Förbättra poängsystemet

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Förbättra poängsystemet

Post by ojarnstr »

Du har absolut rätt det jag försökte säga är take points och PPH har väl som mening att försöka balansera det hela. Men det betyder inte att det alltid fungerar... en jätteaktiv kommun med bra zontäthet kan ju plötsligt bli inaktiv. Då kommer de få spelare som är kvar kunna njuta av 185 take points och massor av zoner.

Men förra omgången är kanske inte det bästa exemplet på ett dåligt poängsystem. Hen som tog flest takeovers vann ju också och med ganska så god marginal just under 200 000 poäng. På den nivån som jag spelar behöver jag två veckor och aktiva lokalkonkurrenter för att ta in den summan.
Grodden
Posts: 1
Joined: 28 Apr 2020 21:07
Country: Sweden

Re: Förbättra poängsystemet

Post by Grodden »

Håller med där du säger att på:den nivån som jag spelar behöver jag okså två veckor och aktiva lokalkonkurrenter för att ta in den summan :) EXEMPEL:
Försökte mig på att ligga topp 3 i världen i sommras.
Gick bra i början, log 3:a och 4:a i världen.
Men efter ca_: 2v började det bli jobbigt att åka runt med bilen, till olika städer utanför Lidköping efter som vi inte har många aktiva Turfare.
Skulle vara bättre för oss i mindre städer, att dessa Zoner blir röda igen efter ca:4-5 timmar igen. skulle göra det rättvisare å lättare kunna utmana toppen.. Bara en tanke från mig. Martin (grodden)
captHaddock
Posts: 203
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Förbättra poängsystemet

Post by captHaddock »

Bra diskussion. Jag tycker PPH är en kul grej i spelet som inte bör tas bort. (Och det säger jag utan att var en som tjänar kraftigt på systemet. Jag är exempelvis klart "minus" på TvT på warded för att jag mycket sällan tar rundor på kvällar)

Tycker också att det är rimligt i stora skillnader i takepoäng beroende på vilka zoner man tar. Jag tar mycket zoner i Tyresö/Nacka i Stockholm vilket får ses som klar tätort. Men tittar man på zontätheten i Umeå så ser det extremt mycket lättare ut att ta zoner (mycket kortare avstånd) i Umeå så då är det rimligt att take-poängen skiljer sig.

Däremot kanske det behövs någon balans vad gäller zoner som tas extremt sällan för att det ska bli intressant i toppen. Vet inte hur detta skulle göras bäst. Att sätta PPH:n till 0 efter att man har haft den i X-antal dagar kanske är en bra idé vilket har föreslagits ovan. Men Turf-crew har ju gått i från att ha zoner med 0 PPH för att det gjorde zoner mindre intressanta att ta. Svårt!
Psykbryt
Posts: 19
Joined: 10 May 2020 12:14
Country: Sweden

Re: Förbättra poängsystemet

Post by Psykbryt »

Turf borde göra en massiv overhaul, vad jag har förstått så ha det inte hänt så mycket på 10 år… men små tweeks här å där… de skulle se över poängsystemet samt utseende å göra det lite modernare, så det lockar mera att börja samt fortsätta… personligen saknar jag en form av egen sida är man kan göra egen avatar se mer info om hur mycket poäng man har/har kvar till rank å frivillig övrigt info som andra kan se om man går in å inspekterar min profil,
Visst det finns idag om man är supporter att se poäng men det är lite sneeky i dagens läget att behöva betala för något som borde finnas där för alla…
Post Reply

Return to “Allmänt”