Var med och sprid Turf!

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
GaryGrape
Posts: 23
Joined: 09 Sep 2014 13:54
Country: Finland
Location: Vasa, Finland

Re: Var med och sprid Turf!

Post by GaryGrape »

Jag har påbörjat spridningen av A4-lappar här i Vasa (Finland), får bara inte glömma att ta bilder vartefter...man kan ju inte missa en sån chans att fixa ännu en till medalj ;)

Jag kom bara på att det nog vore bäst att fixa lapparna på tre språk, det är trots allt finsk majoritet här.
GaryGrape

Basist Hilastherion, Northern Flame
Lajvare Eloria
Rushfan TNMS

"Do I feel lucky? Well, do you, punk?"
User avatar
bocklingen
Posts: 346
Joined: 27 Apr 2014 07:20
Country: Sweden
Location: Rasbokil Örkulla

Re: Var med och sprid Turf!

Post by bocklingen »

Är det inte bäst att fixa lapparna på samiska?
Join: 2014-04-26 09:25:32
Special goals: 1. Icosaregion star 2. Get all unique z in Katrineholm :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
User avatar
GaryGrape
Posts: 23
Joined: 09 Sep 2014 13:54
Country: Finland
Location: Vasa, Finland

Re: Var med och sprid Turf!

Post by GaryGrape »

Jomenvisst hördudu...inte för att vara diskriminerande eller nåt, men det finns väldigt få samer här i Vasa. Dessutom är min samiska vääääldigt rostig. Buorre beaivi! ;)
GaryGrape

Basist Hilastherion, Northern Flame
Lajvare Eloria
Rushfan TNMS

"Do I feel lucky? Well, do you, punk?"
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Var med och sprid Turf!

Post by LeiLar »

GaryGrape wrote: Jag kom bara på att det nog vore bäst att fixa lapparna på tre språk, det är trots allt finsk majoritet här.
Om någon av mina lappar från i somras finns kvar så kan du väl kolla min finska översättning. Rättelser mottages gärna och tacksamt; jag ska ju över igen nästa sommar och ta de tre regioner jag har kvar för att få ta mig en äkta finsk Explorer.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Sozu
Posts: 57
Joined: 04 Nov 2014 14:51
Country: Sweden
Location: Luleå

Re: Var med och sprid Turf!

Post by Sozu »

Störande.. skrev just wall-of-text så hade jag loggats ut från forumet.. får försöka ta om hela frågan.


Hur fungerar det egentligen med verifiering av bilderna på zonerna? Jag har i helg dragit upp 5st affischer hittills och tänkt dra upp fler. Hittills endast stoppat vid zoner och tänkte ifall någon annan fotograferar av dem, blir det då någon som får dessa ogiltigförklarade ifall de redan postat? (låt säga att jag stoppat upp och fotograferat dem, sedan om kanske först en månad har jag samlat på mig 25st och postar en claim, vad om då någon redan tagit bild på dessa och man ser att det är på samma ställe som affischen ligger på? Blir jag då nekad eller blir bägge godkända?)
Och då nästa fråga, jag och flickvännen stoppar upp affischerna tillsammans och funderar om vi måste stoppa upp 25 eller 50 stycken? Om vi kan ta och fotografera dessa på samma gång med våra egna mobiler eller åtminstone fota under en annan tid? T.ex när jag stoppade upp affischen var det kväll och mörkt, idag gick jag förbi en och tog en bättre bild på den i dagsljuset.

Sedan funderar jag hur ni anser om att stoppa upp affischer på t.ex träd? läste trådstarten om att inte stoppa upp dem på dåliga ställen som kanske gör folk arga och dylikt.


[edit]
tur jag kopierade texten denna gång, hände åter igen att jag loggas ut när jag trycker submit.
Image
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Var med och sprid Turf!

Post by Dacop »

Sozu wrote:Störande.. skrev just wall-of-text så hade jag loggats ut från forumet.. får försöka ta om hela frågan.


Hur fungerar det egentligen med verifiering av bilderna på zonerna? Jag har i helg dragit upp 5st affischer hittills och tänkt dra upp fler. Hittills endast stoppat vid zoner och tänkte ifall någon annan fotograferar av dem, blir det då någon som får dessa ogiltigförklarade ifall de redan postat? (låt säga att jag stoppat upp och fotograferat dem, sedan om kanske först en månad har jag samlat på mig 25st och postar en claim, vad om då någon redan tagit bild på dessa och man ser att det är på samma ställe som affischen ligger på? Blir jag då nekad eller blir bägge godkända?)
Och då nästa fråga, jag och flickvännen stoppar upp affischerna tillsammans och funderar om vi måste stoppa upp 25 eller 50 stycken? Om vi kan ta och fotografera dessa på samma gång med våra egna mobiler eller åtminstone fota under en annan tid? T.ex när jag stoppade upp affischen var det kväll och mörkt, idag gick jag förbi en och tog en bättre bild på den i dagsljuset.

