Östersund

Moderator: Zonemakers

Foppa
Posts: 15
Joined: 28 Dec 2010 15:10

Östersund

Post by Foppa »

Man tackar för de 7 nya zonerna.
Från 5 till 12 i ett nafs.

Ni som kommer på Storsjöyran i helgen, passa på att turfa runt lite.
De flesta finns på sevärda platser runt om i stan.

/ Maccan
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Östersund

Post by Stonecape »

Kul att du gillar dem!
User avatar
hanihatten
Posts: 11
Joined: 13 Feb 2013 10:03
Country: Sweden
Location: Östersund

Re: Östersund

Post by hanihatten »

Har turfat i en vecka nu och hunnit med att ta en hel del zoner, finns många zoner inne i centrum och i princip alla zoner jag besökt ligger bra till, men det är väldigt få i Torvalla, Lugnvik och på Frösön. Jag kommer försöka lägga förslag framöver på sevärda platser runt om i Östersund med fokus på områden lite utanför där det är glest på zoner. Fram mot sommaren ska jag se om jag hittar någon bra cykelväg mellan Östersund och Brunflo för att kunna ge förslag på några punkter längs vägen. Då kanske några av dem som bor inne i Östersund ger sig iväg till Brunflo för att ta zoner vilket skapar lite högre konkurrens om zonerna i Brunflo. Jag var dit för några dagar sedan och då var 5 av 7 zoner i Brunflo neutrala.

Om det blir tätare mellan zonerna i utkanten av staden så ger det folk som bor i centrum en större anledning till längre turer. Det gäller självklart alla städer och när jag kollat på kartan så känns det som om vissa städer har extremt tätt mellan zonerna i centrum medan utkanten av stan har extremt få zoner.

I alla fall i Östersund så bor en stor del av befolkningen i Torvalla(ca 7000) och på Frösön(ca 8000) av ca 44000 totalt. Sen beror det såklart på hur många aktiva turfare som finns i området, men finns det inga zoner i närheten av där man bor så blir man inte så motiverad att börja heller.

Jag ska i alla fall se till att ta mig ut och sätta upp lite Turf-reklam nästa vecka. :)
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Östersund

Post by Wallen »

Kan tänka mig att se över Östersund framåt våren men aktiviteten behöver öka också för att det skall vara befogat. Just nu finns det t.ex. ungefär lika många turfare i Sveg trots att de har ca 2500 invånare och på deras ca 1/3 så många zoner som i Östersund har de ca 3 gånger så många zontagningar. Mao Östersund är tämligen sömnig turfstad även om aktiviteten gått upp en del det sista beroende på hur man väljer att se på de siffrorna.
Sen är det alltid lite hönan och ägget med zoner och aktivitet och därav kan bra placerade zoner för ökad aktivitet vara ett bra sätt för att få liv i sömniga turfare givet att det blir en zon som många turfare kan tänka sig ta och inte bara den som lägger förslaget.
Skriv gärna här om du har riktigt bra förslag på zoner så lovar jag att iaf titta på det.
User avatar
hanihatten
Posts: 11
Joined: 13 Feb 2013 10:03
Country: Sweden
Location: Östersund

Re: Östersund

Post by hanihatten »

Absolut, antalet turfare är viktigt, jag arbetar på det också, har planerat att ge mig ut och affishera lite nästa vecka, har redan skrivit ut mina affischer. :)

Jag menade inte att ni per automatik skulle placera ut zoner bara för att jag tycker det är lite glest i vissa områden, ville mest bara ge lite feedback hur jag tycker zonfördelningen bör prioriteras när fler zoner blir aktuella.

Vad gäller Sveg har jag sett att de är väldigt aktiva vilket är superbra både för Sveg och för Jämtland, men jämför man med Sveg kan man lika gärna jämföra med sundsvall och trondheim, då det är lika långt, även om de ligger i andra regioner! ^^
Derkhan
Posts: 8
Joined: 19 Aug 2013 16:39
Country: Sweden

Re: Östersund

Post by Derkhan »

Turfade för första gången idag och vill påpeka att BrunfloZone ligger ganska dåligt till - på en fotbollsplan som tillhör en skola!
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Östersund

Post by Wallen »

Derkhan wrote:Turfade för första gången idag och vill påpeka att BrunfloZone ligger ganska dåligt till - på en fotbollsplan som tillhör en skola!
Kul att du börjat turfa. Felanmälan görs i tråden för felanmälan och i denna tråd kan du diskutera hur aktiviteten bäst ökas i Östersund.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Östersund

Post by Byggaren »

tjena, Nu tar Byggaren över som zonbyggare i republiken Jämtland :)
BrunfloZone är justerad, läs mer i "felanmälan"

Ny zon; JamtliZone :)
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Östersund

Post by Byggaren »

Halojjsan, 3 nya zoner.

* Störsjöview, Längs Storsjöstråket, Skapar ett stårk längs med nämda väg vid Storsjön.

* IceHallZone, Vid ishallen, den tillsammans med;

* LugnvikZone, är en början till att knyta samman lugnvik med resten av östersund.

Har ni egna önskningar som är specielt ömande, skriv gärna här i forumet, jag vill gärna har en dialog med er kring turf i Östersund :)

Vh / Byggaren :)
Foppa
Posts: 15
Joined: 28 Dec 2010 15:10

Re: Östersund

Post by Foppa »

Tack för de nya zonerna vid Vallsundsbron.
Tror att zonen permanzone måste flyttas. Skolan bygger nytt hus där i vinter.
Förslagsvis flyttas den till andra sidan huset.
Där Norra gröngatan slutar enligt Google maps.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Image
Post Reply

Return to “Jämtland”