Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Changrila »

Velocipedryttaren wrote: 28 Oct 2017 07:53 Man får införa handikapp system, då ska jag köra för guld ;-) Envisas ju med att cykla två växlat så jag borde få ett bra handikapp mot alla med massor av växlar och elcyklar mm. :-) Poäng borde delas med antalet växlar och däcksbredden, elcykel -30% och gåturf x2, bilturf delar man poängen med gällande bensinpris det borde väl bli rättvist :-)
Hahah! :lol: Och då MÅSTE personerna turfa på ett och samma sätt hela tiden under en och samma omgång. Att gåturfa ibland, cykla ibland och ta någon zon vid en rastplats när man kör långt med bil, det blir såklart otänkbart!
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Changrila »

scorp wrote: 29 Oct 2017 14:17 Ha ha! Bättre med kondition och cykelvana kanske. Hur som är det inte antal växlar det hänger på. :D

Differentiering vore kanske bra. Men jag tycker man kunde börja med prestationsmedaljer som är möjliga att ta för gåturfare. De är väldigt vanlottade.
Jag skulle vilja ha medaljer för mullezoner, det känns ju som en typisk gåturf-grej. Tex äga x antal mullezoner samtidigt, ta x antal mullezoner på viss tid, ta x antal "extremsvåra" zoner osv.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Blabert »

DIProgan wrote:Har någon vunnit med elcykel?
Japp.. Undertecknad bärgade hem guldet i Juni -11 med (trots) elcykel.. Körde även den första bonanzan på den (kom fyra). Två månader senare var elcykeln såld till förmån för en vanlig, hälften så tung cykel, vilket i långa loppet definitivt är bättre! Har ju hänt en del med elcyklarna sen dess, men om man inte har typ 3-4 batterier att växla mellan och en (olaglig) elcykel som gör mer än 25 km/h har jag svårt att se att det skulle vara någon fördel, förutom i events då.

Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

Image
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Changrila »

Nu har jag provcyklat en elcykel också. Mötte för någon vecka sedan en elcykelturfare som tyckte att jag skulle prova, så jag lånade den och körde upp för en uppförsbacke bara för att se hur det kändes. Jävlar(!) vilken skillnad det var. Jag som vanligen hatar uppförsbackar kände att det inte hade gjort något om hela världen bestått av sådana om jag haft en egen elcykel...

Så, jag har mycket svårt att se hur det inte skulle vara en fördel med elcykel. Kanske de extremt vältränade turfarna har lika stor fördel av att köpa en hälften så lätt, vanlig cykel, men där är nog inte jag än.

Det gör inte att jag på något sätt vill förbjuda elcyklar, jag tänker mest att de vanliga cyklister som klagar "äntligen" får känna på lite hur det är att vara gåturfare i en värld av cyklister ;) Men om en elcyklist börjar säga att det inte påverkar... Jag har svårt att tro på det då. Det har även märkts tydligt att en turfare i närområdet skaffat elcykel. I princip samma dag som den köptes så blev turfrundorna flera gånger längre, bökigare zoner började tas (de som ligger i områden med många branta backar) och turfarens poäng i slutet av varje månad blev mycket högre.

Men ja. Så länge folk inte kör moppe eller bil mellan zonerna så bryr jag mig inte nämnvärt. Då är det värre med alla som går ut för att vara jobbiga, de som fulblockar, ställer till besvär och aldrig någonsin är trevliga mot sina motspelare.
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by captHaddock »

Changrila wrote: 04 Apr 2018 11:35 Nu har jag provcyklat en elcykel också. Mötte för någon vecka sedan en elcykelturfare som tyckte att jag skulle prova, så jag lånade den och körde upp för en uppförsbacke bara för att se hur det kändes. Jävlar(!) vilken skillnad det var. Jag som vanligen hatar uppförsbackar kände att det inte hade gjort något om hela världen bestått av sådana om jag haft en egen elcykel...

Men ja. Så länge folk inte kör moppe eller bil mellan zonerna så bryr jag mig inte nämnvärt. Då är det värre med alla som går ut för att vara jobbiga, de som fulblockar, ställer till besvär och aldrig någonsin är trevliga mot sina motspelare.
Jag skull skulle säga att en elcykel ligger närmare moped än en cykel beroende på modell . Med En bra elcykel kan du om du trampar i långsamt gå tempo åka 9 mil i 25 km/h.
Alla får tycka vad dom vill i frågan. Jag kan själv tycka att man inte bör köra för medaljer med elcykel men det är ju helt OK enligt regler. Eftersom jag inte kör för medaljer själv så har jag inga starka åsikter i frågan.
(Kör med en vanlig cykel själv)
preich
Posts: 8
Joined: 01 Aug 2023 14:44
Country: Sweden

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by preich »

Jag började att spela innan elcyklar "era" stanade en tid och nu började igen...
Jag är lite kuriös om discussionen om elcyklar, eller även bilar.
Jag tror att det skulle vara trevlit att ha
något sätt att identifiera HPV (Human Powered Vehicles) turfers från andra.
Last edited by preich on 14 Sep 2023 07:08, edited 1 time in total.
preich
Posts: 8
Joined: 01 Aug 2023 14:44
Country: Sweden

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by preich »

Bara en fråga om tävling like Bonanza, är det ok nu att få elcyklar tävling mot vanliga cyklister?
Last edited by preich on 14 Sep 2023 06:52, edited 1 time in total.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Maqqan »

Det har aldrig varit någon diskussion inom Turfcrew om att förbjuda elcyklar för dagligt turfande. På större event vet jag att man valt att förbjuda det men då är det alltid upp till arrangören att avgöra det och enklare att kontrollera då det är en begränsad grupp. För vardagsturfen så är det fullt tillåtet att köra på valfri cykel med eller utan motor, eller använda annat fortskaffningsmedel. Jagar man omgångsguld kan jag förstå en frustation att tävla mot en elcykel men Turf går inte enbart ut på att ta guld.
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Moru »

Det är väldigt svårt att jämföra mellan olika turfare på något rättvist sätt ändå. Vissa har knäproblem och kan inte gå eller använda en vanlig cykel. Andra är pensionerade, har idrottat hela sitt liv och kan vara ute 10-12 timmar om dagen (eller natten). Den tredje bor i Scottland och får 185-235 poäng per zon och får behålla dem hela månaden. Välj ett mål, räkna mentalt bort de du vet använder elcykel eller har för mycket ledig tid och gör din egen topplista så blir det roligare.

Skulle vara praktiskt om elcykelanvändare döpte sig till "Pelle_el" så man kan strunta i dem lättare :-)

Och så tycker jag fortfarande att områden där man får pulsa i djupsnö halva året borde få 3x poäng per zon.
Turfname is EQ
Post Reply

Return to “Allmänt”