Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Dumblydorr
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2017 09:35
Country: Sweden

Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Dumblydorr »

Elcykel är ju en fantastisk ersättning till personbilstransporter inom städerna och verkligen något som kan få goda klimateffekter. Där jag bor är det flera turfare som tar zoner tur och retur jobb mm på elcykel och det är en sak. Elcykel kan ju också göra att människor som annars har svårt att ta sig ut kan få goda möjligheter att röra sig vilket är bra ur ett hälsoperspektiv. Men jag tycker att det är en annan sak när turfare på elcykel kör på en hög nivå i spelet med sikte på exempelvis regionsvinst, ädlare valörer eller att klättra till de höga ligorna. När det gäller de delarna av omgångsturfandet – som blir mer tävling – borde det vara norm att cykla utan elhjälpmedel. På samma sätt som det inte är tillåtet att ha annat än vanlig cykel exempelvis vid Bonanza. Det är ju enligt reglerna tillåtet med alla ”legala färdmedel” men skulle man kunna tänka sig en policy som exempelvis säger att det inte anses fair play att elcykla sig till regionsvinster, höga ligaplaceringar och liknande? Jag är absolut INTE ute efter något fördömande av elcyklar men tycker att det borde vara fair play för de som cyklar på ”tävlingsnivå” i turf och att de cyklar "med egen kraft". Hur tänker ni andra?

Med vänlig hälsning/undran Dumblydorr (som inte själv cyklar på någon sådan nivå men som tycker att det ska vara fair play för de som gör det)
Lillkvadden
Posts: 70
Joined: 04 Jun 2014 06:52
Country: Sweden

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Lillkvadden »

Nu har jag ingen elcykel, men jag är lite av åsikten att, låt folk ta sig till zonerna hur dom vill.
En elcykel väger betydligt mer än vanlig cykel, vilket gör den bökigare att köra med när man knixar runt för att ta vissa zoner. Ligger man på elitnivå så tror jag en elcykel blir ett långsammare alternativ, o batterier som ska laddas hela tiden. O där har dom ju även en del ögon på sig som kommer svida om de kör elcykel. Så känns lite som att det inte är något problem.

Att det inte är tillåtet med elcykel på bonanza o liknande är ok tycker jag, där kör alla på samma villkor med poäng o geografi, vilket inte är fallet i övriga turfandet.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by DIProgan »

Har någon vunnit med elcykel?
Running the third-party project https://turfbridge.com
Dumblydorr
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2017 09:35
Country: Sweden

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Dumblydorr »

Inte än utifrån det som triggade inlägget men försök till pallplats och pågående klättring till högsta ligorna.
Dumblydorr
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2017 09:35
Country: Sweden

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Dumblydorr »

Och det kan ju såklart vara sådant som Lillkvadden nämner som har påverkat pallförsöken.
Pilgrim
Posts: 1
Joined: 14 Oct 2017 11:08
Country: Sweden

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Pilgrim »

Elcykel har gett R i Västra Götaland ifjol.Den omgången tävlade elcykeln om bronset men blev fyra.
Mikey
Posts: 68
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Mikey »

Man bör i så fall skapa olika ligor eller ändra reglerna. Att på något sätt fördöma blir fel och effektlöst. Antingen är det tillåtet eller inte.

Jag skulle själv önskar att anmäla mig varje månad till en typ av liga. Gå, cykla eller allt kan vara tre varianter. Allt innebär hur som helst, bil, elcykel, flygplan medan cykel inte inkluderar elcykel.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Velocipedryttaren »

Man får införa handikapp system, då ska jag köra för guld ;-) Envisas ju med att cykla två växlat så jag borde få ett bra handikapp mot alla med massor av växlar och elcyklar mm. :-) Poäng borde delas med antalet växlar och däcksbredden, elcykel -30% och gåturf x2, bilturf delar man poängen med gällande bensinpris det borde väl bli rättvist :-)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: RE: Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Maqqan »

Velocipedryttaren wrote:Man får införa handikapp system, då ska jag köra för guld ;-) Envisas ju med att cykla två växlat så jag borde få ett bra handikapp mot alla med massor av växlar och elcyklar mm. :-) Poäng borde delas med antalet växlar och däcksbredden, elcykel -30% och gåturf x2, bilturf delar man poängen med gällande bensinpris det borde väl bli rättvist :-)
Det lät faktiskt som en rimlig ekvation [emoji16]

Tapatalking with my Samsung S7

User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: RE: Re: Angående elcykelanvändning på "tävlingsnivå" i turf

Post by Maqqan »

scorp wrote:Tycker jag inte. Jag har 81 växlar. Det innebär inte att vare sig jag eller cykeln är snabb. ;)
Vi får ta med en vikt/muskelmassa faktor också helt enkelt.

Tapatalking with my Samsung S7

Post Reply

Return to “Allmänt”