Turf drar mycket datatrafik :/

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Sozu
Country: Sweden

Turf drar mycket datatrafik :/

Postby Sozu » 15 Nov 2014, 01:45

Började spela Turf för kanske 2 veckor sedan.
Spelade i en vecka ungefär, inte så jättemycket men kanske någon timme per dag i genomsnitt under veckan.
Nu till saken så märkte jag att Turf slukar väldigt mycket datatrafik i mitt tycke.
På den första veckan hade den dragit 350mb.
Har Halebop hallå bas abonnemang eller liknande, för 100 kr i månaden får jag bl.a 500mb trafik (samt gratis SMS till hela världen osv), haft det sedan jag köpte min telefon för snart 2 år sedan (Xperia acro s).
Tänkte om ni har nå tips hur man sänker datatrafiken? Tänkte att det självklart drar trafik då mycket information skickas till och från servern hela tiden, eftersom hela Turf är live. Tänkte mest om det finns någon inställning eller liknande där man kan ställa in så att informationen skickas mer sällan när man har uppe appen, att istället för skicka varje sekund eller vad nu turf gör, så skickas det var 5:e eller 10:e sekund?

Alternativt får jag dra på turf när jag är vid en zon och sedan snabbt stänga av igen.
Eller betala extra 60 kr per månad för mer data så det räcker till turf :D

Hur är det för er? Vad betalar ni i månaden för datatrafik samt hur mycket använder ni det på Turf?
Image

Kingslayer
Zonemaker

Re: Turf drar mycket datatrafik :/

Postby Kingslayer » 15 Nov 2014, 09:34

Det är karthämtningen som drar mycket data, Nästa version av Androidklienten kommer ha cashade kartor villket kraftigt reducerar datatrafiken. Fram till dess rekommenderar jag pro-mode i områden som du känner till eller zooma ut kartan kraftigt så du ser många zoner samtidigt.

Sozu

Postby Sozu » 15 Nov 2014, 11:04

Ok, då tar det alltså mer datatrafik om jag stänger av Turf efter varje zon jag tar? eftersom när jag öppnar Turf måste den ladda karta.

Sedan vad är pro-mode för något?
Image

Maqqan
Zonemaker

Postby Maqqan » 15 Nov 2014, 11:09

Pro-mode kan du aktivera om du har en Androidtelefon, då stängs kartan av och du ser enbart zoner mot en svart bakgrund. Du aktiverar det via knappen längst upp till vänster efter du tryckt på menyknappen.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

DIProgan

Postby DIProgan » 15 Nov 2014, 11:30

Ok, då tar det alltså mer datatrafik om jag stänger av Turf efter varje zon jag tar? eftersom när jag öppnar Turf måste den ladda karta.
Precis. Undvik även att dra runt kartan och zooma i onödan. Pro-mode är guld värt om man kan en plats då blir turf nästan gratis.

embeoo
Zonemaker

Postby embeoo » 15 Nov 2014, 15:26

Man kan också (om man hittar!) slå på ljud och ha skärmen släckt hela tiden istället för pro mode.

Jag är inte säker, men tror inte några kartor laddas så länge de inte behöver ritas på skärmen. Du kommer dock gå oanande rakt in i blockar så funkar inte i omstridda områden ;)

Ovanstående för Android, vet inte med iPhone, verkar ju som appar inte kan vara igång med släckt skärm där?

Vintentina

Postby Vintentina » 16 Nov 2014, 11:30

Jag testade lite för några månader sedan och konstaterade då att i ProMode drar appen ca 5MB per timme. Då spar du mycket om du "spökturfar" (dvs stänger av mellan zonerna), det blir som sagt nästan gratis.

I somras när vi var i Prag och Berlin kunde jag därmed ta de fyra zonerna i Prag och zonen vid Alexanderplats för ynka 15 kronor genom att starta appen inne på hotellet (eller McD, de brukar ju ha fri wifi), ha datatrafiken avstängd och sätta på datatrafiken igen först när jag står i zonen. Då fick jag ju kartor men utan att det drog data annat än vid takes.

Att ladda kartorna hemma med Wifi, zooma in och ut någon gång och dra runt lite i området man tänkt röra sig är alltså en fullt möjlig variant för att spara data och ändå köra med kartor.

Eftersom du redan har Halebop kan jag annars rekommendera Rubbet Liten somhar 1GB data. Jämför priset med den du har, det har jag inte koll på. En jäkla massa SMS och 100 samtal per månad. Jag kör Rubbet Mellan just nu, då 100 samtal visade sig inte räcka till, då är det 3GB data.

Sozu

Postby Sozu » 16 Nov 2014, 20:28

Aha okej! :)
Men jag ska nog ta och spökturfa.

Nu har jag en annan fråga, om någon har tips på då karta man kan använda till detta? Försökt googla runt på google maps, om det finns någon funktion så jag kan rita linjer vart jag vill, göra en sträcka som jag går och märka ut med ikoner eller liknande vart zonerna är, för att simpelt hitta zonerna och sedan slå på Turf när jag är på zonerna.
Eftersom Google maps tar verkligen ingen data för mig, eller ytterst lite verkligen.
Testade göra en rutt på Google maps men den verkar inte ens ha en funktion så man kan avlägsna sig från vägar och därav värdelös, samt osäker om det går att importera och följa i mobilen.

Det jag hittills hittat utöver Google är http://www.mapmyride.com
Testade göra en runda i mitt område och la ut ikoner vart zoner är. Verkade som väldigt bra app, som säkert kan fungera.
Men de ikoner jag lagt ut verkar inte visa sig i min mobil, visst, vägen hur jag går ser jag ju, så det kan ju fungera, samt om jag lär mig vart alla zoner är så.

Det med halebop rubbet liten så vore det inte så mycket bättre än vad jag just nu har.
Det jag har nu som kostar 99 kr, får jag 500mb och flera tusen gratis SMS. Men enda jag gör är nästan surfar med mobilen, sällan jag ringer, och ganska sällan jag skickar SMS.
29 kr kostar 500mb extra, så 160 kr för t.ex 1,5gb data totalt, så det blir bättre med nuvarande än med rubbet liten för mig iaf :)
Image

LeiLar

Postby LeiLar » 17 Nov 2014, 03:36

Använd Locus eller Osmand, båda gratis och du kan lägga in var zonerna ligger. Båda kör dessutom helt off-line. Se vidare här: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=3009
Image
(LeiLar, Turf member since: 2013-01-26 00:37:51)

Sozu

Postby Sozu » 17 Nov 2014, 23:28

Använd Locus eller Osmand, båda gratis och du kan lägga in var zonerna ligger. Båda kör dessutom helt off-line. Se vidare här: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=3009
Tack! :D
Fastnar dock på steget på Turf Map Tool
"You must first create a polygon. Click help button for details."
står det bara. Har tryckt på kartan och så det blivit svart linje och tagit och skärt runt området/staden, sedan väljer KML fil och trycker generate men den där texten kommer upp.
Image

Return to “Allmänt”