OK, jag slutar turfa nu.

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

OK, jag slutar turfa nu.

Post by RxhLL »

Tagit 71 turfar de senaste dagarna, 47 retakes, 24 röda.
Ligger i topp i min grupp, men kan inte hålla detta eftersom retakes bara ger halv poäng.
Jag raderar turf-appen, skiter i turfning och grinar illa åt de regler som gynnar tätortsbor. :evil:
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: OK, jag slutar turfa nu.

Post by hazzard »

jup tyvärr är det så och det är alltid det vanliga tramset från zonmakarna, mer spelare = mer zoner ifall man måste göra re-takes för att göra poäng och det håller ju inte i mindre städer med lågt antal spelare..

dock finns ju gott om andra gps-spel som du kan köra, pokemon, ingress osv...
Moff
Posts: 18
Joined: 25 Oct 2015 02:16
Country: Sweden

Re: OK, jag slutar turfa nu.

Post by Moff »

Några tankar från mig!

Visst är det en frustrerande situation du är i, det säger jag inte emot, men jag tycker man ska Turfa för sin egen skull - inte någon topplistas.

Turf är för mig en utmärkt anledning att ta sig utanför dörren, jag är evigt tacksam för allt jobb som ligger bakom appen i dess nuvarane skede - det finns helt enkelt ingen chans att jag utan Turf skulle ha gått ner ~30kg.

Det kan nog vara svårt att komma igång med Turf ifall man bor i ett inaktivt område. Men det finns alterantiv i stil med att sätta upp Turf-infolappar, sprida info på din lokala Facebook-grupp (jag tar för givet att folk har dessa,trots att jag själv är en utböling), eller fokusera mer på inofficiella grupper som sysslar med din typ av aktivitet - jag är t.ex. aktiv i en grupp som bara går ( http://turfportalen.se/gaturf ).

Nu kanske jag bara svammlade om något helt orelevant, men tyckte ändå att några goda ord om Turf behövde sägas :)
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: OK, jag slutar turfa nu.

Post by RxhLL »

Visst, Turf är en i grunden bra idé, men poängsystemet är ogenomtänkt. Efter över 120 000 poäng i oktober, varav ca. 1/3 var röda, resten retakes, ger jag upp poängsamlandet. Jag har under oktober nästan varje dag besökt och erövrat nästan alla zoner i den ort där jag bor. Därtill ibland också turfat i två angränsande orter. I medeltal i månaden haft över 60 zoner. Men vad hjälper detta när nästa besök gett halv take-poäng och inga tim-poäng. Arbetsinsatsen ungefär 2 timmar turfning per dag.
Listorna är enbart spännande för tätortsbor. På sikt kommer de att överst visa vilka som bor i tätort och längst ned vilka, som gett upp och som bor i glesbygd.
Begriper idrottsförbunden detta - inte skåningarna i alla fall. ;)
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: OK, jag slutar turfa nu.

Post by Snusmumriken »

Synd att sluta för att man tittar på poängen tycker jag... Inser ditt dilemma, men vill också säga att gräset inte alltid är grönare på andra sidan. De som har skyhöga poäng lägger ner 10 timmar om dagen och det är inte alltid kul att ta en zon för halva poängen av vad du får och ändå inte få behålla den... Man kan använda turf till annat än poängjakt också förutom att få frisk luft, motion, ev viktminskning... Man kan se sig om i "världen" och då samla på unika zoner, kommuner, regioner, unika turfare... Färglägga - eller snarare enfärga - plupparna på unikakartan i Warded. Och ibland träffa andra turfare och prata dråpligheter med dem :-) Turf är kul, men har som så mycket annat sina avigsidor, men ofta går det att använda till något :-)
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: OK, jag slutar turfa nu.

Post by RxhLL »

Snusmumriken - det handlar om ungefär lika poäng för lika stor arbetsinsats.
Annorlunda uttryckt - alla ska ha samma förutsättningar i samtliga listor.

