Vinnarzoner som ”blockerar” andra zontyper

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Post Reply
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Vinnarzoner som ”blockerar” andra zontyper

Post by captHaddock »

Jag tycker att det är lite tråkigt att vissa zoner som är av attribut vinnarzoner tar bort möjligheten för zonens andra möjliga attribut. Jag förstår att eftersom zontyper har kommit efter hand så har det varit oundvikligt. Men vissa platser känns tråkiga att dom har blivit klassificerade som vinnarzoner. Det finns många exempel, Exempelvis finns det ett enda slott i Linköping och det är inte en slottzon utan en vinnarzon döpt efter turfaren Mazarin till MazarinCastle. Om jag ska åka till Linköping och öppnar upp Linköping på Turflundkvist så hade man kanske velat sikta in sig på den zonen och zoner runt denna om det hade varit en slottszon. Tittar man exempelvis på Örebro ser det trevligt ut med att slottet just är en slottszon.

Någon mer som känner att detta är lite störande? Finns det nått förslag på hur man skulle kunna lösa det här?
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Vinnarzoner som ”blockerar” andra zontyper

Post by Maqqan »

Att en zon ska kunna ha flera attribut har diskuterats ett par gånger inom turf crew men tror inte utvecklarna ser det som något stort problem och har inte valt att utveckla det. Vi zonmakare stöter ofta på situationer där vi skulle vilja sätta idag 2 attribut.

Tapatalking with OnePlus 6T

captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Vinnarzoner som ”blockerar” andra zontyper

Post by captHaddock »

Maqqan wrote: 29 Dec 2019 07:43 Att en zon ska kunna ha flera attribut har diskuterats ett par gånger inom turf crew men tror inte utvecklarna ser det som något stort problem och har inte valt att utveckla det. Vi zonmakare stöter ofta på situationer där vi skulle vilja sätta idag 2 attribut.

Tapatalking with OnePlus 6T
Kan tycka att problemet mest ligger på vinnarzoner när jag tittar runt. Att ha vinnarzon som ett ”sidoattribut” skulle lösa de flesta av mina ”problem” med zoner som inte kan få ett visst attribut pga vinnarzon. I efterhand skulle nog de flesta vilja se Linköping slott som just en slottszon.
Förstår dock att detta inte är någon hög prio.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Vinnarzoner som ”blockerar” andra zontyper

Post by Maqqan »

captHaddock wrote:
Kan tycka att problemet mest ligger på vinnarzoner när jag tittar runt. Att ha vinnarzon som ett ”sidoattribut” skulle lösa de flesta av mina ”problem” med zoner som inte kan få ett visst attribut pga vinnarzon. I efterhand skulle nog de flesta vilja se Linköping slott som just en slottszon.
Förstår dock att detta inte är någon hög prio.
Att just vinnarzoner skulle vara problemet har jag inte hört tidigare men för dig personligen kan det ju vara så.

Har inget annat exempel på rak arm nu men har gnällts ett antal gånger i våra interna kanaler om att man måste välja ett attribut efter vår priolista.

Tapatalking with OnePlus 6T



captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Vinnarzoner som ”blockerar” andra zontyper

Post by captHaddock »

En vinnarzon kan placeras var som helst, så är inte fallet med andra zontyper. Jag tar ett dumt exempel men bara för poängens skull. Säg att jag vinner en runda och väljer att placera min vinnarzon på japans högsta berg. Sen kommer någon på att det hade ju varit kul om japans högsta punkt hade en zon med zontypen "bergstopp". Lite samma poäng kan göras med vinnarzonen vid Linköpingsslott. Jag hoppas att vinnarzoner läggs på neutrala platser.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Vinnarzoner som ”blockerar” andra zontyper

Post by Maqqan »

Vinnarzoner placeras där vinnaren vill ha den, är ju hela poängen. Om än med ansvarig zonmakares goda minne då så den inte hamnar över E18.

Tapatalking with OnePlus 6T

captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Vinnarzoner som ”blockerar” andra zontyper

Post by captHaddock »

Maqqan wrote: 30 Dec 2019 08:23 Vinnarzoner placeras där vinnaren vill ha den, är ju hela poängen. Om än med ansvarig zonmakares goda minne då så den inte hamnar över E18.

Tapatalking with OnePlus 6T
Och en konsekvens är att andra zontyper får stå åt sidan. Poängen var att lyfta detta.
Post Reply

Return to “Allmänt”