Turf och corona

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Post Reply
scorp
Posts: 20
Joined: 09 Jan 2020 18:44
Country: Sweden

Turf och corona

Post by scorp »

Hej alla assistsugna!

Jag tycker att vi bör tänka oss för lite när det gäller assist. En del av oss försöker undvika att bli smittade and somliga kan ha stor anledning till det. Man ska ju inte behöva sitta inne eller sluta turfa för det.

Men, det är inte alltid uppskattat att folk kommer flåsande och ställer sig alldeles intill när man ska ta en zon. Fråga först eller håll åtminstone avstånd.

Detta handlar inte om att sluta turfa eller ens om att sluta ta assist. Vill bara be alla att tänka till lite och visa hänsyn. Även om man själv inte är orolig för att bli smittad kan andra vara det och de ska inte behöva få anfådda människor tätt inpå sig bara för att de vill plocka poäng.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Turf och corona

Post by Maqqan »

Vi har haft diskussioner i Turf Crew om att agera på något sätt i dessa tider. Tex tillfälligt stänga assistmöjligheten eller tillfälligt ta bort Crowdy. Men diskussionen slutade i att vi inte gjorde det i nuläget då det redan informeras i alla andra medier och kanaler.

Men som du säger är det ju bra att folk tänker efter. Var väl det vi istället valde oss att förlita oss till.

Personligen har jag farhågor för hur Bonanzan ska kunna påverkas. Med rådande restriktioner blir det ju svårt att arrangera träffen före och efter tävlingen.
scorp
Posts: 20
Joined: 09 Jan 2020 18:44
Country: Sweden

Re: Turf och corona

Post by scorp »

Så någon tordes svara. :)

Tycker inte heller att man borde behöva stänga av assist. Men det tragiska är att folk beter sig precis som vanligt och inte bara turfare. Folk köar t.ex. lika tätt som vanligt.

Här pågår en länskamp vilket för med sig att deltagarna far runt i klungor. Vill man försöka undgå att bli smittad så är det inte optimalt att helt plötsligt vara omgiven av 3-4 andfådda personer. Hittills har ingen frågat om det är OK.

Så jag gjorde det här inlägget för att jag hoppas att folk ska tänka till. Det tycks forfarande finnas en märklig inställning, en tro på att "det drabbar inte oss".

Tänk också på att den information vi får här i Sverige skiljer sig en hel del från vad man kan läsa i andra länders press. T.ex. verkar den allmänna meningen vara attminst 2 meter är ett lagom säkerhetsavstånd. Sverige prutar ner det till 1 - 2 meter. Det råder inte alls konsensus vad gäller om man kan smitta fast man är symptomfri. Island genomförde en större provtagning av befolkningen. Det visade sig att hela 50% av de smittade var symptomfria. Det är alltså säkrast att betrakta alla som potentiella smittospridare, även sig själv. Vill nån spela rysk roulette med sig eget liv och sin egen hälsa, så varsågod, hoppa bungyjump eller nåt, men riskera inte andras liv och hälsa tack!
Personligen har jag farhågor för hur Bonanzan ska kunna påverkas. Med rådande restriktioner blir det ju svårt att arrangera träffen före och efter tävlingen.
Restiktionerna är inte i första hand till för att skydda oss och spara liv. De är till för att smittan ska sprida sig i en lagom takt som vården klarar av samtidigt som samhället i övrigt hålls igång så mycket som möjligt. Det skiljer sig en del från individens farhågor, som mer rör ens eget och ens närståendes liv. Vore jag ansvarig för någon slags "sammankomst" skulle jag ställa in den och jag skulle definitvt inte gå dit själv. Även den som är ung och stark och antagligen klarar sig bra har säkert personer i sin omgivning som kanske inte gör det om de blir smittade.

Ursäkta, jag är lite upprörd efter att ha varit ute i ärenden och överallt var det folk som kände att de absolut måste stå väldigt nära mig i kön. :|
Last edited by scorp on 28 Mar 2020 11:32, edited 1 time in total.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Turf och corona

Post by Maqqan »

Jag har själv suttit i 2 veckors karantän då min fru hade ett fall på hennes jobb så jag säger inte emot dig :)

Tapatalking with OnePlus 6T

scorp
Posts: 20
Joined: 09 Jan 2020 18:44
Country: Sweden

Re: Turf och corona

Post by scorp »

Själv tror jag inte jag tillhör riskgrupp, även om jag är över 60. Men jag blev allvarligt sjuk när jag var lite över 30 (ett virus!) och fick skador och följdsjukdomar och som tog 25 år av mitt liv då jag knappt klarade någonting. Att bara orka ut och handla var nästan oöverstigligt och orsakade krav på vila som efter ett maraton. Nu mår jag bra, även om jag kanske inte har riktigt full kapacitet.

Jag bryr mig inte om om folk tycker att jag är en gnällpotta. För mig är inte risken att dö det mest skrämmande. Det är följderna efter en svår coronainfektion med hjärt- och lungpåverkan som känns mest läskigt. Jag vill inte riskera att bli svårt sjuk igen och kanske få (ännu mer) nedsatt kapacitet.

En kompis till mig, tillika turfare, har nedsatt lungfunktion och tillhör definitivt riskgrupp.

Jag berättar det här för att folk ska inse att alla turfare inte är superfriska och odödliga och kan ha skäl att vara rädda. Och jag törs säga att i stort sett alla har anhöriga eller nära kontakter som tillhör riskgrupp.

Samhället skyddar oss uppenbarligen inte, så då får vi väl göra det själva och tänka till lite. Vi vill väl inte ha samma kaos som i Italien och Spanien? Eller för den delen U.S.A?

Om Sverige som genom ett under blir skonat från stor utbredening i samhället är jag den första att hoppa upp och ner av lycka. Jag har bara väldigt svårt att förstå varför det skulle bli så. Parollen tycks ju vara "för lite för sent", både från samhällets sida och bland allmänheten.
Post Reply

Return to “Allmänt”