Vandringsleder

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Lordox
Posts: 9
Joined: 15 Oct 2012 10:21
Country: Sweden
Location: Osby

Vandringsleder

Post by Lordox »

(Detta inlägg gjorde jag först under zoner i Skåne, men tycker att den kanske passar här med)

Jag satt och funderade på om det är fler som är intresserade av att ut och gå i skog och mark. Vi i Skåne är ju lyckligt lottade med Skåneleden med mycket vackra miljöer. :D

Mitt förslag är att man skulle göra zoner längst med Skånelederna så man kan turfa när man är i skogen också och inte bara i tätorter.
Men självklart borde det vara lite annorlunda med poängen. Mitt förslag är följande.
--------
Take over points- Den vanliga poängen när man tar över en zon.
Track points- Om man har alla zoner på en sträcka så får man en bonus.(Detta är enbart för vandringsleder och ej i byar/städer)
Over time points- Här är den stora ändringen. Jag tycker att pga att det inte är så många som går dessa rundor så skulle det bara vara +1point/h och i max två(2) dygn. Sen får man inte mer poäng för dessa zonerna fören man har revisited (återbesökt) eller som vanligt när man förlorat och tar tillbaka en zon.

Dessa zoner kommer ju inte vara så attraktiva för Bilturfare :x då de oftast ligger lite otillgängliga för bilar. Jag skulle tycka detta var jätte roligt sätt att ta sig ut i skogen.
----------------------------------------------------
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen
Visom
Posts: 8
Joined: 05 Oct 2012 11:39
Country: Sweden

Re: Vandringsleder

Post by Visom »

Har själv funderat på att knåpa ihop ett liknande mail. Visst kan man ge förslag på zoner längs leden, men hur kul skulle det vara att få bara en zon godkänd. Ett litet miniprojekt där man fixar zoner varannan km längs (tex) delar av Skåneleden och publicerar en 10km delsträcka åt gången skulle vara mitt förslag.

Konceptet med zoner längs vandringsleder tycker jag rimmar väl med den allmänna uppfattningen att Turf ska upplevas till fots eller på cykel. Förutom Skåneleden skulle Kungsleden vara ett alternativ. Lär inte bli många besök(?), men tycker ändå det vore en bra idé. Finns säkert många andra leder som passar lika bra eller bättre.
Eliotta
Posts: 25
Joined: 06 Oct 2012 15:35
Country: Sweden

Re: Vandringsleder

Post by Eliotta »

Det är dock viktigt att tänka på att alla måste ha 3G-täckning där ute i skogarna. Alltså alla olika mobiloperatörer. Detta har jag stött på som problem då jag geocachat i skog och mark med min mobiltelefon.
Lordox
Posts: 9
Joined: 15 Oct 2012 10:21
Country: Sweden
Location: Osby

Re: Vandringsleder

Post by Lordox »

Kul att det inte bara är jag som tyckte att det var en rolig idé.

Visom: Ja det är ett projekt och det låter ju vettigt med varannan km. Och självklart inte bara i Skåne men det är här jag bor så det var lättast att prata om.

Eliotta: Problem med täckning är det överallt tycker jag. Jag fick ingen mottagning mitt i Kalmar när jag var där förra veckan så det är svårt att veta var det inte finns täckning. Bäst är ju Telia men även där är det problem med täckning ibland.

MVH
Fredrik Nord
----------------------------------------------------
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen
ramblerboy
Posts: 10
Joined: 12 Jan 2013 21:26
Country: Sweden

Re: Vandringsleder

Post by ramblerboy »

Det här förslaget gillade jag skarpt! Älskar att vara ute och vandra, men iom turfstart har det bara blivit stadsvandring. Jag har kört med telenor i många år, iaf vanliga mobilen har funkat nästan överallt. Vet inte hur smartphono skulle klara sig dock.

Edit:Tycker dock att man kan få ha zonen iaf i en vecka, kan ju äga en stadszon i dagsläget i en hel säsong.
beardswitcher
Posts: 67
Joined: 30 Aug 2016 19:25
Country: Sweden

Re: Vandringsleder

Post by beardswitcher »

http://www.skaneleden.se/

Dags att väcka denna tråd till liv igen.
Föregående inlägg i tråden är fyra år gamla och de handlar bland annat om problemen med 3G teckning i skogarna. Detta borde inte vara ett problem i dag fyra år senare.

Mitt förslag är att göra det enkelt för sig som zonläggare:
* börja med att lägga en zon på varje övernattningsplats.

Optimalt hade varit med en 'vandringsleds-zon-typ' liknande vatten/holy -typer för dessa former av zoner.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Vandringsleder

Post by hazzard »

alla opereratörer har knappast bra täckning i skogar o vandringsleder även idag så detta vet jag inte om det är så lyckat.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Vandringsleder

Post by Velocipedryttaren »

Finns det vackra/unika platser längs vandringsleder är det inte omöjligt att det kan bli zoner, vandringsleder i sig är inget som det jobbas med.
Det kommer alltid någon zon här och där med tvivelaktig mobiltäckning, oftast få dom ligga kvar om platsen är viktig för zonen.
weed65
Posts: 31
Joined: 31 Aug 2012 10:46
Country: Sweden

Re: Vandringsleder

Post by weed65 »

jag har lobbat för något liknade när det gäller cykelleder vi har 2 nationella cykelleder som skall hålla en viss standard och fler är på gång. Nr1 är Kattegattleden Nr 2 är Sydostleden.
min ide var att att längs ledernas sträckning fylla upp med Zoner med lämpliga mellanrum och naturliga Zon platser, givetvis kan befintliga zoner kopplas till leden. En medalj när samtliga zoner är tagna. kanske till och med tidsmål. jag tycker fortfarande det är en bra ide för dessa större leder och även för vandringsleder. Tyvärr fick jag väldigt mycket mothugg, det var inte så turf var tänkt.. blablabla.. kanske tiden är mogen nu!?
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Vandringsleder

Post by Velocipedryttaren »

Dom två "stora" cykellederna är Sverigeleden och och Cykelspåret längs ostkusten, resten är små lokala leder ;-) Alla leder går längs vackra vägar och platser så den som lägger förslag på vackra platser kan få viss framgång. Ända cykelled som fått zoner är Klarälvsbanan som nog är den mest använda leden i Sverige.
Post Reply

Return to “Allmänt”