Ny zon vid Fyrfjärden's småbåtshamn

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Goose72
Posts: 153
Joined: 15 Apr 2011 10:08

Ny zon vid Fyrfjärden's småbåtshamn

Post by Goose72 »

Hej!

Eftersom både Gryts brygga och Fyrudden har fått zoner, är det ju inte mer än rätt att min hemmahamn, Fyrfjärden, också får det :D
Jag har lämnat zonförslag i appen (Fyrfjärdiz)...

/Goose
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ny zon vid Fyrfjärden's småbåtshamn

Post by Maqqan »

Det brukar inte alltid uppskattas av båtägarna att vi placerar zoner på bryggorna, en pir funkar mycket bättre. Finns inga street view bilder vid din hamn så jag har svårt att se lämpliga placeringar vid land. Är det öppet för allmänheten att röra sig på bryggorna dygnet runt eller kan det bli tråkiga möten med hamnvakten nattetid då turfare jagar efter unika zoner?
Goose72
Posts: 153
Joined: 15 Apr 2011 10:08

Re: Ny zon vid Fyrfjärden's småbåtshamn

Post by Goose72 »

Joo, när du nämnder det, så är det nog inte så tillgängligt för den stora massan :/
Det är inte avspärrat för folk utan båtplats, men det finns en vägbom innan parkeringen. Man kan ställa sig vid vägkanten och knata 300m till bryggorna iofs.

Själv föredrar jag att det är lite trafik vid båten, då kanske de skrämmer bort sådana med mindre goda avsikter än att stå o glo i telefonen i några sekunder.
Samtidigt tycker jag det är kul att titta på andra båtar och tänkte att andra kanske också delade det intresset och får sig en motiviering att släpa sig ut i obygden, för det är rätt fint där ute :)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ny zon vid Fyrfjärden's småbåtshamn

Post by Maqqan »

Goose72 wrote:Joo, när du nämnder det, så är det nog inte så tillgängligt för den stora massan :/
Det är inte avspärrat för folk utan båtplats, men det finns en vägbom innan parkeringen. Man kan ställa sig vid vägkanten och knata 300m till bryggorna iofs.

Själv föredrar jag att det är lite trafik vid båten, då kanske de skrämmer bort sådana med mindre goda avsikter än att stå o glo i telefonen i några sekunder.
Samtidigt tycker jag det är kul att titta på andra båtar och tänkte att andra kanske också delade det intresset och får sig en motiviering att släpa sig ut i obygden, för det är rätt fint där ute :)
Det är detta scenario jag gärna undviker: http://issues.turfgame.com/view/4492

Ska kika lite på kartorna så får vi se om det dyker upp något.
Lillkvadden
Posts: 70
Joined: 04 Jun 2014 06:52
Country: Sweden

Re: Ny zon vid Fyrfjärden's småbåtshamn

Post by Lillkvadden »

Maqqan wrote:Det brukar inte alltid uppskattas av båtägarna att vi placerar zoner på bryggorna, en pir funkar mycket bättre. Finns inga street view bilder vid din hamn så jag har svårt att se lämpliga placeringar vid land. Är det öppet för allmänheten att röra sig på bryggorna dygnet runt eller kan det bli tråkiga möten med hamnvakten nattetid då turfare jagar efter unika zoner?

Både Grytshamn och Fyrudden ligger på båtbryggor.
Ingen har sagt något åt mig när jag tagit zonerna, men då har jag varit där dagtid.

Fyrudden har av någon anledning flyttats för nån månad sen, förut låg den på piren, men nu ligger den längre ut på en båtbrygga, visserligen ligger piren bakom bryggan, men den delen av piren får man ej vara på.
Kommer lägga issue på den
Goose72
Posts: 153
Joined: 15 Apr 2011 10:08

Re: Ny zon vid Fyrfjärden's småbåtshamn

Post by Goose72 »

Lillkvadden wrote:Både Grytshamn och Fyrudden ligger på båtbryggor.
Ingen har sagt något åt mig när jag tagit zonerna, men då har jag varit där dagtid.

Fyrudden har av någon anledning flyttats för nån månad sen, förut låg den på piren, men nu ligger den längre ut på en båtbrygga, visserligen ligger piren bakom bryggan, men den delen av piren får man ej vara på.
Kommer lägga issue på den
Fyrudden är väl bara gästhamn, eller har man även fasta platser där ute vid den bryggan där zonen ligger? Jag har bara varit där ute några gånger, och då vid tankningen och skittömningen (mindre angenämnt). Men vad jag såg när jag gick ett varv, så verkade det inte vara avspärrat på något sätt, missade jag en skylt kanske?

Dagtid är det ju inga bekymmer vid Fyrfjärden, men kan hända att någon hajar till om man kutar omkring på bryggorna nattetid, sura gubbar finns ju överallt :/ Även om jag inte tror att så många rör sig därute nattetid för att turfa? Det är ju tom lite vanskligt att kuta omkring på en brygga nattetid, finns mycket skit man kan snubbla på om man inte ser var man sätter fötterna.
Kanske stöter på dig någon gång i sommar då Lillkvadden, ska hålla koll på turf om jag är i hamn, så kan jag kanske bjuda på något gott :b

Låg det förresten inte en zon bakom badplatsen i fyrfjärden ett tag också? Har för mig jag slog på någon gång i somras och la märke till det, men iddes inte ta mig dit.

/G
Post Reply

Return to “Östergötland”