Ett genomtänkt zonförslag i Falun ;-)

Moderator: Zonemakers

Post Reply
zoega
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2012 14:57
Country: Sweden

Ett genomtänkt zonförslag i Falun ;-)

Post by zoega »

Centrala Falun har (min åsikt) tillräckligt med zoner medans utkanterna kan behöva lite omsorg.
Särskilt den södra delen där jag verkligen tycker det saknas en zon.

Idag cyklar många från centrum ut mot zonen beaverland, ofta vänder de redan i zonen före (Torkilsbrygga). Andra cyklar upp på galgberget och vänder där neråt centrum. Nästan ingen vågar sig ner för att plocka Källvikskryss.
Min tanke är att försöka binda ihop dessa båda stråk så att det blir naturligt att fortsätta från beaverland till källvikskryss och vidare över Galgberget.
Image

Dom blå linjerna är ungefärliga stråk som används idag.
Den gula linjen är det stråk jag vill öka trafiken på.
Det röda krysset är där jag tycker det passar med en ny zon.
Eftersom krysset är placerat mitt emellan en kabelfabrik och ett ridhus/hästklubb vore "hästkabel" ett bra namn.
Kanske skulle det då också kännas mer motiverat att cykla de 1,5 kilometrarna ut till CapeWharf (och lika långt tillbaka igen).

Och nu en riktigt tråkig video som visar hur trist cykelvägen är mellan beaverland och källvikskryss...

https://youtu.be/gKlw0BEArwk

Den är en aning uppspeedad för i orginalfarten orkar inte ens jag titta på hela!
Se 4 minuter15 sekunders otrolig tristess och alla förstår varför nästan ingen cyklar den här vägen!
Den långa rakan är dessutom känd för att ALLTID ha motvind.
Avslutar med en detaljbild över föreslagen/önskad zon.
Image

i kabelfabriken jobbar några mer eller mindre aktiva turfare och en zon utanför fabriken skulle orsaka mycket taktikfunderingar runt skiftstart och slut... dessutom kommer en del svänga höger på cykelbanan och en del vänster, så den mest rättvisa placeringen är mitt emellan ridhuset och fabriken.

Bonusönskan: Många säger att det är helt tomt på zoner i Källviken! men eftersom det är helt fel håll för mig så håller jag inte med :roll:
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Ett genomtänkt zonförslag i Falun ;-)

Post by Dacop »

Ett riktigt väl genomtänkt förslag som nu blivit verklighet. Hoppas det blev till belåtenhet?
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
zoega
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2012 14:57
Country: Sweden

Re: Ett genomtänkt zonförslag i Falun ;-)

Post by zoega »

Till belåtenhet? Nä du, det där vart bra mycket bättre än jag vågat hoppas på!
Och jag vet att flera än mig är mycket nöjda!
Bra jobbat! och stort tack!
Post Reply

Return to “Dalarna”