Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträckor

Moderator: Zonemakers

User avatar
saand75
Posts: 15
Joined: 04 Jan 2014 21:56
Country: Sweden

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by saand75 »

Några zoner i Hampetorp vore trevligt.
Jag har lagt ett par förslag i appen vid badet och Derbolshage.
Guest

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Guest »

jag skulle mycket gärna se de zoner som Moskeroll har förslagit här mellan Hallsberg och Kumla. då skulle jag ge mig av till Kumla och de från Kumla till Hallsberg oftare, bara för att man slipper de långa "transporterna". har snart semester och då blir det mycket mer Turfande :)
User avatar
thebear77
Posts: 30
Joined: 23 Feb 2014 23:23
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by thebear77 »

Guest wrote:jag skulle mycket gärna se de zoner som Moskeroll har förslagit här mellan Hallsberg och Kumla. då skulle jag ge mig av till Kumla och de från Kumla till Hallsberg oftare, bara för att man slipper de långa "transporterna". har snart semester och då blir det mycket mer Turfande :)

Glömde logga in först innan jag svarade :)

Thebear77
User avatar
thebear77
Posts: 30
Joined: 23 Feb 2014 23:23
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by thebear77 »

har cyklat till Kumla från Hallsberg både Lördag 17 och Söndagen 18 och vid några andra dagar tidigare. så tråkigt med kilometer efter kilometer med bara transport. med några fler zoner (som Moskeroll förslagit) där i mellan så skulle det kännas mycket mer lockande att fortsäta göra det i forsätningen med. kan tänka mig att några från Kumla är sugna på Hallsberg med. men med bara en zon i mellan (domarringar) förstår jag att ingen ger sig av på den turen :( ursäkta att jag tjatar!
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Spix »

Nu har ni några nya zoner som binder samman Åsbro och Hallsberg, samt Hallsberg och Kumla.

Det är lite lurigt att binda ihop dessa orter då det inte finns så mycket cykelväg mellan orterna, utan det rör sig i de flesta fall om landsväg. Det är lättare att vara generös med rena förbindelsezoner när de läggs utefter en ren cykelväg, men jag blir lite mer restriktiv när de ska placeras utefter landsvägar som främst används till biltrafik. Då gäller det att hitta platser som verkligen sticker ut och motiverar en zon. Zonen Domarringar är ju just en typisk sådan zon med sina fornlämningar.
Därför blev det kanske inte jättetätt mellan zonerna i detta skede, men några nya som kanske lockar till några utfärder, och en alternativ rutt mellan Kumla och Hallsberg så man får några zoner på vägen tillbaka också.
Sen verkar det ju vara mycket planer på utbyggnad av cykelväg mellan orterna när man googlar, och streetviewbilderna jag har utgått ifrån har ju några år på nacken så det kanske redan har hänt en del. Utefter vägen norrut från Hallsberg ser det på streetview bilderna ut som att det håller på att byggas en cykelväg som verkar ta slut vid nya zonen VissbergaBro. Fortsätter den cykevägen ännu längre numera? Även västerut vid nya zonen Post-It verkar det ju ha hänt väldigt mycket jämfört med de bilder jag har tillgängliga. Finns det andra nybyggda cykelvägar som inte syns på kartbilder och streetview får ni jättegärna peka ut dessa :)

Slutligen måste jag nog säga att "kilometer efter kilometer med bara transport" mellan Kumla och Hallsberg nog var dagens överdrift ;)
Åker man från Kumla via zonen Ralaån och genom Sannahed och vidare till Hallsberg så var det längsta avståndet mellan två zoner ca 1,7 km, och det måste väl ändå vara överkomligt på en transportsträcka mellan två orter? :D
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Moskeroll »

Tack för alla nya zoner till och från Åsbro/Kumla, det gjorde det värt att lägga ner lite tid pengar på bilturen runt för att fota och spana in en regnig dag. :)

