Gotland - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Gotland - Felanmälan

Post by StarDust »

Jag tror jag låter den silverhättzone ligga där den gör för tillfället. Däremot vill jag att ni håller koll ifall det börjar bli spårigt där. Det ser dock ut som en robust plats där folk kan samlas för att dansa kring stången (streetview) och ha allmänt skoj samtidigt som de kanske kan ta en zon.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Atilla
Posts: 10
Joined: 22 Apr 2013 17:30
Country: Sweden

Re: Gotland - Felanmälan

Post by Atilla »

Jättebra ni är så snabba med ändringar men jag funderar på hur ni tänker vad gäller Arrowfoot.

Den låg mitt på en gräsplätt som visserligen har två släpbara fotbollsmål på var sida om sig men de ggr jag varit där har där aldrig varit en människa. Om nu lekande barn är en bra ursäkt för att flytta den till cykelbanan så borde det väl rimligen inte vara en zon alls på Foxpasture, det är ju en fotbollsplan med tillhörande verksamhet. En del av charmen är väl att man inte kan ta alla zoner man vill alltid pga omgivande verksamhet. Skall man flytta den (Arrowfoot) så borde väl höjden/kälkbacken strax väster om gamla placeringen vara vettigare. (usel på grafik men lappen vet vad jag menar isf).

Skall vi trots allt tillrättalägga allt för våra cyklande turfare så finns ju en väldigt symmetrisk och fin triangel precis höger om nuvarande pil. Men pilen är väldigt fin i sig. :-)

Det är ju ingen större hemlighet att vi en stark turfare på ön som förordar cykel i alla väder och det är bra. Men jag tror inte det främjar rekrytering och övriga turfare på ön om vi lägger alla zoner på pärlband utmed cykelvägar, även om det kanske blir mer praktiskt för vissa.

Mina 2cents,
/Atilla
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Gotland - Felanmälan

Post by StarDust »

Jag håller fullständigt med om det du säger, men man har gjort förändringar i direktiven för zonbygge på senare tid, efter att ArrowFoot skapades. Zoner på aktiva sportplan såsom fotbollsplan ska inte finnas. Även zoner på gräsmattor som tar mycket stryk av turfare ska flyttas. Det innebär att om det kommer in felanmälningar på detta så måste det åtgärdas.

Naturligtvis ska varenda zon inte ligga på cykelvägar, även jag som mestadels cykelturfade på min storhetstid tyckte det var lite småtråkigt. Turf ska vara en utmaning, inte en cykeltur med 55 pauser. Jag föreslår därmed att du kanske lägger upp några direkta förslag i forumet med foto och urklippt kartbild på kluriga zoner! Foto på en cykelzon har jag ingen nytta av, de är lätta att lista ut med de verktyg vi redan har, men de för de klurigare zonerna krävs lokalkännedom vilket som tidigare nämnts är svårt för oss zonbyggare.

När det gäller ArrowFoot så är det här ett ganska intressant återkommande fall på senare tid. En person gör en felanmälan, zonbyggaren försöker åtgärda det så fort som möjligt för att alla ska vara nöjda och glada och så kommer det klagomål bara någon dag efteråt att detta inte var en bra flytt.

I en avlägsen framtid kommer vi förmodligen att sätta en karenstid på inkomna felanmälningar för att undvika detta. I en mycket snarare framtid kommer jag nog att försöka att inte vara så snabb med att göra förändringar, kanske skriva något meddelande och fråga så att ni aktiva turfare i respektive region medtycker och slutligen göra en förändring. Det medför en längre period mellan felanmälan och åtgärd men i det stora hela blir allt rätt på en gång.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Gotland - Felanmälan

Post by GuteLappen »

Nu kan jag inte hålla tyst längre, vill ta detta personligen med dig Atilla, men eftersom du varesig vill träffas eller ta det på PM så får det tyvärr bli här (beklagar övriga).
Atilla; jag har verkligen försökt att vara vänlig mot dig, men nu har jag tröttnat på allt skit du skriver.
Att du av någon anledning hyser agg mot mig kan ingen missa, det är bara att läsa Gotlands-chatten från den 21-22/4.
Jag har erbjudit att vi skall träffas eller att vi kunde ta vad det nu är du är så upprörd över på PM så andra slipper läsa dina omogna kommentarer, men du tar inte mina upprepade försök till min utsträcka hand, så det känns som du bara vill vara arg. Du stänge till och med av PM funktionen -fegt.

-Kom med konkreta förslag istället för att gnälla hela tiden.

Åter igen, ledsen till er övriga att ni skulle behöva läsa dethär, men det klargör nog varför det kommit klagomål på det bra arbetet Stardust har gjort och gör.

Atilla, vill du mig något personligen så skriv ett PM.
Atilla
Posts: 10
Joined: 22 Apr 2013 17:30
Country: Sweden

Re: Gotland - Felanmälan

Post by Atilla »

Lappen: du har fått ett väldigt personligt PM.

Det som sades här tycker jag var av allmänt intresse och om du har annan åsikt om zonen/-erna, så var god. Men förvänta dig inte att vi alla tycker exakt som du eller blir skrämda till tystnad av dig.

Det handlar om i vilken riktning vi skall driva turfandet på ön och jag tycker inte de synpunkter du för fram skapar ett bättre turfande, mer än för dig själv.

