Motivationsfaktorer

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Motivationsfaktorer

Post by gurubashi »

Skrev först detta som en kommentar till en kommentar under "Zoner - poängfördelning" men då det handlar väldigt lite om just det så får det bli här istället.
Arias wrote:Turf börjar bli så stort nu så att ett poängsystem som gör det värt att turfa känns väldigt viktigt, det är inte alla som har lust att vara ute och ta ~400 zoner på en omgång helt i "onödan", eftersom att man fortfarande inte har en chans att vinna, eller att ens hota folk på topplistan.
Just att motivera de som spelar mer "casual" är en fråga som jag ofta brinner för. Det är lätt att man arbetar för mycket för att behålla sin kärna av hardcore-spelare och missar det stora antalet spelare bara för att de snart tröttnar. Det ska aldrig behöva kännas att man tar en zon helt i onödan!

En stor del för att behålla motivationen är möjligheten till små egna utmaningar, eller saker som man måste klara tillsammans. Bra exempel på sådant som finns idag är:
* Topplistor per region (det går att ligga på top-tre även om det inte är den nationella listan)
* Statistik (även om jag själv inte slåss om någon placering själv så kan jag hjälpa Linköping att slå Göteborg i antal takeovers!)
* Medaljerna (flera bygger på äventyr som till stor del handlar om att utmana sig själv)

Jag skulle gärna se vidare arbete på detta!
* Fler genomtänkta medaljer. "Achievements" är något som används av de flesta spel idag för att kroka fast sina spelare.
* Mer statistik, finns bra förslag i den tråden.
* ...

(Lite på samma grund tror jag att det är en kass idé att göra för stora regioner, som länsregionerna som diskuterats)

Visst finns det fler förslag som skulle underlätta att motivera de som provar Turf och sedan slutar för att de inser att de ändå inte kan vara med och tävla om placeringar?
Image
User avatar
Vaktarn
Posts: 100
Joined: 31 Mar 2011 00:02

Re: Motivationsfaktorer

Post by Vaktarn »

håller med absolut. efter att tagit alla zoner inom cykelavstånd (utom militärzonen då grrr), gjort bävern och night ninjat finns det egentligen inga andra incitament (i form av medaljer eller annan beständig cred) från turfs sida att anstränga sig (om man inte har resmöjligheter). nu är det förstås kul ändå! men lite fler saker att sikta på vore trevligt.
telefon: hero | vaktar: Uppsala
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Motivationsfaktorer

Post by Drassen »

ska satsa lite mer på detta
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
Vaktarn
Posts: 100
Joined: 31 Mar 2011 00:02

Re: Motivationsfaktorer

Post by Vaktarn »

:D
telefon: hero | vaktar: Uppsala
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Motivationsfaktorer

Post by tomtebloss »

gurubashi wrote:* Medaljerna (flera bygger på äventyr som till stor del handlar om att utmana sig själv)

Jag skulle gärna se vidare arbete på detta!
* Fler genomtänkta medaljer. "Achievements" är något som används av de flesta spel idag för att kroka fast sina spelare.
Bumpade den här tråden som har en del som du vill åt i ditt inlägg misstänker jag. Vet inte om du läst den?
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Motivationsfaktorer

Post by Zontjuven »

Jag har en djup Turfsvacka just nu... sitter mest hemma och sörplar på ett par turfbira. Kollar hur min pph sjunker djupare än titanic.

Hur skall jag komma ur det här?

Image
Last edited by Zontjuven on 06 Apr 2012 11:22, edited 1 time in total.
Fd världsmästare i TURF
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Re: Motivationsfaktorer

Post by Blabert »

Zontjuven wrote:Jag har en djup Turfsvacka just nu... sitter mest hemma och sörplar på ett par turfbira. Kollar hur min pph sjunker djupare än titanic.

Hur skall jag komma ur det här?

Image
Haha, det där ser ju grymt skönt ut! Varför vill du komma ur det? ;-)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Image
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Motivationsfaktorer

Post by Zontjuven »

Fick mina nya vinnarstickers och TjuvZonen.
Sjukt kul med egna zontjuvsmotiv. Tack Turf för detta!

