Brist på information om regler!

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

WildLynx
Country: Finland

Brist på information om regler!

Postby WildLynx » 14 Feb 2016, 12:38

Efter gårdagskvällens uppdagade fusk och avstängning av en spelare i Finland började jag kolla upp vad som egentligen sägs om vad som är tillåtet och vad som inte är det. (Jag är inte själv inblandad i ovannämnda händelse, men blev intresserad till följd av fallet och tänkte i chatten påminna om reglerna. Det här är inte heller ett försvar för de som fuskar, utan en reflektion över nuläget).

Så här ser det ut:
  • På spelets officiella hemsida finns ingen som helst information om regler/förbud!
  • På Turf-wikin finns på den svenskspråkiga sidan två rader under rubriken "Fusk", och på den engelskspråkiga sidan ingenting motsvarande.
Om spelet skall vara trovärdigt och om crew skall ha en bättre förutsättning att rensa bort fuskare så anser jag att reglerna borde finnas tydligt utskrivna på flere språk (alla som spelar runt om i världen kan ju inte svenska). Diskussioner på forumet räcker inte - långt ifrån alla spelare hittar dit.

Man borde när man registrerar sig förbinda sig att följa spelets (klart definierade) regler, och de borde vara lättillgängliga (tex. under Info på spelets hemsida och också i appen).

Maqqan
Zonemaker
Country: Sweden

Re: Brist på information om regler!

Postby Maqqan » 14 Feb 2016, 14:17

I somras så utsågs en ansvarig person inom Crew som ska vara ansvarig i kampen mot fuskande. Hen ska dessutom färdigställa regler i samarbete med spelets skapare som så småningom kommer att skrivas ut på turfgame.com när det känns tillräckligt genomarbetat. Så det är på gång men det finns många viljor om vad som skall anses vara fusk så det tar lite tid.

Tapatalking with Z2

hazzard

Postby hazzard » 14 Feb 2016, 14:33

va hände i finland då den som fuskade, var det en sån som tog massor med zoner bara eller ? Det kan väl inte vara någon som fuskar som direkt tjänar på det, man brukar oftast se direkt om det är nåt suspekt spelande och personen blir väl rätt snabb avstängd från spelet.

WildLynx
Country: Finland

Postby WildLynx » 14 Feb 2016, 16:35

@hazzard: Det var en rätt ny spelare som ingen av oss övriga har sett i verkligheten som tog många zoner i en takt som var helt omöjlig i praktiken. Ett exempel var två zoner på 3.1 km vägavstånd från varandra som togs inom 1 min 40 sek. Inga möjligheter till genvägar. Det innebär en medelhastighet på över 111 km/t, på område med 50/60km/t begränsning, sex trafikljus att passera, i mörker och snömodd... Och tog också en beaver under samma förhållanden på område som inte har speciellt tätt mellan zonerna. Helt klart fall av något slags manipulering av gps eller annat. Det blev följdriktigt en avstängning.

Bra att crew jobbar på reglerna. Hoppas att det inte tar alltför länge med de probemen som är helt uppenbart fusk.

Maqqan
Zonemaker

Postby Maqqan » 14 Feb 2016, 17:45

Under fliken info på hemsidan finner du infon: "Go to any red or yellow zone and stand inside it with your mobile phone to take it." De som bryter mot det stoppar vi redan.

Tapatalking with Z2

hazzard

Postby hazzard » 14 Feb 2016, 23:49

anses det t ex fusk om man har en mobil med hoppande gps som gör att man kan ta en zon fastän man egentligen inte är i den som vissa verkar kunna göra ? då fuskar man väl eller ? hur mycket fel marginal får man ha eller finns det inget sådant ?

Sen kan man ha hur många regler man vill det kommer alltid finnas dom som struntar i dom fast jag tycker egentligen inte att dom få som nu fuskar gör något problem, som WildLynx skrev så är det oftast dom som tar zon efter zon efter zon som superman och såna blir ju inte långvariga. Men om man skulle fuska med nån enstaka mullezon nånstans som är väldigt svår att nå både med att ta sig dit och kanske gps hop så är väl chansen större man kommer undan..

Maqqan
Zonemaker

Postby Maqqan » 15 Feb 2016, 08:12

Just av denna anledning som det tar tid att färdigställa regler som vi är överens om :)

Tapatalking with Z2

Marrrs

Postby Marrrs » 15 Feb 2016, 08:56

Jag tror att man bör vara lite försiktig med gränsdragningen vid just problem med GPS. Först måste apparna bli så säkra som det bara är möjligt, utan kryphål som kan utnyttjas. Vad jag förstått har ibland iosanvändare gubben kvar i sista zonen man tog, även när appen startas nästa gång. Det är väl svårt att betrakta som fusk då det ofta händer ofrivilligt, och om det kan missbrukas är jag osäker på. Går det att programmera ett skydd mot armhåleturf? Det är ju kul att leka med på tåg osv men om det missbrukas till vesslerekord så är det ju inte bara en kul grej längre. Jag vet att minst en utvecklare forskar i ämnet så det kanske kommer en fix :D
8-)

Maqqan
Zonemaker

Postby Maqqan » 15 Feb 2016, 08:59

Jag personligen skulle tycka det var väldigt tråkigt om armhåleturf försvann men det är av rent egoistiska intressen då jag åker mycket tåg.

Däremot hörde jag att det hade använts under gåeventet i Eskilstuna för att gubben skulle stå kvar medan spelaren gick mot nästa. Det lät väldigt tråkigt och då kan tom jag tänka mig att förbjuda det för att motverka att gåevent förstörs.

Tapatalking with Z2

DIProgan

Postby DIProgan » 15 Feb 2016, 11:40

Bort med armhåleturfandet tack.

Return to “Allmänt”