Sedan funderar jag hur ni anser om att stoppa upp affischer på t.ex träd? läste trådstarten om att inte stoppa upp dem på dåliga ställen som kanske gör folk arga och dylikt.


[edit]
tur jag kopierade texten denna gång, hände åter igen att jag loggas ut när jag trycker submit.
Att värva fler spelare bör vara den främsta anledningen till att man sätter upp affischer. Medaljen kommer som en bonus.

Någon ansvarig (och säkert några tyckare) kollar igenom bilderna och gör en bedömning. Helt krasst kan man ju göra som du säger, helt enkelt fota någon annans lappar och ta cred för dem. Samma sak på nästa punkt, om man vill fota affischerna ur olika vinklar och i olika ljus för att luras så kan man säkert lyckas med det också. Frågan är dock vad man vinner på det.

Det finns ingen rabatt för att man är två spelare i samma familj så att säga, 25 affischer per spelare för medalj.

Till sist, man bör ju sätta upp lappar på ett schysst sätt. Be om tillstånd innan man sätter upp något och fäst grejorna på sådant sätt att man inte orsakar skada. Åter igen, målet bör ju vara att hitta fler spelare. Jag tror inte man gör det på bästa sätt genom att bete sig som ett svin.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Sozu
Posts: 57
Joined: 04 Nov 2014 14:51
Country: Sweden
Location: Luleå

Re: Var med och sprid Turf!

Post by Sozu »

Aha okej, bra då vet jag :)

Tror inte det är så super effektivt med affischer, vore intressant ifall Turf gjorde någon frågeställning till alla sina aktiva spelare där de får alternativ att välja alternativt skriva in, om vart dom fann Turf.
T.ex alternativ:
  • Via vän/familj/kollega
  • Via Facebook
  • Via Instagram
  • Via Google
  • ...
  • Övrigt (skriv)
På så sätt ser man ju vart alla kommer ifrån.

Jag själv tror på sociala medier men även direktreklam till de som vill ha reklam, att dela ut antingen till brevlådor som inte har 'inge reklam tack' eller dela ut på stan till passerande?
Delade idag om Turf på min största Facebook sida jag har som handlar om min stad, den har inte så mycket likes men många som brukar checka in på sidan, dagligen incheckningar och några nya likes per vecka.
Vore kul om det fanns fler medaljer med spridning av Turf, även om mesta syftet är att fixa Turf mer aktivt, så vore de ju ge en mer motivation.
Image
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Var med och sprid Turf!

Post by Maqqan »

Tror kanalen via vän/familj/kollega är av överväldigande majoritet. Finns så mycket reklam runt om i dagens digitala samhälle så rekommendationer från vänner slår så mycket högre.

Här i Värmland så gjorde jag reklam via radio och två tidningar en vecka i mars. Det gav en rejäl boom och vi gick från runt 30 namn på listan till strax över 500, av dessa så är det ett tiotal som fortfarande är aktiva ungefär ett år senare. Så det blev många tillfälliga men inte så många bitna.

Sony Z2 and Tapatalk
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Var med och sprid Turf!

Post by ojarnstr »

Hej

För att försöka få fart på "revisit land" har jag satt upp 25 st A4 turf posters och hoppas därmed göra en claim på expandator medaljen.

Bild bevis finns i min drop box jag hoppas länken fungerar

https://www.dropbox.com/sh/nrrfkc5hki6b ... akAXa?dl=0

"You have made 0 takeovers last 24 hours and 160 revisits the last 5 days."
En vanlig syn på warded

ps. varför finns det ingen ingen master recycler medalj :)
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Var med och sprid Turf!

Post by DIProgan »

ojarnstr wrote:Hej

För att försöka få fart på "revisit land" har jag satt upp 25 st A4 turf posters och hoppas därmed göra en claim på expandator medaljen.

Bild bevis finns i min drop box jag hoppas länken fungerar

https://www.dropbox.com/sh/nrrfkc5hki6b ... akAXa?dl=0
Expandator claims görs på http://issues.turfgame.com
Running the third-party project https://turfbridge.com
Post Reply

Return to “Allmänt”