon dag eller att endast zoner som är mycket aktiva ger någon poäng och den poängen bör vara låg. Poäng ska man få för att man är ute och är aktiv.

Nu kanske det blev lite rörigt med många olika förslag på samma gång men tyck gärna till och någon annan har säkert någon ännu bättre idé på hur systemet kan förbättras. Men jag är övertygad om att det vore bra ifall poängsystemet revideras.

LeiLar

Re: Förbättra poängsystemet

Postby LeiLar » 09 Sep 2020, 10:05

Poäng ska man få för att man är ute och är aktiv.
Håller med!
Image
(LeiLar, Turf member since: 2013-01-26 00:37:51)

Mikey

Postby Mikey » 14 Sep 2020, 20:23

Och viktigast av allt - ta bort betydelsen av pph!!! Som det är nu kan vissa turfare ta stora områden med zoner som ger 185 poäng och 1 pph men dessa zoner behålls under lång tid och genererar stora poäng... varför? Är det inte bättre att uppmana turfare att vara aktiva och ta många zoner om och om igen? Då föreslår jag att efter någon eller några dagar så blir man av med zonerna. Exempelvis så tappar man zonen efter 2-3 dagar så den blir neutral (men röd och utan +50 bonus såklart) så kan man ta den igen.

Egentligen är jag nästan för att helt avskaffa pph men om man ska ha kvar det så tror jag på att minska antalet dagar man kan hålla zon samt att minska på den poäng man får av pph. Zoner som ger 155/3 kan i vissa fall behållas i flera dagar och inbringa orimligt stora poäng bara för att aktiviteten i den staden är förhållandevis låg medan en zon som ger 65/9 behålls i någon timme och generar usel poäng. Det vore då bättre att zoner som ger 170-185 poäng har 0 pph, zoner som ger 140-155 poäng har 1 pph, zoner som ger 110-125 poäng ger 2 pph osv.

Poäng ska man få för att man är ute och är aktiv.
Håller med fullständigt, PPH som i många städer ger sjukt med poäng utan aktivitet ska inte finnas.

Tar du 100 zoner i stockholm har du kvar 10 nästa dag i bästa fall. Tar du 500 i Oslo, Skottland, Helsingfors eller Åre och en massa andra väldigt inaktiva orter så har du kvar typ alla väldigt länge.

Zoner borde bara ge PPH under begränsad tid, en revisit aktiverar tiden igen.

DIProgan

Postby DIProgan » 15 Sep 2020, 21:01

Ser hellre att inaktiva zoner går ner på +0 än att de stympas i hur länge de kan ge poäng. Pph som helhet måste finnas för att turf inte bara ska va ett sätt att mäta hur långt man rör sig. Utan strategi är Turf inget kul.

Return to “Allmänt”