Hedemora

Moderator: Zonemakers

christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Hedemora

Post by christoffe9 »

Hej
Jag har föreslagit tre nya zoner i Hedemora.
Två zoner för att bygga ihop tre av zonerna med resten.
Hedewoods, stadsberget och tankafett ligger ganska ensamma just nu.
Skulle det finnas zoner på vägen dit skulle det kännas mer motiverat att ta sig dit

En zon föreslog jag för att få med fler delar av stan.

Vad jag nu vill veta är hur jag får feedback på mina zonförslag.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Hedemora

Post by SunYour »

christoffe9 wrote:Hej
Jag har föreslagit tre nya zoner i Hedemora.
Två zoner för att bygga ihop tre av zonerna med resten.
Hedewoods, stadsberget och tankafett ligger ganska ensamma just nu.
Skulle det finnas zoner på vägen dit skulle det kännas mer motiverat att ta sig dit

En zon föreslog jag för att få med fler delar av stan.

Vad jag nu vill veta är hur jag får feedback på mina zonförslag.
Feedback på zonförslag får man om man har turen att få dem godkända. Då skickas ett mail ut i samband med att de dyker upp på kartan.
Att lägga ut zoner är ett manuellt arbete, och flera faktorer spelar in. Sök lite i forumet så finns det en uppsjö svar på detta.

Jag gick igenom Hedemora, och kan se att det tyvärr inte är någon jättehög aktivitet i staden för tillfället.
Aktivitet leder till fler zoner.
Ett tips är att sätta upp reklamlappar på skolor och andra mötesplatser där det rör sig mycket folk. 25 lappar ger ju som bekant(?) en speciell medalj att lägga i samlingen...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: Hedemora

Post by christoffe9 »

Nej det var inte bekant
Var hittar jag dom lapparna?

Var även ute efter generell feedback om zonförslagen.
Om det nu hade varit hög aktivitet här, hade det varit bra zonförslag?


Var det gäller vinteraktiviteten här i Hedemora så kan det också ha en zonplaceringsförklaring.
Vill du inte pulsa i snö, så försvinner 5 zoner direkt då de ligger i oplogade områden.
Då hamnar Tankafett 1,5-2 km från närmaste zon (jämfört med nästan 1 km annars)

En annan sak är att det finns nästan bara centrala zoner.
De perifera zonerna som finns ligger dessutom inte direkt där några bor.
Som det är nu kan en ny användare här i Hedemora ha 15 minuters promenad till närmsta zon.
Det är svårt att motivera någon att sätta i gång då, vilket jag vet av egen erfarenhet.
Av alla jag lyckats få att ladda ner appen och sen testa (4 stycken), har alla bott nära en zon så det var enkelt att testa. Ingen av dom bor här i Hedemora, här har alla tyckt det var för långt till närmsta zon för att ens testa.


Fler zoner kan också leda till mer aktivitet
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Hedemora

Post by Blabert »

Kan bara flika in att visa inte kan ge individuell feedback till alla som har föreslagit zoner, finns ju tusentals förslag och så klart tar det för lång tid att ge feedback på alla dessa.

Det vi är ute efter i första hand är placeringen, att ni som föreslår zoner visar oss ett häftigt/snyggt ställe. Resten fixar vi till om det skulle vara dåligt.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Image
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Sv: Hedemora

Post by SunYour »

Presentera gärna dina förslag här i tråden omdu vill, tex med karta och motivering, så får du säkert kommentarer från fler än zonläggare...

Intressant iakttagelse... Vilka områden anser du bör få zoner utöver en förtätning?

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: Sv: Hedemora

Post by christoffe9 »

SunYour wrote:Presentera gärna dina förslag här i tråden omdu vill, tex med karta och motivering, så får du säkert kommentarer från fler än zonläggare...

Intressant iakttagelse... Vilka områden anser du bör få zoner utöver en förtätning?

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2


Hmm det låter som en presentation :-)
Är det okej om jag avstår från powerpoint?

ska tänka till lite så återkommer jag
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Sv: Hedemora

Post by affanicaffan »

christoffe9 wrote:
Hmm det låter som en presentation :-)
Är det okej om jag avstår från powerpoint?

ska tänka till lite så återkommer jag
Det här är nog de flesta zonbyggares våta drömmar: http://i.imgur.com/peEZm.jpg se och inspireras av proffsen (wanwa)

Trevligt att se att du är engagerad ;D
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Sv: Hedemora

Post by SunYour »

christoffe9 wrote:Hmm det låter som en presentation :-)
Är det okej om jag avstår från powerpoint?
ska tänka till lite så återkommer jag
Förslag på förändringar av zoner eller direkta felrapporteringar besvaras som regel av mist en zonläggare. Vill man försöka lyfta fram nyz zonförslag så är det fritt fram att använda vilket knep man vill (utom att skicka PM till zonläggarna, som undanbedes!).
Låt dig inspireras av vad andra hittat på, men förvänta dig inte att de blir inlaggda, granskade i detalj, eller att de blir lästa på en gång...
Det som är bra med forumet, är ju att förslaget finns kvar när det väl är dags...

Så det är upp till dig om du vill göra en PP-presentation, karta med egenkluttade symboler, en videofilm, eller något annat kul :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: Hedemora

Post by christoffe9 »

Haha, några så detaljerade funderingar har jag inte haft direkt, inte heller kommer jag kunna göra en sån bra grafisk presentation.
En bild och ett långt inlägg har jag iallafall lyckats ta fram.


De funderingar jag haft kring zonplaceringarna här i Hedemora är mer generella.
Baserat på det motstånd jag mött när jag försökt få fler att spela.

Det jag har ringat in grovt är de 6 största bostadsområdena här i Hedemora (färgerna har ingen betydelse, jag lyckades bara ändra färg när jag höll på)

Som ni ser ligger zonerna väldigt koncentrerat till område 4, vilket i sig är helt okej
då det är den centrala delen och där flest rör sig under dagarna.

Problemet som jag ser det är att det är enbart i område 4 det finns zoner i.


Om någon i t.ex. södra delen av område 6 får för sig att ladda hem appen och prova i dag (måndagskväll i januari) och ser var närmsta zon ligger kommer den personen förmodligen säga
"station, nä jag väntar tills snön försvunnit och jag tagit fram cykeln". Sen avinstalleras appen för att spara minne, inte bara i telefonen.
Att ta en promenad på 1,5 km, enkel väg, bara för att testa en app gör dom flesta inte.
Förmodligen inte ens en varm sommarkväll.

Hade det däremot legat en zon i bostadsområdets direkta närhet hade motståndet mot att gå ut och testa förmodligen varit mindre och sannolikheten för en ny spelare högre.
För när man väl har tagit sig ut kan man ju lika gärna ta en zon till


Så för att få fler användare tror jag det måste finnas zoner i närheten av där dom bor och där de tar sina vanliga promenader.
Fler perifera zoner helt enkelt, med ett kluster av zoner i den centrala delen. Det tror jag behövs för att mindre orter ska få lite mer aktivitet.


Hur det skulle kunna se ut här i Hedemora får jag återkomma med när jag fått till den bilden
Attachments
hedemora.jpg
hedemora.jpg (250.69 KiB) Viewed 5707 times
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Hedemora

Post by SunYour »

Tack för intressant inlägg!
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Post Reply

Return to “Dalarna”