/Atilla
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Gotland - Felanmälan

Post by StarDust »

Okej grabbar, det här får ni ta någon annanstans. Här råder det strikt felanmälningar och ta det helst helt utanför forumet. Det här är ju Turf, ett sällskapligt spel :)
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Atilla
Posts: 10
Joined: 22 Apr 2013 17:30
Country: Sweden

Re: Gotland - Felanmälan

Post by Atilla »

StarDust wrote:Okej grabbar, det här får ni ta någon annanstans. Här råder det strikt felanmälningar och ta det helst helt utanför forumet. Det här är ju Turf, ett sällskapligt spel :)
Absolut.
Tycker även att karenstid var ett bra förslag förut.

Funderar på att starta en tråd, inte på felanmälan men sektionen under, där jag betygsätter befintliga zoner på Gotland. Det blir ju en subjektiv bedömning från min sida men andra kan ju komplettera och lägga till sina värderingar om man tycker annorlunda. Vi har säkert olika mål med turfande, olika ambitioner och olika förutsättningar men alla kan skiva sin mening, om man vill.

Jag har då inte tagit alla zoner i regionen än men däremot Visby med omnejd, så det blir ju ett "work in progress".

Frågan är om det är något som kan vara värdefullt för er zonbyggare, då finns ju någon form av bedömning tillgänglig för er och ta ställning till.

Kan ju grupperas i lämpliga tuggor:
Visby innerstad
norr Visby
söder Visby
Roma och Slite mm

/Atilla
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Gotland - Felanmälan

Post by StarDust »

Betygsätta zoner kan man faktiskt göra direkt på hemsidan. När du valt en specifik zon så kan du betygsätta den från en till fem stjärnor.
Dock även detta lite off topic ;)
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Atilla
Posts: 10
Joined: 22 Apr 2013 17:30
Country: Sweden

Re: Gotland - Felanmälan

Post by Atilla »

Hej på Er,
har två zoner som jag tycker borde ändras/stängas rätt snabbt.

MixRanchZone ligger på ett typ äventyrland. Men den ligger de facto på ägarens privata bakgård med tydligt märkt privat väg och det är så pass nära deras boningshus så att det inte går att hävda allemansrätt e dyl. Mix Ranch kan någon gotlänning komma till mix ranch per år eller någon fastlänning möjligen bo i den lilla stugbyn under någon sommarmånad. Själv tycker jag det finns för litet underlag för en zon där och tycker den hellre borde placeras t ex vid den nya affären i Stenkyrka. Men dess placering kan vi komma fram till senare, viktigare att zonen ta bort, tycker jag.

IrisTemple jag har under nattetid blivit kontaktad av boende i samband med turfning som ville jag skulle upphöra komma och störa dem. Zonen består i av en liten och trevlig konstnärlig utsmyckning, vilket hade varit kanon. Men den ligger mitt i ett bostadsområde med väldigt korta avstånd till bostäderna, till skillnad från t ex zonen greyVillage. Som ligger på behörigt avstånd. Min åsikt är att zonen tas bort alt flyttas. Man kan t ex flytta den till badet som finns i norra delen av samma kvarter, poolen ser ut som ett simkort på kartan. Den är väl bara öppen sommartid och då med målgrupp för gotlänningar, men vi brukar vara rätt påhittiga på att hitta sätt att ta zonerna ändå, typ RoofTopZone. Sedan är det ju inte fel att ha någon zon som bara är öppen under viss tid, kneipbyn är ju liknande. Men samma här kanske viktigare att få bort den och diskutera ny placering sedan.

Jag har ett antal zoner jag vill diskutera med de andra turfarna, det kan handla om ändra zonform eller placering, typ mindre modifieringar. Här handlar det väl snarare om att väga olika intressen där jag själv tröttnar rätt snabbt på rena cykelbanezoner utan vill gärna ha en utsikt, konstverk, en höjd, eller nått sånt. Samtidigt vill jag inte att alla skall försvinna men några kan ju med enkla medel förändras och givetvis kan och skall det finnas cykelbanezoner också, men inte bara och inte i onödan. Men det är väl mina ingångar. Frågan blir diskuterar vi dem här i felanmälan eller skall de tas i trådar nedan. Optimalt sker diskussionen i egen tråd och vid konsensus så föreslås det till zonbyggaren. Men olika intressen kanske gör att vi inte uppnår konsensus. Så hur gör vi?

/Atilla
Energy
Posts: 13
Joined: 21 Nov 2012 14:02
Country: Sweden

Re: Gotland - Felanmälan

Post by Energy »

Angående Iris temple så håller jag med om att den ligger lite väl inklämd mellan bebyggelse. Även om den inte ligger direkt på någons tomt så känns den onödigt privat. Mix Ranch har jag inte tagit, men om Atillas beskrivning stämmer så är det ju inte bra. Bättre T.ex vid affären i Stenkyrka, eller ännu hellre Lickershamn som är en finare plats.
Jag tycker inte att s.k cykelbanezoner är något problem. För det första är det kombinerade gång/cykelbanor, och såvitt jag förstår sker huvuddelen av allt turfande per fots eller cykel - alltså helt ok att lägga zoner över gång/cykelbanor.
Locked

Return to “Gotland”