Lite snabba namnbyten kankse?

Moderator: Zonemakers

Post Reply
TurfinDog
Posts: 6
Joined: 14 Oct 2018 22:40
Country: Sweden

Lite snabba namnbyten kankse?

Post by TurfinDog »

Hej

Just nu sker många namnbyten i Örebro, och ibland kan jag tycka att det går lite fort. Det räcker med ett förslag från en turfare, och namnet byts ganska omgående.

Jag ser risken att genomtänkta kluriga namn byts bort utan eftertanke för att turfare (och kanske zonmakaren) inte känner till historien eller lokala kopplingar. Nyliga exempel är när zonen ”Wheelsofsteel” bytte namn till Saxonparken. Kopplingen till hårdrocksbandet Saxon och deras hitlåt Wheels of Steel tyckte jag var fyndig. Jag vet heller inte vad "DomUniZone" och "EarUniZone" har för koppling, men det kan ju finns en förklaring som kanske inte alla känner till.

Ett annat exempel var när två olika turfare föreslog namnbyte på två zoner och hade varsitt förslag. Resultatet blev att rätt namn försvann för "BehrnArena" och ersattes med ett av de nya förlagen "Eyravallen". Medan det egentliga Eyravallen fick namnet "Idrottshuset". Lokal kännedom hade klarlagt vad som är Behrn Arena, Idrottshuset och Eyrabadet (Eyravallen).

Jag har inget färdigt förslag på hur man löser detta, men kanske någon form av period från föreslaget namnbyte till att det genomför, så att spelare kan komma med synpunkter.
Last edited by TurfinDog on 19 Apr 2020 20:12, edited 1 time in total.
ronnegardj
Posts: 43
Joined: 12 Jul 2019 12:27
Country: Sweden

Re: Lite snabba namnbyten kankse?

Post by ronnegardj »

TurfinDog wrote:Hej

Just nu sker många namnbyten i Örebro, och ibland kan jag tycka att det går lite fort. Det räcker med ett förslag från en turfare, och namnet byts ganska omgående.

Jag ser risken att genomtänkta kluriga namn byts bort utan eftertanke för att turfare (och kanske zonmakaren) inte känner till historien eller lokala kopplingar. Nyliga exempel är när zonen ”Wheelsofsteel” bytte namn till Saxonparken. Kopplingen till hårdrocksbandet Saxon och deras hitlåt Wheels of Steel tyckte jag var fyndig. Jag vet heller inte vad "DomUniZone" och "EarUniZone" har för koppling, men det kan ju finns en förklaring som kanske inte alla känner till.

Ett annat exempel var när två olika turfare föreslog namnbyte på två zoner och hade varsitt förslag. Resultatet blev att rätt namn försvann för "BehrnArena" och ersattes med att av de nya förlagen "Eyravallen". Medan det egentliga Eyravallen fick namnet "Idrottshuset". Lokal kännedom hade klarlagt vad som är Behrn Arena, Idrottshuset och Eyrabadet (Eyravallen).

Jag har inget färdigt förslag på hur man löser detta, men kanske någon form av period från föreslaget namnbyte till att det genomför, så att spelare kan komma med synpunkter.
Jag föreslog att WheelsOfSteel skulle byta namn till Saxonparken och att EarUniZone skulle byta till Jeremia, jag föreslog också att DomUniZone skulle byta till DomarKoloni
Mvh ÖrebroTurfaren

Skickat från min Redmi 7 via Tapatalk

User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Lite snabba namnbyten kankse?

Post by Maqqan »

Det beror lite på vem som är zonmakare för tillfället hur det sker.

Jag är själv emot de flesta namnändringar men om någon lägger ett förslag brukar jag låta det ligga öppet någon vecka eller så för att få synpunkter. Jag brukar även kontakta den zonmakare som satte namnet från början och fråga vad tanken var ifall det inte var uppenbart.

Andra ändrar direkt men tycker man det var felaktigt så är det ju bara att lägga en ny issue med en bättre förklaring så ska du se att det kan ändras igen. Nu var det inte jag som ändrade på zonen WheelsOfSteel men referensen till Saxon hade jag inte fattat alls utan förklaring.

Tapatalking with OnePlus 6T
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Lite snabba namnbyten kankse?

Post by Maqqan »

ÖrebroTurfaren har ju verkligen gått igång på senare tid med zonnamn, historiskt har LeiLar och JKJE haft många synpunkter tidigare.

Lite kul att räkna antalet försök att justera zonen KunskapGlädje :)

Tapatalking with OnePlus 6T

TurfinDog
Posts: 6
Joined: 14 Oct 2018 22:40
Country: Sweden

Re: Lite snabba namnbyten kanske?

Post by TurfinDog »

Jag har absolut inget emot namnförslag och namnbyte. ibland kan det vara nödvändigt att justera pga ändringar i verkligheten. Det var mest att vi kan gå miste om lite fyndiga namn och spännande kopplingar om det görs utan "remissrunda" om man säger så.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Lite snabba namnbyten kankse?

Post by embeoo »

Det finns ingen formaliserad remissrunda, och jag tror det är bäst så. Det hänger på aktuell zonmakare att ha fingertoppskänsla nog att neka, kolla med fler, eller genomföra ändringen omgående. Och som sagt, om det finns en uppskattad vitsighet, eller troligare att namn eller plats har satt sig i den lokala turfhistorien, så är det bäst att skriva en ny issue och påpeka, så att zonmakaren blir upplyst om detta och det är dokumenterat.

Jag tycker egentligen att den här typen av issues inte ska förekomma över huvud taget, issues är till för att påpeka farligheter eller omöjligheter med ny eller gammal zon. Odiskutabla fel, inte tyck om vad som vore bättre. I övrigt är det lagd zon ligger. Men det är en flytande skala och bara vad jag tycker, aktuell zonmakare gör som sagt bedömning av det som kommer in.
ronnegardj
Posts: 43
Joined: 12 Jul 2019 12:27
Country: Sweden

Re: Lite snabba namnbyten kankse?

Post by ronnegardj »

Maqqan wrote:ÖrebroTurfaren har ju verkligen gått igång på senare tid med zonnamn, historiskt har LeiLar och JKJE haft många synpunkter tidigare.

Lite kul att räkna antalet försök att justera zonen KunskapGlädje :)

Tapatalking with OnePlus 6T
Varför heter den KunskapGlädje? Aldrig fått nåt svar om det... //ÖrebroTurfaren

Skickat från min Redmi 7 via Tapatalk

User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Lite snabba namnbyten kankse?

Post by Maqqan »

ronnegardj wrote:
Maqqan wrote:ÖrebroTurfaren har ju verkligen gått igång på senare tid med zonnamn, historiskt har LeiLar och JKJE haft många synpunkter tidigare.

Lite kul att räkna antalet försök att justera zonen KunskapGlädje :)

Tapatalking with OnePlus 6T
Varför heter den KunskapGlädje? Aldrig fått nåt svar om det... //ÖrebroTurfaren

Skickat från min Redmi 7 via Tapatalk
Jag svarade dig ju i tråden om zoner man inte förstod namnet på.

Tapatalking with OnePlus 6T

Post Reply

Return to “Örebro”