Det var planer för fortsatt cykelväg efter Vissbergabron, i alla fall enligt Hallsbergs Kommun, problemet var att dom hade planerat utan att samarbeta med Kumla kommun, så det sket sig med den, men vem vet, framtiden får visa, skall kolla om jag kan åka och kolla lite på några utav zonerna, Knottbiten och Anno1781 kan jag kolla i kväll för då skall barnen skjutsas upp till Blåberga för omlöpning av Tisarbanor, och från Anno1781 lär det vara en lagom promenad fram och tillbaka till Knottbiten medan dom tränar. Skall även kolla in så inte Postit går att sitta kvar i bilen, det är ju bara att köra sakta in i busstoppet, så lär det visa sig, du får rapport om det senare.
Vissberga får bli en kväll senare så jag har tid att cykla mot Kumla (jepp jag har cykel och kan cykla, fast jag som oftast gåturfar med hundar)

PS Hallsbergtorn blev jättebra efter flytten, nu slipper vi stå mitt i vägen för alla bilar :)
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Spix »

Moskeroll wrote:Tack för alla nya zoner till och från Åsbro/Kumla, det gjorde det värt att lägga ner lite tid pengar på bilturen runt för att fota och spana in en regnig dag. :)

Det var planer för fortsatt cykelväg efter Vissbergabron, i alla fall enligt Hallsbergs Kommun, problemet var att dom hade planerat utan att samarbeta med Kumla kommun, så det sket sig med den, men vem vet, framtiden får visa, skall kolla om jag kan åka och kolla lite på några utav zonerna, Knottbiten och Anno1781 kan jag kolla i kväll för då skall barnen skjutsas upp till Blåberga för omlöpning av Tisarbanor, och från Anno1781 lär det vara en lagom promenad fram och tillbaka till Knottbiten medan dom tränar. Skall även kolla in så inte Postit går att sitta kvar i bilen, det är ju bara att köra sakta in i busstoppet, så lär det visa sig, du får rapport om det senare.
Vissberga får bli en kväll senare så jag har tid att cykla mot Kumla (jepp jag har cykel och kan cykla, fast jag som oftast gåturfar med hundar)

PS Hallsbergtorn blev jättebra efter flytten, nu slipper vi stå mitt i vägen för alla bilar :)
Bra om ni kollar upp hur zonerna blev placerade. Många av dem har jag ju lagt utan tillgång till uppdaterade kartor eller streetview så det blev ju lite av en chansning på vissa ställen. Särskilt Post-it, som du nämner, där det ser helt annorlunda ut idag jämfört med då Google åkte runt och fotade. Jag fick rapporter från TheBear77 i chatten om att Anno1781 var lite lätt att ta med bil, men det får nog förbli så. Remsan där zonen ligger är egentligen för smal för en zon, men det är just milstenen där som är det intressanta på platsen som motiverar en zon så jag vill helst inte flytta den.

Sen måste jag säga att det var imponerade att nästan samtliga nya zoner var tagna inom en timme efter att de släpptes, trots att det var mitt i natten och de flesta låg ute i skogen. Bra jobbat TheBear77 och Kitcar, även om det var ganska uppenbart att det inte var någon nattlig cykeltur det rörde sig om ;)
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by Moskeroll »

Glömde att skriva att en del som bilturfar bryr sig lite och inget om att det inte är tillåtet för bilar på gång och cykelvägar, det är endast fysiska hinder som murblock och bommar som stoppar dom från att åka in med bil tyvärr, har själv suttit och följt bilturfare på kartan och sett hur dom har kört in på gång och cykelvägar med bil. Men förhoppningsvis så kommer dom att sluta med det när dom upptäcker hur dyrt det är med bränsle för att med rutin Turfa med bil, samt att den höga poängen dom får i en omgång varken ger respekt eller beundran från oss andra Turfare. Att Turfa handlar ju egentlig om att röra sig för egen maskin (gå, cykla eller springa) ute :)
CherryLiqueur

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by CherryLiqueur »

Snyggt!
User avatar
thebear77
Posts: 30
Joined: 23 Feb 2014 23:23
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bygga i hop orterna i Närke med zoner på "transportsträ

Post by thebear77 »

Tackar så mycket för de nya zoner mellan Åsbro-Hallsberg-Kumla :) tog cyklade Hallsberg Kumla och kollade de ny zonerna där. fungerar finfint :D nu finns det inga undantag för varken Hallsbergare eller Kumlingar att inte tas sig till den andra orten. bra jobbat. keep up the great work!!

Thebear77
Post Reply

Return to “Örebro”