Hjälp med cykelköp

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

youthless
Posts: 38
Joined: 24 Jun 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Hjälp med cykelköp

Post by youthless »

det blev en scott scale 29 team på sportson bäckby. cykloteket hade varit bättre men dom var så förbannat sega och dryga med att bestämma sig med priset så jag orkar inte tjafsa mer.
det får gå helt enkelt ;)
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Hjälp med cykelköp

Post by Westeras »

Lysande
Välkommen in i 29"-världen :mrgreen:
youthless
Posts: 38
Joined: 24 Jun 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Hjälp med cykelköp

Post by youthless »

Westeras wrote:Lysande
Välkommen in i 29"-världen :mrgreen:
tackar hämtade ut den idag som du vet och jävlar vilken hoj asså. Nog för att det var roligt att cykla innan men nu är det ju verkligen fullständigt sinnessjukt roligt. Den bara glider fram som en varm kniv i ett paket smör och med lite rediga cykelkläder så blev känslan ännu bättre ;)
Leffman
Donator
Posts: 282
Joined: 16 Apr 2011 18:24

Re: Hjälp med cykelköp

Post by Leffman »

Härligt, fint med en ny cykel.:
Last edited by Leffman on 02 Jul 2012 21:07, edited 1 time in total.
morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Hjälp med cykelköp

Post by morgam »

Gå till en riktig cykelhandel (Sportson, Cykloteket som flera nämnt tidigare)
MTB är en bra kompromiss för det mesta. Kan köra på grus, över trotoarkanter, en och annan stadsparksstig som kan vara lite grisiga. På vintern har den såklart dubbdäck (bra priser på cyclecomponents.com)
Vilken cykelmodell du än köper så behöver den tvättas och oljas regelbundet och helst förvaras inomhus (torrt) för att funka bra varje tur.

Extra slang, däckavtagare och en BRA minipump är oxå måste på de längre turfrundorna.
youthless
Posts: 38
Joined: 24 Jun 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Hjälp med cykelköp

Post by youthless »

morgam wrote:Gå till en riktig cykelhandel (Sportson, Cykloteket som flera nämnt tidigare)
MTB är en bra kompromiss för det mesta. Kan köra på grus, över trotoarkanter, en och annan stadsparksstig som kan vara lite grisiga. På vintern har den såklart dubbdäck (bra priser på cyclecomponents.com)
Vilken cykelmodell du än köper så behöver den tvättas och oljas regelbundet och helst förvaras inomhus (torrt) för att funka bra varje tur.

Extra slang, däckavtagare och en BRA minipump är oxå måste på de längre turfrundorna.
jag har min nere i mitt källarförråd skulle inte våga försvara den någon annanstans.. det här med skötsel har ajg funderat mycket på dock. Många säger tvätta inte utan bara torka av med trasa och sen kanske man får kötta på med vatten om drev osv är nerlerat.. nu kommer jag ju mest köra i stan och på lite lättare grus iaf så tror inte cykeln kommer bli direkt lerig. Men hur och vad man ska smörja och med vad är ju alltid bra att veta. Vart kan man hitta lämplig information om detta? Jag vill ju självklart att cykeln skall vara i topptrim typ.. för alltid ;)
morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Hjälp med cykelköp

Post by morgam »

youthless wrote:
morgam wrote:Gå till en riktig cykelhandel (Sportson, Cykloteket som flera nämnt tidigare)
MTB är en bra kompromiss för det mesta. Kan köra på grus, över trotoarkanter, en och annan stadsparksstig som kan vara lite grisiga. På vintern har den såklart dubbdäck (bra priser på cyclecomponents.com)
Vilken cykelmodell du än köper så behöver den tvättas och oljas regelbundet och helst förvaras inomhus (torrt) för att funka bra varje tur.

