Visa Din Vintercykel!

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Visa Din Vintercykel!

Post by farbrorP »

LoneDog wrote:Men det är extremt gött med iskallt vatten när man cyklar
Tror inte det är så extremt bra för kroppen, dock. Fast det har jag inget belägg för.
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Visa Din Vintercykel!

Post by Nattkryp »

farbrorP wrote:
LoneDog wrote:Men det är extremt gött med iskallt vatten när man cyklar
Tror inte det är så extremt bra för kroppen, dock. Fast det har jag inget belägg för.
Det hjälper nog inte till med att hålla kroppstemperaturen uppe så mycket... Annars kan man som sagt köra termos eller en camelback (vattenryggsäck) innanför jackan.

Själv har jag inte bytt till dubbdäck än då vi haft en kul helg med många centimeter snö. Får se om det blir halare när det blir lite mer hårdpackat. Vill nog iaf ha dubbar på framdäcket så småning om, inte kul när det tappar fäste och man är i trafiken ;).

Här är en härlig vinter-fixie-film. Man blir grymt sugen att ge sig ut och trampa själv... dock skulle man väl komma typ 500 meter och sen vara helt slut.

http://youtu.be/UNbEX7zVxk8
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Visa Din Vintercykel!

Post by farbrorP »

Subban funkar även på vintern. Här hemkommen efter första snöiga dagen den här
säsongen. Måste bara modifiera glögghållaren lite. Termosen är lite för smal. :)

Image

Har lagt på dubbat både fram o bak nu. Eftersom jag jobbar med sånt så känns det lätt och
smidigt att byta hit och dit. 8-)
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Visa Din Vintercykel!

Post by SunYour »

Min vitercykel visade sig inte från den fina sidan när jag skulle hem från jobbet...
Kallt värre. Hände inget när man tryckte in reglagen... Hmm, det borde kanske startas en cykelfix - "vinteredition" där man kan tipsa om vård före cykling i kallföre...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Visa Din Vintercykel!

Post by farbrorP »

Mmm, märkte liten tendens till det igår också faktiskt även om det inte snöat då.
Bakväxeln ville inte röra på sig. Det släppte efter någon minuts cykling men antagligen
finns det lite fukt i växelvajerns hölje längst bak och det ville frysa lite när cykeln stått
stilla ute en stund. Det brukar fungera bra att blåsa ur höljena med tryckluft och se till
att få bort eventuellt vatten därifrån och från vajrarna. När det är torrt brukar jag spraya
in tunn teflonolja. Det räcker för det mesta.

Problemet är ofta större ju längre vajerhöljena är. Det värsta är om höljet
ligger i en böj nere under vevlagerhylsan. (ofta på 7-8 växlade med navväxel)
Då kan det samlas regn eller kondensvatten där och vajern fryser fast, som ett brev
på posten. ;) Samma lösning som tidigare. Tyvärr är den inte på något
sätt permanent, i synnerhet inte här på fuktiga och milda västkusten. Det är bara
att göra om det igen när det inträffar. Jag har t o m hört om folk som sprutat in
glykol i höljena för att det inte ska frysa.

Jo, en mektipshörna hade nog inte varit fel.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Visa Din Vintercykel!

Post by SunYour »

Här har vi vinterhojen! Stödet behövdes inte den här gången :-)
Nypimpad med skivbroms bak, oj va skönt! Även nyligen bytt kasett både fram och bak inkl hela vevpartiet och vevlager. Nytt backdäck, dock ganska omönstrat, men det funkar förvånansvärt bra i djupsnö för det :-)

Image
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Visa Din Vintercykel!

Post by Isengrim »

Min jonne, nu med vinterdäck (odubbat) och vinterpedaler.

Image
Mattsson91
Posts: 16
Joined: 18 Nov 2012 02:20
Country: Sweden

Re: Visa Din Vintercykel!

Post by Mattsson91 »

Jag åker runt på min "Extreme off course" med odubbade vanliga slitna MTB däck på is, snö, asfalt, grus, sand. Funkar perfekt. Framhjulet är ju ändå mer uppe i luften än på marken så det är ingen risk att det glider iväg. Med ett antal 100 cykelmil i ryggen så känner jag mig ganska säker på vad jag pysslar med faktiskt. Dessutom har jag åkt cross, moppe och MC på vintern utan dubbdäck.

Men för att återgå till ämnet så kan det hända att jag sladdar in en bild här imorgon :)
Image
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Visa Din Vintercykel!

Post by farbrorP »

Image

Min subbis håller på att byta skepnad. Upptäckte hastigt och olustigt att hon hade utvecklat lite oväntade egenskaper. Det lät underligt från ramen...

Image

Nej, mina vänner, jag har inte cyklat med för kort sadelstolpe eller med för lite nedstick. Sorg i vilket fall som helst. Köpte den april -11 och en ny ram är på gång från Scott. Den blir svart den här gången så det blir gaffelbyte också. Lär väl bli rätt stealth med black on black. 8-) Återkommer när den är fixad.
Mattsson91
Posts: 16
Joined: 18 Nov 2012 02:20
Country: Sweden

Re: Visa Din Vintercykel!

Post by Mattsson91 »

Det där såg inte riktigt bra ut. Hur lyckades du att åstadkomma det? :P.

Jag har hoppat, åkt på bakhjulet o framhjulet osv men aldrig knäckt någon ram. Dock har det gått åt några bakhjul :P.
Nu åker jag i och för sig fulldämpat så nu är risken ännu mindre för att jag råkar ut för såna otrevliga historier
Image
Post Reply

Return to “Allmänt”