Här har vi den! Livar upp den igen...farbrorP wrote: Jo, en mektipshörna hade nog inte varit fel.
För min del är det uppe vid själva växelreglaget som det felar.farbrorP wrote:Mmm, märkte liten tendens till det igår också faktiskt även om det inte snöat då.
Bakväxeln ville inte röra på sig. Det släppte efter någon minuts cykling men antagligen
finns det lite fukt i växelvajerns hölje längst bak och det ville frysa lite när cykeln stått
stilla ute en stund. Det brukar fungera bra att blåsa ur höljena med tryckluft och se till
att få bort eventuellt vatten därifrån och från vajrarna. När det är torrt brukar jag spraya
in tunn teflonolja. Det räcker för det mesta.
Problemet är ofta större ju längre vajerhöljena är. Det värsta är om höljet
ligger i en böj nere under vevlagerhylsan. (ofta på 7-8 växlade med navväxel)
Då kan det samlas regn eller kondensvatten där och vajern fryser fast, som ett brev
på posten. Samma lösning som tidigare. Tyvärr är den inte på något
sätt permanent, i synnerhet inte här på fuktiga och milda västkusten. Det är bara
att göra om det igen när det inträffar. Jag har t o m hört om folk som sprutat in
glykol i höljena för att det inte ska frysa.
Jag har sånt reglage, för bakväxeln, och ursäkta mitt begränsade ordförråd vad gäller cykelkomponenter, som man kan växla ner flera hack grenom att trycka in reglaget flera snäpp, men där man bara kan växla upp ett hack i taget.
När jag trycker in reglaget så möts tummen inte av något som helst motstånd alls, utan reglaget är nästan helt slappt. Ja det fjädrar tillbaka som det ska. Att växla upp går bra dock. Efter lite lirkande så det komma att fungera igen dock.
Funkade utmärkt på vägen till jobbet, då cykeln står inomhus...
Är det något inne i växelreglaget på styret som kan behöva lite smörj?