Zonförslag Gotland

Moderator: Zonemakers

Atilla
Posts: 10
Joined: 22 Apr 2013 17:30
Country: Sweden

Re: Zonförslag Gotland

Post by Atilla »

Maqqan wrote:Hejsan Gotland.

Har nu turistturfat hos er en vecka och har lite synpunkter på existerande zoner och ett par förslag på nya zoner. Jag såg att GuteLappen endast ville ha zonförslag i denna tråd men vill inte köra över er Gotlänningar genom att som turist felanmäla dem innan ni har fått en chans att kommentera.

Zoner jag har synpunkter på:
SäveSchool
VisbyColdBath
Österport
PsykHouse
HavderZone
BysensPeak
SkarphällWay
Greyville
DriveGrass

Synpunkter, flyttförslag och nya zonförslag kan ni se på denna karta:
https://mapsengine.google.com/map/edit? ... kb_JaiWrn0

Om jag inte fått några synpunkter om ungefär en vecka så felanmäler jag.
Jag tror att många av öborna tar det lugnt fortsatt och det är medletidsvecka mm. Därmed sagt, för att få in åsikter tror jag det är bra och vänta lite längre. Är inte helt säker på at vi har någon zonmakare just nu heller....

Genrellt kan jag säga att jag tycker vi har en del zoner som ligger som pärlband redan. Det blir lätt slingor som man följer och det gör spelet till en följa John lek. Så att justera befintliga zoner är väl ok så länge de blir bättre eller få nya, fast då helst på ställen som inte ligger nära andra eller i slinga.

SäveSchool -helt ok
VisbyColdBath -helt ok (tack för tipset Maqqan)
Österport -helt ok den är svår i dag med studsande signaler.
PsykHouse -helt ok
HavderZone -vet inte vad som gör detta bättre i sig men helt ok.
BysensPeak -bra förändring, tycker inte vi behöver ta fotbollsplaner
SkarphällWay -inte helelr här vet jag riktgt varför ny placering är bättre, men låt gå.
Greyville -den går och ta från gräset nedan kullen, strax norr om. Så motiveringen faller delvis...
DriveGrass -helt ok

WalkaroundWall -tycker jag är bra. Ger nya vägar att gå.
norrportVy -det finns fler platser mellan Wallbench och ChurchKlint men det blir bara fler pärlor på pärlbandet. Tveksamt, även om platsen är fin liksom en annan plats över gatan lite längre fram mm.
Toftavägen - bra med zon i nytt området, liksom Oskarsstenen som tidigare föreslagits.
HäggZon -varför inte flytta Drive grass hit isf?
Häggpeak- ingen aning om platsen men tycker det behöver fler zoner där även cyklisterna brhöver lämna sadeln ibland! :-)

Men kul och bra att ni med nya ögon ger förslag på våra zoner. Så stort tack Maqqan!

/Atilla (regerande Region mästare i Turf) :-)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Sv: Zonförslag Gotland

Post by Maqqan »

Atilla wrote:
Maqqan wrote:Hejsan Gotland.

Har nu turistturfat hos er en vecka och har lite synpunkter på existerande zoner och ett par förslag på nya zoner. Jag såg att GuteLappen endast ville ha zonförslag i denna tråd men vill inte köra över er Gotlänningar genom att som turist felanmäla dem innan ni har fått en chans att kommentera.

Zoner jag har synpunkter på:
SäveSchool
VisbyColdBath
Österport
PsykHouse
HavderZone
BysensPeak
SkarphällWay
Greyville
DriveGrass

Synpunkter, flyttförslag och nya zonförslag kan ni se på denna karta:
https://mapsengine.google.com/map/edit? ... kb_JaiWrn0

Om jag inte fått några synpunkter om ungefär en vecka så felanmäler jag.
Jag tror att många av öborna tar det lugnt fortsatt och det är medletidsvecka mm. Därmed sagt, för att få in åsikter tror jag det är bra och vänta lite längre. Är inte helt säker på at vi har någon zonmakare just nu heller....

Genrellt kan jag säga att jag tycker vi har en del zoner som ligger som pärlband redan. Det blir lätt slingor som man följer och det gör spelet till en följa John lek. Så att justera befintliga zoner är väl ok så länge de blir bättre eller få nya, fast då helst på ställen som inte ligger nära andra eller i slinga.