Extra slang, däckavtagare och en BRA minipump är oxå måste på de längre turfrundorna.
jag har min nere i mitt källarförråd skulle inte våga försvara den någon annanstans.. det här med skötsel har ajg funderat mycket på dock. Många säger tvätta inte utan bara torka av med trasa och sen kanske man får kötta på med vatten om drev osv är nerlerat.. nu kommer jag ju mest köra i stan och på lite lättare grus iaf så tror inte cykeln kommer bli direkt lerig. Men hur och vad man ska smörja och med vad är ju alltid bra att veta. Vart kan man hitta lämplig information om detta? Jag vill ju självklart att cykeln skall vara i topptrim typ.. för alltid ;)
Rengörning men en trasa minskar ju risken att få in fukt i lager och sådant. Men har man bra delar och inte kör högtryck så tror jag risken är liten bara cykeln får torka upp direkt efter, alltså inte stå kallt och fuktigt). Det är inte så lätt att komma åt med en trasa överallt heller. Men det finns säkert andra åsikter av mer erfarna cykelnördar än vad jag är.

En kedjetvättare är bra för att få kedjan helt ren(c:a 200 kr,http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... tvatt.html) och kransrengörare http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... rktyg.html är en bra investering och du gillar din cykel.

Mirum cykelolja är en klassiker. Men mycket smuts fastnar i den och är det torrt ute så funkar en torr olja bättre,t.ex,http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... spray.html. Men jag fuskar mest med 5-56 eller liknande.

Mycket på nätet:
https://www.google.se/search?aq=f&sugex ... g+your+mtb
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Hjälp med cykelköp

Post by LoneDog »

LoneDog wrote:Skulle definitivt rekommendera den jag köpte från Jula.
Fick den billigt, den kostar 1495:- dock skriver du upp dig på deras "bonuskort"(kostar inget ej heller att ha) så får du 10% rabatt vilket jag gjorde så kostar den 1349:-. Kan vara bra att passa på med övriga grejer för 10% om du skulle välja den.

Kayoba Mountainbike Breaker
Snygg och prisvärd 21-växlad mountainbike för stads-, landsvägs- och terrängcykling. Shimano TX31 växelsystem och pålitliga V-bromsar fram/bak med god bromskraft. Robusta fälgar av aluminium och grovmönstrade däck samt dämpad framgaffel. Utrustad med reflexer fram/bak/hjul, kedjeskydd och mittenstöd. Mutterfästning för sadelstolpe. Däck: 26"x1,95". Vikt: 18 kg. [ Dölj del av texten ]
Sen har jag moddat följande på den.
Egna tilläg: Bilderna är tagna efter jag tog den extremt svåråtkomliga "Hjällboutsikt"
Image
Image
Image
Nu har Jula erbjudande på just den jag köpte för 995:-
Sinnessjukt billigt. http://www.jula.se/mountainbike-breaker-26-630022
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
User avatar
Dusty
Posts: 119
Joined: 30 Aug 2011 15:22
Country: Sweden
Location: Storuman

Re: Hjälp med cykelköp

Post by Dusty »

LoneDog wrote: Nu har Jula erbjudande på just den jag köpte för 995:-
Sinnessjukt billigt. http://www.jula.se/mountainbike-breaker-26-630022
Fan och inte har man nära heller till någon butik, synd att Jula inte kör med postorder längre.
Leffman
Donator
Posts: 282
Joined: 16 Apr 2011 18:24

Re: Hjälp med cykelköp

Post by Leffman »

Dusty wrote:
LoneDog wrote: Nu har Jula erbjudande på just den jag köpte för 995:-
Sinnessjukt billigt. http://www.jula.se/mountainbike-breaker-26-630022
Fan och inte har man nära heller till någon butik, synd att Jula inte kör med postorder längre.
Det är billigt, riktigt billigt för dom pengarna :lol:
LoneDog, vi får testa hur våra cyklar är när när jag turistturfar i gbg, är min 10x bättre :)
Post Reply

Return to “Allmänt”