Hej alla glada turfare!
Jag har inte kollat igenom forumen så noga så jag ber om ursäkt om jag tar upp en massa gammal skåpmat för er här nu. Den här tråden passade bäst mitt syfte, eftersom det är just motivationsfaktorer som jag vill ta upp.
Jag håller för närvarande på att skriva min C-uppsats om gamification (
http://gamification.org/wiki/Gamification), kort och gott: hur man använder mekaniker och tekniker från spelvärlden och applicerar dem på andra områden för att få dem mer intressanta, engagerande och roliga. I och med att det egentligen var Turf som från början fick mig riktigt intresserad av området så tänkte jag att det är dags att ge tillbaka lite till communityt.
I Turf används redan ett flertal typiska tekniker, som topplistan, achievements, poäng, exp, statistik.
Härr är förslag på några fler tekniker som jag tror skulle kunna vara motiverande:
1. Gömda achievements.
Som ett tilläg till de medaljer som redan finns föreslår jag okända medaljer, som dyker upp efter att spelare klarar av ett visst mål som de inte känner till. Exempelvis tar samma zon 100 gånger, tar 20 zoner nära en sjö, en skog etc. Fantasin sätter gränserna. Detta är någonting som jag tror ökar motivationen. Det är alltid roligt att nå mål man jobbat på länge; men det är nästan ännu bättre med oväntade presenter. Ett exempel från verkligheten på detta fenomen är ovanliga drops i olika MMORPGs, eller foursquares "hidden badges".
2. Sociala leaderboards
Detta är troligtvis svårare att implementera, men vore det inte roligt att kunna välja vilka man ska battla med som tillägg till att man slåss om förstaplatsen i regionen/sverige/världen?
Istället för att man ligger på plats 75 på listan, så kanske man ligger på plats 5 av 10. Jag tror detta skulle kunna vara en motivation för mindre aktiva spelare, men som ändå vill tävla på sin egen nivå, eller om man vill tävla med vänner som finns på olika platser i Sverige och lättare kunna se vilken poäng alla ligger på. Det finns många spel som använder sig av denna teknik, exempelvis bejeweledblitz på facebook (iaf tidigare). Många går igång på att tävla, men om man märker att man inte har en chans kan man lätt bli omotiverad.
3. Mer feedback.
Varför inte slänga in lite "grattis" meddelanden för mindre, men ändå nämnvärda prestationer; exemeplvis "grattis, nu har du kört 5 mil idag" eller "grattis, nu har du tagit 40 zoner på en dag, bra jobbat!". Hard-core spelare kanske bara tycker att det är jobbigt i längden, och man skulle kunna klalibrera meddelanden beroende på spelaraktiviteten, eller rent av stänga av dem, men jag tror att många skulle bli motiverade av detta.
En annan typ av feedback skulle kunna vara tydliggörande av hur långt man har till olika medaljer; om man exempelvis är ute efter 24-timmars medaljen så tror jag det skulle vara användbart att se hur man ligger till; hur många timmar det är kvar och hur länge det är till nästa gång man måste ta över något för att fortsätta jobba mot den exempelvis.
Det var allt för nu. Jag har egentligen ingen aning om hur svårt det är att implementera den här typen av förslag, och de är ju bara det: förslag. Jag hoppas att någon tycker att de är användbara.
/Magnus aka. magnus7