SäveSchool -helt ok
VisbyColdBath -helt ok (tack för tipset Maqqan)
Österport -helt ok den är svår i dag med studsande signaler.
PsykHouse -helt ok
HavderZone -vet inte vad som gör detta bättre i sig men helt ok.
BysensPeak -bra förändring, tycker inte vi behöver ta fotbollsplaner
SkarphällWay -inte helelr här vet jag riktgt varför ny placering är bättre, men låt gå.
Greyville -den går och ta från gräset nedan kullen, strax norr om. Så motiveringen faller delvis...
DriveGrass -helt ok

WalkaroundWall -tycker jag är bra. Ger nya vägar att gå.
norrportVy -det finns fler platser mellan Wallbench och ChurchKlint men det blir bara fler pärlor på pärlbandet. Tveksamt, även om platsen är fin liksom en annan plats över gatan lite längre fram mm.
Toftavägen - bra med zon i nytt området, liksom Oskarsstenen som tidigare föreslagits.
HäggZon -varför inte flytta Drive grass hit isf?
Häggpeak- ingen aning om platsen men tycker det behöver fler zoner där även cyklisterna brhöver lämna sadeln ibland! :-)

Men kul och bra att ni med nya ögon ger förslag på våra zoner. Så stort tack Maqqan!

/Atilla (regerande Region mästare i Turf) :-)
Kul att höra!

Förklaringar till hur jag tänker på de zoner du kommenterar:

HavderZone - Zonen vad tidigare helt placerad på en gräsmatta, jag lyckades inte ta den ifrån närliggande cykelbana och tycker därför den blir flyttas dit för att rädda gräsmattan ifrån fula spår. Hade liknande tankar om Hopsschool men har inget placeringsförslag för den. Jag tycker zoner på en gräsmatta är okej om det är en speciell plats, inte om det är en vanlig zon som man bara passerar utan att fundera på omgivningen.

SkarphällWay - Den delen av zonen som sträckte sig mot närliggande byggnad var mer en grusplan än en gräsmatta och jag tyckte det var lite väl enkelt att ta den med bilen. Jag hör till dem som inte har något emot att folk bilturfar men jag tycker att man iallafall ska behöva lämna bilen och gå ett par meter för att kunna ta zonen. Dels för att det är bra att sträcka på benen och dels för att det blir säkrare för dem som väljer andra fordon. Denna tanke hade jag även för Drivegrass men er zonläggare tyckte annorlunda.

Grenville - Sant att denna delen redan täcktes in men tidigare var zonen centrerad över kullen och kom man söderifrån som jag gjorde så ställde man sig helst vid lekplatsen.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
jernhammar
Posts: 3
Joined: 30 Mar 2015 20:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag Gotland

Post by jernhammar »

Hej,

Har lite zonförslag som jag skulle vilja placera i närheten av Fårösund, en på skarvgrund (den lilla ön i sundet) och ev en på Bungeör (den större ön sydost om skarvgrund). Sedan vore det lite trevligt med ett par zoner på Bungenäs, bl.a tänkte jag vid den gamla hamnen i närheten av brottet där.

Har ej några exakta koordinater/ kartor utmarkerade, om det skulle behövas så får jag sitta och finurla lite till med det. :roll:
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Zonförslag Gotland

Post by Westeras »

Karta med förslag är alltid uppskattat av ansvarig zonmakare
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Zonförslag Gotland

Post by Westeras »

Hej på er, då var jag tillbaka som zonläggare igen de närmsta 3,5 månaderna.
Besökte Gotland i somras och har en del idéer men ser gärna förslag här i forumet :)
Fridays
Posts: 141
Joined: 06 Dec 2015 15:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag Gotland

Post by Fridays »

Hej
Jag har förslag på platser där det kan vara bra med zoner både på Fårö och på stora ön i Visby och bort till Fårösund.
Förslag kommer snart.
MasterOfTurf
Zonemaker
Posts: 243
Joined: 26 Nov 2012 22:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag Gotland

Post by MasterOfTurf »

Tas tacksamt emot. Utveckla gärna varför en viss plats bör ha en zon, dvs. vad är det som gör den speciell (vacker utskikt, historiskt intressant etc.)
Fridays
Posts: 141
Joined: 06 Dec 2015 15:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag Gotland

Post by Fridays »

Har gjort lite förslag på Fårö där jag har motiverat och har bilder på zonerna och hoppas på några fler zoner så man kan ut å cykla en runda i sommar.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
MasterOfTurf
Zonemaker
Posts: 243
Joined: 26 Nov 2012 22:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag Gotland

Post by MasterOfTurf »

Tack för fina förslag. Antalet nya zoner som får läggas är begränsat men några blev det i alla fall :)
Fridays
Posts: 141
Joined: 06 Dec 2015 15:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag Gotland

Post by Fridays »

Tack för zonerna :)
Post Reply

Return to “Gotland”