Strategier och räkne-fnulande

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Post Reply
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Strategier och räkne-fnulande

Post by DIProgan »

Tänkte vi kunde snacka strategier och idéer. Jag gillar att grubbla över matematiken men även sätt att lägga upp sitt turfande på är välkommet. Hittade ingen annan sådan tråd.

Jag gillar att jämföra TP med PPH så ville veta hur mycket man kan tänkas få ut på bara ren TP i optimala förhållanden och tänkte mig därför en grupp turfare som går ihop och cyklar samma bana runt runt med ett sådant avstånd att blocktiden precis stämmer. Jag tror inte det går att få tag på en grupp turfare hemmavid och lämpliga zoner på samma gång på sådant sätt att zonerna har mer värde än 155. Tänker mig att det bör ta ungefär 2½ minut mellan tagningarna och att 6 timmar nog är max för vad man orkar hålla på med samma enformiga runda varje dag.

(60 x 60) /150 = 24 tagningar i timmen
24 x 6 x 155 ~ 22.000 poäng

Snusmumriken gjorde en redovisning nyss för hur hennes tredjeplacering runda 39 krävde henne på 26.000 poäng om dagen via i genomsnitt 7 timmars cyklande. Alltså är detta ingen effektiv strategi på det här sättet men vad händer om gänget tar semester en månad på en turf-död plats med en grupp 185poängs-zoner?

24 x 6 x 185 = 26.640

Först där börjar vi nå upp i Snusmumriks nivå och då vinner vi ju troligen ändå inte rundan. Mipson vann runda 39 med en snittpoäng om dagen på 29.000. Förutom det att vi bör va dödens uttråkade av att ha gjort samma sak i en månad.

Man behöver helt enkelt åtminstone en del PPH för att vinna Turf. På andra änden i PPH land så motsvaras mina TP exempel av +917 resp. +1110 PPH om dagen. Mipsons 29.000 skulle kräva +1208 PPH. Det finns 53.000 PPH ute i världen. Bara o plocka ;)

Jag har tidigare redogjort för hur en 170+2 zon ger 1400 poäng om man får behålla den hela månaden. Något som är oslagbart jämte mot den som grindar högaktiv-stadsmiljö i början av rundan medan värdet av sådan här hållbar PPH såklart dalar allt eftersom rundan blir kortare men fortsätter vara jämförelsevist starkt nästan till slutet.

För oss som gåturfar är PPH oerhört viktigt då vi inte kan konkurrera med fordon i fråga om TP. Vi får va som den lilla vässlan eller musen som tar zoner där ingen ser (nattetid) eller orkar ta sig till. Det går tyvärr precis tvärsemot det faktum att vi är som minst mobila och kanske har svårast för att ta oss till just de zonerna men det är glädjande när det placeras några riktiga mullezoner mitt i stan för man vet att en del fordonsbundna inte kommer ha lust att stiga av. Har man möjlighet att ta sig till avlägsna platser med låg aktivitet är det allra bäst. Mina mest poängrika sessioner har gett mig 4ggr mer poäng i PPH än i TP.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Strategier och räkne-fnulande

Post by Isengrim »

Bästa strategin är att bo på rätt ställe med lagom mycket rotation, många zoner tätt placerade med hyfsat hög tp och snäll placering av dom samt att det är platt.

En dag för mig förra omgången.
Det man skall ha koll på är att både start och framförallt slutzon är långt ifrån hemma, 95z/5h (närmare 6h i verkligheten med sträcka till och från start resp slutzon) men jag lyckades plocka en weasel på rundan, snabbaste weaseln i Sthlm utan att plocka en zon i gamla stan (5:e snabbaste med GS rundor).
http://warded.se/turf/session/2afba7547 ... 7c8eb976d6
weaseln 2.81km/10.51: http://warded.se/turf/beaver/3987077/0/22150

Annars så finns det bara en strategi om du inte vill flytta, ta så mycket du kan och när du blir av med det ta tillbaka det så fort du kan.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Strategier och räkne-fnulande

Post by DIProgan »

Bor man i en storstad så finns det ju alla möjliga områden att betänka, vilka som är bäst att ta och när. Har man sedan tillgång till tåg/buss eller bil så finns ju alla möjliga städer att välja mellan.

