OK, jag slutar turfa nu.

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

scorp
Country: Sweden

Re: OK, jag slutar turfa nu.

Postby scorp » 07 Nov 2016, 05:07

Men du, det verkar ju ändå finnas en hel del zoner där du bor. Tycker inte förutsättningarna låter så dåliga. Bor själv i en aktiv turfstad och som andra redan påpekat så är tagpoängen låg, centralt är alla zoner 65 p, och man hör zone lost mest hela tiden när man är ute. Plus att turfar man dagtid eller tidiga kvällar så får man ofta ge upp den rutt man tänkt sig för att det plötsligt är blockat framför en och ibland i alla riktningar så man får åka till en annan del av stan eller ge upp och åka hem. Enda gången man kan sno åt sig många lätta poäng är egentligen om man turfar sent på natten och har tur och får vara ifred.

Idealet för poängjakt är väl en hyfsat stor stad med lagom många som turfar, men inte alltför aktiva sådana. Man vill ju behålla zonerna länge men de får gärna tas lagom till man ska ut igen. Det kanske finns någon sådan stad, men inte är det den jag bor i i alla fall.

Du vill få full poäng när du tar en zon. Visst, men om zonerna togs oftare skulle du ju aldrig få den poäng du får ivf ibland för dem nu, för då skulle ju poängen genast sänkas.

Däremot förstår jag att det blir tråkigt utan konkurrens om zonerna.
Image

RxhLL

Postby RxhLL » 07 Nov 2016, 13:03

Så här ser det ut 25 timmar in i denna rond när jag har låtit bli att samla poäng.
Och ungefär så fortsätter det.
Attachments
MAP 7 nov.jpg
MAP 7 nov.jpg (117.44 KiB) Viewed 905 times

Maqqan
Zonemaker

Postby Maqqan » 07 Nov 2016, 13:24

Såhär ser det ut hos mig, alla gröna zoner hade fortfarande varit gula om jag stannat hemma. Du är inte ensam om att bo på inaktiva platser :)

Har varit några aktiva spelare som kommit och gått men de flesta tröttnar då de inte kan konkurrera med Karlstad i Värmlandslistan. Turfaren Haredo försökte i somras, det slutade med att Simpson tog brons och Haredo har inte syns till sedan dess.

Image

Tapatalking with my Samsung S7

scorp

Postby scorp » 07 Nov 2016, 14:32

Och här fanns det, jag tror det var 5 gula zoner inom stan när jag slog på turf, jag tror det var 3 timmar in i ny omgången. Alla 5 givetvis svårtagna

Så grattis till dig att du kan få en massa bonuspoäng! Som sagt, jag förstår att det blir tråkigt, men att det är så poängmässigt dåligt, det begriper jag inte. Fick det till att du har 43 z utan att åka alltför långt utanför stan. Medel-tp 181.51162791 och hälften av det är alltså 90.75581395. Medel-pph 1.23. Mina närmaste 49 z (orkade inte klicka så det blev exakt samma) ger mig i snitt 75.10204082 tp, medel-pph 8.33.

Så enda fördelen här är ivf skenbart högre pph. Men man får ju inte behålla zonerna, så jag tror ditt totala pph blir betydligt högre än mitt när zonerna är röda och när de inte är det kompenseras det nog av dina högre tagpoäng.
Image

raz

Postby raz » 07 Nov 2016, 15:59

Helvete vad många zoner det är i Kristinehamn!

Maqqan
Zonemaker

Re: RE: Re: OK, jag slutar turfa nu.

Postby Maqqan » 07 Nov 2016, 16:45

Helvete vad många zoner det är i Kristinehamn!
Ja de är från tiden när Kristinehamn var aktivt. Idag har vi på tok för många zoner sett till aktiviteten, glad att zonmakare aldrig tar bort zoner :)

Tapatalking with my Samsung S7

RxhLL

Postby RxhLL » 09 Nov 2016, 23:07

scorp:
17 zoner i Lysekil där jag bor. Oländig placering av några av dem, så det tog lite över 2 tim att komma runt med cykel och promenader/klättring.
7 mil ToR Uddevalla med bil är slöseri med tid, drivmedel och dessutom onödig miljöförstöring, så jag brukade passa på att turfa där i samband med något annat ärende.

scorp

Postby scorp » 10 Nov 2016, 00:35

Ursäkta, jag trodde du bodde i Uddevalla.

Ja, jag känner till Lysekil (pre-turf dock). Den vid Stångehuvud skulle jag inte vilja ta en mörk vinternatt. Så min lilla uträkning var alltså helt åt skogen.

Men ändå, Turf är inte ett handikappspel som golf där man kan tävla trots olika förutsättningar. De flesta har inte någon möjlighet att vinna, oavsett var de bor. Det är samma människor i toppen varje omgång. Om det beror på var de bor, kondition och snabbhet, antal medhjälpare som sopar banan åt dem och fans som låter dem behålla de zoner de vill ha kvar, tid de kan/vill lägga ner, kolfiberracer med elassist, solfläckarna eller nåt annat spelar ju egentligen ingen roll. För de flesta av oss är det bara bara meningsfullt att tävla mot oss själva eller några få utvalda som man vill klå. Eller lägga upp det på annat sätt, t.ex. jaga unika.
Last edited by scorp on 10 Nov 2016, 20:02, edited 1 time in total.
Image

RxhLL

Postby RxhLL » 10 Nov 2016, 19:42

scorp:
Det är antagligen någon finurlig tanke bakom halvpoäng för retakes. Vet du hur man tänker?
Vi som inte har samma konkurrens som tätortsturfare, dvs. tar många retakes, hamnar långt ned i listorna, så sett från listplacering känns det meningslöst att ta zoner.
Jag stod några meter från en för mej unik zon vid golfbanan i Mariestad i söndags. Den fick vara ifred.
Kollade nyss hur det ser ut: I Uddevalla - nästan bara gula zoner trots ny rond sedan i söndags, ca. hälften gula i Lysekil, i Munkedal helgult. Så om jag tar alla, blir det många poäng - men sedan - glöm det.
Förbättring av poängsystemet är/blir nog en överlevnadsfråga för listsystemen.

Stångehuvud är vackert. Sett med turf-ögon, dock lite tidskrävande bergsbestigning och på vintern risk att halka ned i havet. Min hustru har förbjudit mej att ta den nattetid.

Velocipedryttaren

Postby Velocipedryttaren » 10 Nov 2016, 19:53

scorp:
Det är antagligen någon finurlig tanke bakom halvpoäng för retakes. Vet du hur man tänker?
Tank är att få turfare att sprida spelet till sina vänner så man just slipper halv poäng, personligen tycker jag att det inte är så bra sätt att marknadsföra spelet på.

Return to “Allmänt”