Jag begriper inte vad du menar med "att ta en zon för halva poängen av vad du får och ändå inte få behålla den".
Problemet är, att turfare där jag bor och i angränsande orter tar för få zoner, så det blir huvudsakligen retakes varje dag en hel turfperiod. Dvs. huvudsakligen halvpoäng och inga ytterligare timpoäng.

Ett sätt att lösa orättvisan är att ingen får äga en zon längre än 24 timmar, därefter återgång till röd status.
Det finns säkert många fler lösningar. :!: 8-)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: OK, jag slutar turfa nu.

Post by Maqqan »

RxhLL wrote: Annorlunda uttryckt - alla ska ha samma förutsättningar i samtliga listor.
Realistiskt uttryckt - det är omöjligt att uppnå, förutom på en bonanza eller på ett event. Alla städer ser olika ut, vissa är plattare, vissa är backigare, även om man skulle ha samma antal zoner och turfare i de två blir det alltså inte samma förutsättningar. Sen finns det ju andra roliga faktorer.
RxhLL wrote:Jag begriper inte vad du menar med "att ta en zon för halva poängen av vad du får och ändå inte få behålla den".
Det hon menar är att turfare i väldigt aktiva orter får 65 eller kanske 80 poäng per take på de zoner de tar och får inte behålla dem speciellt mycket längre än blocktiden. Poängen i mindre aktiva orter är oftast 170 poäng eller högre och ger då en högre snittpoäng. När man då gör revisit och får halva poängen ~85 poäng så får man ju samma takepoäng som de i aktivare städer.
RxhLL wrote:Ett sätt att lösa orättvisan är att ingen får äga en zon längre än 24 timmar, därefter återgång till röd status.
Det finns säkert många fler lösningar. :!: 8-)
Jag bor själv i en relativt inaktiv ort så jag känner igen din frustration men jag tror inte en justering av poängsystemet gör så stor skillnad, kommer fortfarande finnas orättvisor. Jag tror snarare på vad Snusmumriken sa om att man får finna andra mål. Själv arbetar jag med att färga alla zoner i Kristinehamn lila på wardeds karta och träningen det ger att köra varv efter varv i min lilla håla :)
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: OK, jag slutar turfa nu.

Post by RxhLL »

Förtydligande:
Jag efterlyser konstruktiva förbättringsförslag för listsystemen. ;) :P
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: OK, jag slutar turfa nu.

Post by Snusmumriken »

RxhLL med halva poängen menade jag att det finns ju de som bor i städer där tp är 65 eller 80. Där du håller till är ju tp 170 eller 185. Ibland är det skillnad i avstånd också, men inte alltid... Men det förklarade ju Maqqan ovan...

Och tro inte att jag inte vill ha en förändring av poängsystemet. Det är jag den förste att skriva under på för något mer orättvist poängräkningssystem finns inte, men jag slutar inte turfa ändå för jag har hittat annat att använda turf till :-) Tittar jag på poängen och jämför med andra och ser vad man får i städer med likvärdiga avstånd mellan zonerna eller på hur länge man får behålla zoner i vissa städer eller till och med inom städer beroende på vilken tid på dygnet man turfar så blir jag bara på dåligt humör så jag tittar på det som är roligt för jag vill inte vara på dåligt humör :-) Och jag hoppas du kan hitta på något kul att använda turf till - tills det blir en ändring av poängsystemet :-)
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: OK, jag slutar turfa nu.

Post by RxhLL »

Snusmumriken.
Jag kommer förstås att cykla runt som vanligt, men eftersom poängsystemet är ruttet stannar jag inte i någon turfzon och samlar poäng. Bilturfutflykter med cykel på dragkroken till närliggande orter får dessutom skippas förstås. Måhända börjar jag att ta turfar igen om poängsystemet ändras till att någotsånär motsvara arbetsinsatsen resp. till att inte ensidigt gynna varken tätorts- eller glesbygds-turfare.
Jag har inte raderat turflänken i datorn och ämnar följa upp vad som händer. :P :P
Post Reply

Return to “Allmänt”