Operatörer och datatrafik

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

RedWulfr
Country: Sweden

Operatörer och datatrafik

Postby RedWulfr » 07 May 2014, 08:47

Jag ser att det diskuteras telefonmodeller flitigt, men inte abonnemang. (finns redan en tråd så går det ju merga denna med existerande).
Vad tror ni, är Universal Telecom:s erbjudande fullgott för en dedikerad Turftelefon?

http://www.swedroid.se/operatorer-och-d ... -pengarna/
Image

Blabert
Zonemaker

Re: Operatörer och datatrafik

Postby Blabert » 07 May 2014, 09:35

Min definitiva åsikt är att man borde ha bästa hårdvara och snabbast tillgängliga nät för den bästa Turfupplevelsen. Men om man inte vill eller kan ha det, så skulle jag tro att universal förmodligen duger så länge man kör promode iallafall. Risken är nog att kartinläsningen blir riktigt långsam med så låg hastighet, kom ihåg att operatörernas maxhastighet sällan stämmer med verkligheten också..

Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image

Flopflex

Postby Flopflex » 07 May 2014, 14:49

Vill man ha gratis så ska man ha Wifog, räcker att titta på 20 sekunders reklam film så får man surf i 2 timmar. När tiden sedan går ut får man kolla på en ny reklamfilm. Perfekt för turf, man får även gratis samtal och sms. :) Har ett wifog kontantkort som jag snart ska börja använda.

Vindicator

Postby Vindicator » 07 May 2014, 15:07

Om du bara ska ha den som dedikerad turfmobil, så ska du absolut inte köpa en med ett månadsabonnemang, oavsett om det är billigt. Satsa på ett kontantkort istället, där du kan köpa till extra data när det behövs men inte har någon fast kostnad.

Det finns ingen "obegränsad trafik" i verkligheten, utan operatören kommer på ett eller annat sätt att reagera om du använder betydligt mer data än vad de tycker att du borde göra, och t.ex. göra att det går extremt långsamt för dig. Kanske så långsamt att det inte ens går att turfa. Eller så ändrar de villkoren och inför en begränsning framöver, när de redan har lockat till sig en massa kunder med 69kr/månad-erbjudandet.

Det jag själv har är telia mobilsurf årskort som följde med när jag köpte telefonen med ett kontantkort (0.5gb/månad surf gratis i 12 månader efter att det aktiverades), ingen månadskostnad. Sedan tar de 49 kr om man köper till 1GB data.
Jag har aldrig använt mer än 1.5GB på en månad, så det har fungerat bra för mig för max 49 kr i månaden (mindre aktiva månader ingen kostnad alls eftersom 0,5gb har räckt), och jag skulle bara förlora på att skaffa ett abonnemang med fast månadskostnad, så länge som jag inte använder minst 4-5GB/månad i genomsnitt, vilket ingen normal turfare gör. Möjligtvis om man turfar på elitnivå och även använder datamängden till icke-turf, men det här var ju en dedikerad turfmobil.

Så om du med "dedikerad turftelefon" menar att du köper en ny, billigare modell, så borde du satsa på en sådan med ett års gratis surf vid köpet och enkelt/billigt köp av extra data, istället för en med fast månadskostnad och "obegränsad" dataanvändning. Exempelvis http://www.telia.se/privat/telefoni/tel ... eria-e-4GB med kontantkort för 695 kr.

Dusty

Postby Dusty » 07 May 2014, 17:18

Vad är bästa och billigaste sättet att kunna semesterturfa i Norge? Köpa ett norskt kontantkort? Vilket isåfall? Eller går det att köra relativt billigt på sitt svenska abbonemang (har 3) med någon deal?

RedWulfr

Postby RedWulfr » 07 May 2014, 21:57

Med dedikerad turftelefon menar jag ungefär, att vilken telefon man annars än har så frestas man att använda andra tjänster, vilket gör att man då, eller relativt ofta behöver ha lite fart på abonemanget.
Med en dedikerad Turf-telefon menar jag alltså en telefon som bara ska behöva ta hänsyn till den trafikmängd som Turf drar av ett aktivt användande, inte en byte utöver detta.

Jag kände själv att 1 Mbit teoretiskt sätt borde räcka. Jag förutsätter att det abonemang jag tecknar håller det som avtalet säger, annars får jag driva det mot bolaget, alltså ingår utlovad hastighet och trafikmängd i kalkylen, inga worst-case/what-if scenarion.

