Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträckor

Moderator: Zonemakers

Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträckor

Post by Moskeroll »

Startar en ny tråd för att samla förslagen om hur vi kan bygga ihop orterna i Närke med zoner.
Berör orterna Örebro, Kumla, Hällabrottet, Sköllersta, Ekeby, Odensbacken, Fjugesta, Pålsboda, Hallsberg, Åsbro, Askersund, Mullhyttan och Laxå. (och kanske några till?)

Att göra om dom nuvarande transportsträckorna som finns mellan varje ort till sträckor med zoner skulle gynna alla oss Turfare som Turfar i området vare sig vi satsar högt varje månad eller endast gåturfar på hemorten. Vi bor ju i ett mycket naturskönt område så att Turfa till grannorten skulle bli en härlig tur.
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Spix »

Hej,
Som jag skrev i FB gruppen så läser jag alla trådar och inlägg här, men har varit lite dålig på att svara då jag oftast läst från mobilen.
Hur som helst så gillar jag definitivt tanken på att skapa zon-stråk mellan orter för att knyta ihop dessa, och det är ett projekt som är på gång och som jag ska ta tag i så fort som möjligt. :-)

Alla förslag på bra platser mottages tacksamt här i tråden, men räkna dock inte med att det blir jättetätt mellan zonerna utefter dessa stråk.
CherryLiqueur

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by CherryLiqueur »

Här är länken till mina förslag mellan Askersund och Åsbro, nyss uppdaterad. Jag ska snart även lägga in ett textdokument.

Det rör sig om 10-15 zoner. Varje förslag har 2-3 (namngivna med numrering) screenshots med olika inzoomning för lokaliseringens skull.

https://www.dropbox.com/sh/tul7ypblbvqmntu/EDCAQzUVv2
Guitarnerd

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Guitarnerd »

Alla de här förslagen får ett stort plus från mig! Men du har glömt att namnge en av zonerna på väg mot Åsbro från Lerbäck.

I Skyllberg tänds valborsgseld i kväll. Varför inte skapa Blameball redan nu? :)
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Moskeroll »

Har prova göra en kartlänk på googlemaps där jag markerat vart det kan vara lämpligt att lägga zoner mellan Kumla och Hallsberg. Vet ej om kartan funkar att kolla på för Er andra, men gör den inte det så får Ni säga till :) Har ej namngett alla zoner.

https://mapsengine.google.com/map/edit? ... Y_K06O1gmo
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Spix »

Undvik helst att lägga förslag som ligger över bilvägar och parkeringar. Förslaget BlameCross kommer t.ex. aldrig att bli godkänt i sitt nuvarande utformning. Drive-in zoner som kan tas utan att kliva ur bilen undviker jag att lägga så långt som det är möjligt, men en och annan kan slinka igenom om det är svårt att hitta bättre platser i närheten. Dock aldrig i såpass extrema fall som ovan nämnda förslag.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Moskeroll »

Skall studera jättenoga vägen mellan Hallsberg och Åsbro i eftermiddag/kväll när jag åker till Askersund, ta lite kort med kameran också. Har själv aldrig varit vid Tisarbaden, brukar åka till Tisarstrand för att bada, men skall kolla om jag inte kan åka förbi även där att kolla i loppet utav helgen och kolla mera noga och ta kort. Får se om jag kan ta en tur även mot Björka Lertag i kväll när raketerna skjuts upp (med hundar får man endast ha åskådarplatts utan att höra smällen) och spana in den mera noga, men har tidigare gått promenader från Hallsberg längs där jag nu har streckat. Annars hoppas jag att det var lagom avstånd mellan zonideerna :)
CherryLiqueur

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by CherryLiqueur »

Ah. Såklart. Där kan man ju t.o.m. sitta kvar i bilen om man använder en sån. Tänkte inte så. Tyckte bara den låg bra till. Säkert finns ett bättre ställe så man cyklar hela vägen runt.
CherryLiqueur

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by CherryLiqueur »

Nu har jag bytt plats på några stycken. Säg till om fler är olämpliga.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Moskeroll »

Har i dag varit och rekat från Hallsberg till Åsbro via Blåberga och Knottebo, från Åsbro till Hallsberg via Tisarbaden och Rödmossan.

Från Hallsberg mot Kumla (slutade vid väg 52) via Sannahed, och från väg 52 till Hallsberg via Vissberga.

Har tagit mängder med kort och håller på att ändra även på kartlinken så att dom skall passa ihop.
Har tagit ca 1 km mellan varje zonförslag, några kom kanske närmare, andra längre ifrån, utgår ifrån att det jämnar ut sig i längden.

Tisarbaden har jag gett 2 nära varandra förslag, lite med tanke på att det kanske kan locka stugboare där att börja med Turf.

Det var svårt att hitta zonförslag vid Sannahed som inte tydligt var inne på någons privata egendom, allamannsretten i all ära, men det är nog dumt att lägga zoner på gårdstunet framför en större lagård.

Här är länken med foton från idag:
https://www.dropbox.com/sh/vp0axz9xa64kq96/jJWHHWyowS

Och jag lägger även in kartlänken på nytt här, men den är under bearbetning, så det kommer dröja några dar innan det är klart.
Kartlänk:
https://mapsengine.google.com/map/edit? ... Y_K06O1gmo

Min telefon ville ej lyssna till mina försök att ta skärmfoton i dag, så därför inga förslagsbilder så, men säg till om det behövs, kan ju finnas andra som kan åka med som kan få till det, eller att vi kan lösa det på annat vis :)
Post Reply

Return to “Örebro”