Olofström och Kyrkhult

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Eliotta
Posts: 25
Joined: 06 Oct 2012 15:35
Country: Sweden

Olofström och Kyrkhult

Post by Eliotta »

Olofströms kommun har pinsamt få zoner enligt min åsikt. En handfull i Olofströms tätort och några i utkanten (väldigt långt ut så de nästan alltid är gula). Sedan tidigare har jag lagt några förslag som kan öka zontätheten där, bland annat vid torget. Bortser man från Jämshög som sitter ihop med Olofström är Kyrkhult den största orten i kommunen, men där finns inte en enda zon. Endast de få i Olofström finns, annars är det ca 5 mil till Tingsryd eller 3 mil till Karlshamn. Jag vet att det inte är så hög aktivitet där uppe i skogarna, men faktum är att det ändå bor en del folk där och nu när det finns 0-poängare borde ju zoner i mindre aktiva områden inte vara något problem längre. Samtliga zoner är föreslagna i appen.

Jag bifogar en karta över Kyrkhult och har placerat ut några zoner på sevärda platser. Längst till vänster är Kyrkhultar'n, affär och bensinstation, strategiskt placerad. Mitt i ortsnamnet på kartan ligger den vackra kyrkan och zonen är föreslagen strax utanför denna. Sydost om kyrkan ligger Tulseboda Brunn, en mycket pampig byggnad som byggdes i slutet av 1800-talet. En verklig sevärdhet och inom 100 meter ligger även byns hembygdsmuséum samt det gamla fina turisthotellet.
Rakt söder om den föreslagna zonen ligger fotbollsplanen och skolan samt ett motionsspår, alltså en utmärkt plats för ytterligare en zon. Vid Södersjön är en zon föreslagen på platsen där ett varmbadhus förr i tiden låg i anslutning till Brunnsbyggnaden. Detta är troligen det minst sevärda zonförslaget i byn, men utsikten över sjön är vacker och det är ett bra ställe att rasta på då det finns bord där. På andra sidan den lilla viken vid samma sjö ligger byns badplats.
Längst upp i nordväst ligger en riktig turistpärla, Fornebodastugan. En mycket vacker, gammal träbyggnad med fantastisk utsikt över sjön och kyrkan. På platsen finns huvudbyggnaden kvar och den ägs av en stiftelse, vilket gör att det är tillåtet att vistas i området. Informationstavlor i området guidar den nyfikne runt bland ett flertal ruiner efter bland annat badhus och dansbana. Stor parkering finns.
Med detta hoppas jag att Blekinges zonläggare fått upp ögonen för det vackra Kyrkhult och ger det några zoner.

http://postimg.org/image/e1pyv3jez/
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Olofström och Kyrkhult

Post by TBIT »

Olofström har 4 av 6 zoner tagna hittills en i vecka in i omgången. Så det är ju bättre än Sölvesborg som fortfarande är helt gult...
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
Eliotta
Posts: 25
Joined: 06 Oct 2012 15:35
Country: Sweden

Re: Olofström och Kyrkhult

Post by Eliotta »

Wow, snabbt jobbat där! Hoppas nu det blir lite aktivitet också. Tack tack!
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Olofström och Kyrkhult

Post by tomtebloss »

Finns ingen anledning att hålla igen på zoner när det finns 0pph att lägga som du säger. Blekinge har lite lågt på zoner också.
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Olofström och Kyrkhult

Post by Snusmumriken »

Eliotta wrote:Olofströms kommun har pinsamt få zoner enligt min åsikt. En handfull i Olofströms tätort och några i utkanten (väldigt långt ut så de nästan alltid är gula). Sedan tidigare har jag lagt några förslag som kan öka zontätheten där, bland annat vid torget. Bortser man från Jämshög som sitter ihop med Olofström är Kyrkhult den största orten i kommunen, men där finns inte en enda zon. Endast de få i Olofström finns, annars är det ca 5 mil till Tingsryd eller 3 mil till Karlshamn. Jag vet att det inte är så hög aktivitet där uppe i skogarna, men faktum är att det ändå bor en del folk där och nu när det finns 0-poängare borde ju zoner i mindre aktiva områden inte vara något problem längre. Samtliga zoner är föreslagna i appen.

Jag bifogar en karta över Kyrkhult och har placerat ut några zoner på sevärda platser. Längst till vänster är Kyrkhultar'n, affär och bensinstation, strategiskt placerad. Mitt i ortsnamnet på kartan ligger den vackra kyrkan och zonen är föreslagen strax utanför denna. Sydost om kyrkan ligger Tulseboda Brunn, en mycket pampig byggnad som byggdes i slutet av 1800-talet. En verklig sevärdhet och inom 100 meter ligger även byns hembygdsmuséum samt det gamla fina turisthotellet.
Rakt söder om den föreslagna zonen ligger fotbollsplanen och skolan samt ett motionsspår, alltså en utmärkt plats för ytterligare en zon. Vid Södersjön är en zon föreslagen på platsen där ett varmbadhus förr i tiden låg i anslutning till Brunnsbyggnaden. Detta är troligen det minst sevärda zonförslaget i byn, men utsikten över sjön är vacker och det är ett bra ställe att rasta på då det finns bord där. På andra sidan den lilla viken vid samma sjö ligger byns badplats.
Längst upp i nordväst ligger en riktig turistpärla, Fornebodastugan. En mycket vacker, gammal träbyggnad med fantastisk utsikt över sjön och kyrkan. På platsen finns huvudbyggnaden kvar och den ägs av en stiftelse, vilket gör att det är tillåtet att vistas i området. Informationstavlor i området guidar den nyfikne runt bland ett flertal ruiner efter bland annat badhus och dansbana. Stor parkering finns.
Med detta hoppas jag att Blekinges zonläggare fått upp ögonen för det vackra Kyrkhult och ger det några zoner.

http://postimg.org/image/e1pyv3jez/
Vilken turistguide :) Låter väl värt ett besök så tur då att jag bla har Blekinge kvar att ta i jakten på Sweden explorer :D
Post Reply

Return to “Blekinge”