Jag vill även tillägga att det verkar på den snabba överblick jag gjort utifrån artikeln att abonemanget jag pratar om verkar vara utan bindningstid.
Image

Blabert
Zonemaker

Postby Blabert » 07 May 2014, 22:30

Om jag skulle köpa en dedikerad turftelefon idag skulle jag förmodligen slå till på en Sony Z1 compact. Finns med 5gb i månaden på tre för 199/månad abonnemanget 3surfplus

https://www.tre.se/privat/mobiltelefoni ... 1-Compact/

I praktiken får man då antingen mobilen eller abonnemanget helt gratis. Z1 compact är dessutom smått idealisk för Turf, bra storlek och vattentålig och riktigt bra hårdvara.

En tvåhundring i månaden är dock rätt saftigt om man redan har en mobil, eller som Vindicator kan komma undan med 0,5gb i månaden. Sen är ju tre som operatör inte optimal i precis hela landet..

Image

RedWulfr

Postby RedWulfr » 08 May 2014, 00:29

Jag uppskattar ditt försök Blabert. Men du svarar inte på mina spörsmål. :ugeek:
(*edit* eller jo, du gör det i första inlägget, men du verkar bli lite otålig när jag inte köper det rakt av*)

Hela poängen med diskussionen är att bortse från telefonmodell och titta på vilka abonemang som är funkisch.
Ponera att läsaren, jag eller vem som helst, faktiskt har 10 telefoner liggande i en byrålåda. Att man har hållt på och köpt alla dom där medföljande telefonerna varje gång man känt sig "färdigvåldtagen" av ett telefonbolag och därför börjat genomskåda hela den här hysterin om den nyaste fräschaste telefonen. Det är ju trots allt bara turf och dess trafikmängd/hastighet som ska flyta på den, ALLT annat skalas bort i jämförelsen.

Jag vill ha en diskussion om vilka abonnemang som funkar och inte.

En sak jag fortfarande är intresserad av är alltså. Skulle nämnda abonnemang kunna vara en fungerande lösning för den allmänna turfaren? Finns det något annat i listan som är bättre? Finns det någon annan doldis likt "Wifog" som Flopflex nämner eller Vindicators kontantkortsmodell.

Det vill jag ha en tråd om, för det tror jag vi har behov av att veta lite titt som tätt.
Image

Blabert
Zonemaker

Postby Blabert » 08 May 2014, 03:32

Ok, jag läste din andra post lite slarvigt.

1 Mbit borde räcka i teorin, ja. Men i praktiken tror jag att det kommer resultera i frustration ganska ofta.. Nu har jag inte läst villkoren för universal telecom, men de flesta andra operatörer använder sig väl av termen "upp till x Mbit" då de vet att de aldrig kan garantera hastighet eftersom det beror på var man befinner sig - men även vilken telefon man har. Jag ser maxsiffran som något som eventuellt kan hända vid optimala förhållanden, men knappast något man kan räkna med.

Telefonen lär också spela roll för hastigheten, vissa är bättre än andra helt enkelt. Med detta inte sagt att en sämre telefon kan leverera en helt ok Turfupplevelse. Jag tar fortfarande fram min gamla xperia arc ibland, den är i princip helt strippad förutom Turf och gps status. Den levererar en avsevärt långsammare upplevelse över lag än vad jag är van vid, även med snabbare hastighet än universal telecom. Fullgott eller dugligt, ja. Men långt från optimalt.

I slutändan beror det helt på användaren. Orkar man vänta längre på alla saker som måste laddas in, som karta, chat och topplista då kan man turfa i edge-fart med gammal mobil. Orkar man inte lägger man ner en liten större slant och kör ett kontantkort från t ex Telia, eller skaffar något motsvarande den dealen från Tre om man är riktig storturfare :-)

Image

Blabert
Zonemaker

Re: Sv: Operatörer och datatrafik

Postby Blabert » 08 May 2014, 03:37

Vad är bästa och billigaste sättet att kunna semesterturfa i Norge? Köpa ett norskt kontantkort? Vilket isåfall? Eller går det att köra relativt billigt på sitt svenska abbonemang (har 3) med någon deal?
Jag skulle kika på norskt kontantkort, hört rykten om att det är billigt och bra :-) Om du åker åt andra hållet så finns det finska kontantkort, jag fastnade för operatören DNA som erbjuder "obegränsad" datatrafik i en vecka för 7€ tror jag det var. Man behöver dock köpa ett startpaket för något liknande också, pengarna som var laddade på det räckte till 100 mb.

Image

Return to “Allmänt”