Detta höjer min motivation massor! :D

Image




;)
Attachments
IMG_20120406_110229.jpg
IMG_20120406_110229.jpg (58.08 KiB) Viewed 3041 times
Fd världsmästare i TURF
magnus7
Posts: 1
Joined: 14 Apr 2012 16:13
Country: Sweden

Re: Motivationsfaktorer

Post by magnus7 »

Hej alla glada turfare!

Jag har inte kollat igenom forumen så noga så jag ber om ursäkt om jag tar upp en massa gammal skåpmat för er här nu. Den här tråden passade bäst mitt syfte, eftersom det är just motivationsfaktorer som jag vill ta upp.
Jag håller för närvarande på att skriva min C-uppsats om gamification (http://gamification.org/wiki/Gamification), kort och gott: hur man använder mekaniker och tekniker från spelvärlden och applicerar dem på andra områden för att få dem mer intressanta, engagerande och roliga. I och med att det egentligen var Turf som från början fick mig riktigt intresserad av området så tänkte jag att det är dags att ge tillbaka lite till communityt.

I Turf används redan ett flertal typiska tekniker, som topplistan, achievements, poäng, exp, statistik.
Härr är förslag på några fler tekniker som jag tror skulle kunna vara motiverande:

1. Gömda achievements.
Som ett tilläg till de medaljer som redan finns föreslår jag okända medaljer, som dyker upp efter att spelare klarar av ett visst mål som de inte känner till. Exempelvis tar samma zon 100 gånger, tar 20 zoner nära en sjö, en skog etc. Fantasin sätter gränserna. Detta är någonting som jag tror ökar motivationen. Det är alltid roligt att nå mål man jobbat på länge; men det är nästan ännu bättre med oväntade presenter. Ett exempel från verkligheten på detta fenomen är ovanliga drops i olika MMORPGs, eller foursquares "hidden badges".

2. Sociala leaderboards
Detta är troligtvis svårare att implementera, men vore det inte roligt att kunna välja vilka man ska battla med som tillägg till att man slåss om förstaplatsen i regionen/sverige/världen?
Istället för att man ligger på plats 75 på listan, så kanske man ligger på plats 5 av 10. Jag tror detta skulle kunna vara en motivation för mindre aktiva spelare, men som ändå vill tävla på sin egen nivå, eller om man vill tävla med vänner som finns på olika platser i Sverige och lättare kunna se vilken poäng alla ligger på. Det finns många spel som använder sig av denna teknik, exempelvis bejeweledblitz på facebook (iaf tidigare). Många går igång på att tävla, men om man märker att man inte har en chans kan man lätt bli omotiverad.

3. Mer feedback.
Varför inte slänga in lite "grattis" meddelanden för mindre, men ändå nämnvärda prestationer; exemeplvis "grattis, nu har du kört 5 mil idag" eller "grattis, nu har du tagit 40 zoner på en dag, bra jobbat!". Hard-core spelare kanske bara tycker att det är jobbigt i längden, och man skulle kunna klalibrera meddelanden beroende på spelaraktiviteten, eller rent av stänga av dem, men jag tror att många skulle bli motiverade av detta.
En annan typ av feedback skulle kunna vara tydliggörande av hur långt man har till olika medaljer; om man exempelvis är ute efter 24-timmars medaljen så tror jag det skulle vara användbart att se hur man ligger till; hur många timmar det är kvar och hur länge det är till nästa gång man måste ta över något för att fortsätta jobba mot den exempelvis.

Det var allt för nu. Jag har egentligen ingen aning om hur svårt det är att implementera den här typen av förslag, och de är ju bara det: förslag. Jag hoppas att någon tycker att de är användbara.

/Magnus aka. magnus7
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Motivationsfaktorer

Post by Zontjuven »

magnus7 wrote:.....

/Magnus aka. magnus7
Gillar gömda achievements!
Fd världsmästare i TURF
Post Reply

Return to “Allmänt”