En lyckad PPH session där tågresan borträknad blev en bit över 100 poäng i minuten i gångfart. Tycker man tågresan hör till så blev det 80 poäng i minuten. http://warded.se/turf/session/79305ce0e ... 2374b3328e
Din session utefter datan där var 53 poäng i minuten.

Sessionen är också ett exempel på varför jag vill ha valet att begränsa sessioner till 1.5 mil mellan zonerna.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
JÄRVEN
Posts: 62
Joined: 27 Sep 2012 14:42
Country: Sweden
Location: CoffinMoon

Re: Sv: Strategier och räkne-fnulande

Post by JÄRVEN »

Hej,

Mitt förhållande till pph är lite kluvet...
Vad händer om man skulle ta bort pph helt och hållet ?
Vidare att låta zonernas poäng helt beräknas av närheten till nästa zon och inte på antalet takes.
Då kommer man bort från natturfproblematiken och låter den fysiska förmågan styra mer än den taktiska och det kanske blir lättare att tävla på mer lika villkor över landet.


Det kanske blir tråkigt men som idag att ta zoner i andra länder där det är låg aktivitet och sen kunna få pph en hel omg är inte helt bra heller

Att begränsa rundor låter trist, vi som cyklar hinner långt på några timmar.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
cornrocket
Posts: 34
Joined: 07 May 2012 20:05
Country: Sweden
Location: Jönköping/Stockholm

Re: Strategier och räkne-fnulande

Post by cornrocket »

Jag är ingen mäster Turfare men utav det jag har uppmärksammat när det gäller Jönköping så är det så mycket aktivitet att pph knappt är att tänka på mer att man kanske tar en runda på kvällen/natten för att få lite boost mot nästa dag. Efter en vecka däremot så är det strategiskt att ta alla "förorter och berg". Se till så att man håller dem sen är det bara in och kriga i stan. Kanske åka på en dags tur till en stad som har lite mindre aktiva turfare då blir det både roligare för sig själv att se lite nytt men också får man kanske lite mer pph.

Tycker PPH är riktigt bra i turf. Skapar lite mer spel, tänk och strategier!

Det där med utlandet är ju att fundera över dok, men om man nu tar sig tid och kostnad att åka utanför sveriges gränser för att bara turfa så tycker jag väll att man bör belönas för det. Om man semester turfar tror jag knappast man tjänar på det så mycket när det gäller att komma top 10.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Strategier och räkne-fnulande

Post by DIProgan »

Utlandsturf skulle bli kul att räkna på i alla fall. Ska kolla på det lite senare :D

I mina ögon är pph den mest intressanta biten av Turf.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Sv: Strategier och räkne-fnulande

Post by mortuus »

JÄRVEN wrote:Hej,

Mitt förhållande till pph är lite kluvet...
Vad händer om man skulle ta bort pph helt och hållet ?
Vidare att låta zonernas poäng helt beräknas av närheten till nästa zon och inte på antalet takes.
Då kommer man bort från natturfproblematiken och låter den fysiska förmågan styra mer än den taktiska och det kanske blir lättare att tävla på mer lika villkor över landet.


Det kanske blir tråkigt men som idag att ta zoner i andra länder där det är låg aktivitet och sen kunna få pph en hel omg är inte helt bra heller

Att begränsa rundor låter trist, vi som cyklar hinner långt på några timmar.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
take points bara hade varit roligt, tanken är ju inte att man ska bygga upp massa pph som man kan göra över natten och tjäna på det varje natt.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Strategier och räkne-fnulande

Post by Isengrim »

Mycket av strategin försvinner ju med bortagande av pph, nackdelen är ju att de som kan köra centrala delar sent får väldigt mycket betalt för det i förhållande till nån som varit där nån timme tidigare. Det som saknas lite är poäng i förhållande till svårighetsgrad, kanske skulle pph mer spegla det istället för hur många som tar den.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Strategier och räkne-fnulande

Post by DIProgan »

Sitter och räknar på hur mycket värde olika delar av min stad ger uppskattningsvis enligt

(TP + förväntade poäng från pph) / Den extra tid man lägger på sin rutt för att ta sig till zonen el. zonerna

...så får man ett Poäng per minut eller ppm värde. Det blir en hel del klarare vad man bör satsa på - förutsatt att ens uppskattningar om hur länge man får behålla zonerna är någorlunda riktigt såklart :)
Running the third-party project https://turfbridge.com
Post Reply

Return to “Allmänt”